27
Dum, Mai
57 New Articles

Turdaleaks
Typography

Calea ferată a mocăniței de pe Valea Arieșului este dezmembrată bucată cu bucată și transportată în județul Mureș, la Miheșu de Câmpie.

Mai multe TiR-uri cu gabarit depășit și o macara, un tractor fără număr de înmatriculare ieșit parcă de la Uzinele Grivița, în vremea lui Gheorghe Gheorghiu Dej, manipulate circa douăzeci de oameni. Iată o desfășurare de forțe suficientă pentru a atrage atenția celor care trec pe drumul dintre Turda și Abrud, în zona localităților, Lungești, Vidolm, Buru. Alarmați de un cetățean care a dorit să-și păstreze anonimatul, ne-am deplasat rapid la locul faptei. Acolo șeful echipei ne-a cerut legitimația și ne-a întrebat de ca am mers acolo fără organele de poliție. "De ce, sunteți violenți și periculoși?" l-am întrebat. "Nu, dar așa mi s-ar fi părut normal..." ne-a mai spus omul căruia i-am cerut lămuriri despre activitatea de acolo.
Thumbnail imageSute de bucăți de cale ferată, fiecare în greutate de 600 de kilograme erau smulse, rând pe rând cu cabluri tractate de un tractor și erau așezate una lângă alta în apropierea ecartamentului căii ferate înguste, din cincizeci în cincizeci de metri. Apoi sosea o automacara care ridica șinele așezându-le pe platforma camioanelor gabarit depășit. Acestea plecau apoi spre localitatea Miheșu de Câmpie din județul Mureș. Întrebarea care se pune este ce se întâmplă cu șinele odată ajunse acolo? Inspectorul de la SAAF Timișoara spune una, în timp ce Thumbnail imagepatronul firmei care le transportă susține cu totul altceva. Funcționarul SAAF spune că toate bucățile sunt transportate pentru a fi montate într-o altă cale ferată îngustă în timp ce patronul firmei – cu care am stat de vorbă două minute – susține că le face un serviciu celor de la SAAF depozitându-le șinele până când această instituție decide ce va face cu ele. Aceasta cu toate că omul, patron al firmei SC Indor Mur Exim srl, recunoaște că el este cel care în prezent reface traseul fostei linii înguste Band-Miheșu de Câmpie, componentă a liniei de cale ferată Târgu Mureș-Band. O simplă căutare pe internet ne-a ajutat să aflăm că linia dintre Târgu Mureş şi Band făcea legătura dintre municipiu şi zona de câmpie a judeţului. Traseul, cu o lungime de 27 de km (până în Band) a fost utilizat pentru transportul de persoane până în 1998 când transportul feroviar de pe lina ingustă a fost trecut în conservare. Din Band Thumbnail imagelinia se ramifică în două direcţii: spre Lechinţa şi spre Miheşul de Câmpie. Ultima dată când linia a fost recondiţionată şi folosită s-a întamplat în 2004 cand proprietarul liniilor (SAAF) a avut o tentativă (eșuată) de a promova turismul feroviar şi de a redeschide spre folosinţă liniile folosite în trecut pentru transportul de persoane. Momentan linia (desi existentă) este impracticabilă din cauza întreruperii acesteia în punctul în care se intersecta cu liniile de tren (normal), decizie luata din motive de siguranţă.
Inspectorul SAAF ne-a declarat că acțiunea de ridicare a șinelor și transportare a lor la Miheșu de Câmpie se face ca urmare a unei decizii a SAAF Timișoara, care se ocupă de administrarea acestui traseu, Turda-Abrud. În fapt, șeful Secției Regionale de Poliție Transporturi Cluj-Napoca a trimis documentul cu nr.2475001 din 16.03.2011 către Societatea de Administrare a Activelor Feroviare Timișoara, punct de lucru Cluj-Napoca, în atenția inginerului Florin Herdea. Iată conținutul acelui document: "Din verificările efectuate pe linia de cale ferată îngustă Turda-Ocolișel, aflată în conservare și administrată de SAAF Timișoara, rezultă faptul că în ultima perioadă s-au intensificat distrugerile și furturile de șine de cale ferată și material mărunt de cale. De asemenea s-a constatat că mai multe persoane au scos șinele de cale ferată și au amenajat drumuri de acces pe locul pe unde trecea calea ferată. Alăturat vă trimitem CD-urile cu nr.... din 15. 03.2011 cu filmările efectuate pe linia îngustă, cu o parte din neregulile constatate. Pentru prevenirea și stoparea furturilor vă propunem să sesizați organele competente din cadrul SAAF Timișoara în vederea luării măsurilor ce se impun pentru protejarea patrimoniului propriu (eventual ridicarea șinelor de cale ferată desprinse din tirfoane, abandonate de-a lungul căii ferate)."
Gheorghe Hanciu, inspector special în cadrul SAAF Timișoara este cel care a coordonat întreaga acțiune de ridicare a materialului fix de cale ferată de la Vidolm înspre Turda. El ne-a mai spus: "Desfășurăm o activitate de preluare a activelor feroviare care au fost dezmembrate de rău făcători și care sunt supuse furturilor. Activitatea se desfășoară conform actelor trimise de SAAF București și Serviciul Regional SAAF Timișoara. Firma care preia calea ferată o transportă la Miheșu de Câmpie pentru a fi montat pentru o activitate turistică. Aceste șine nu sunt vândute, se preiau de aici, urmează a fi vândute firmei respective, în funcție de cantitatea ridicată și transportată de aici. Este vorba de 25 de kilometri de cale ferata dintre Vidolm și Turda, care nu face parte din patrimoniu."
Omul vorbește despre porțiunea căii ferate înguste Turda-Abrud din județul Alba pentru că autoritățile județene de acolo și-au făcut treaba, spre deosebire de cele din județul Cluj. Cei din Alba au reușit să declare calea ferată de la Abrud până la limită cu județul Cluj ca parte a patrimoniului cultural.
Tindem să îl credem pe Gheorghe Hanciu pentru că el ne-a și arătat un document cu toate însemnele care să-l facă oficial și a avut amabilitatea să-mi arate și legitimația. Iată ce se menționa în ordinul de deplasare cu nr. 103/39 din 7 noiembrie 2011, în virtutea căruia acționa el, emis de Serviciul Regional al SAAF Timișoara: "Hanciu Gheorghe, inspector special I este delegat pentru predare cu proces-verbal materiale CF Turda-Vidolm către firma SC Indor Mur Exim srl Târgu Mureș în vederea .....(indescifrabil) ulterioare a unei custodii".
Muncitorii lucrează la dezmembrarea și transportul căii ferate de acolo din data de 8 noiembrie. Șeful lor susține că se ridică doar porțiunile care au fost afectate de furturi și distrugeri. Normal, am spune noi, acelea se scot ușor, pentru celelalte este nevoie de mai multă muncă și de utilaje speciale.
Pentru a elucida ce afacere se desfășoară acolo și pentru a putea spune cu certitudine dacă este legală sau ilegală vom reveni cu amănunte. Pentru că la Turda există un proiect de refacere a căii ferate înguste dacă se va reuși obținerea finanțării necesare. Însă dacă întreaga cale de rulare a "mocăniței" este dezmembrată și transportată de aici, putem spune că proiectul autorității turdene suferă o gravă lovitură, poate chiar mortală.

Add comment

Regulile de baza pentru a face comentarii pe site
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.


Security code
Refresh