Cultură
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Un aisberg de căldură a lovit aseară sala de spectacole a Teatrului „Aureliu Manea” făcând-o să erupă, vulcanic, într-o cavalcadă nesfârșită de aplauze. Steaua Maia Morgestern a strălucit supernovic pentru mai bine de nouăzeci de minute în fața celui mai frumos public din orașele de mică mărime ale patriei. Alături de ea, o ploaie de meteoriți în ascensiune au animat „Titanicul”, această scenă a teatrului turdean care nu știu, zău, cât va mai rezista sub apăsarea numelor grele ce au pășit pe ea în ultimii ani. Iar acum Maia, paradoxală evoluție într-un rol de fanatică hitleristă...

Transformările totale din creuzetele și retortele artchimistului clujean Mihai Măniuțiu sunt chiar așa, cum este coborârea Maiei în iadul fascist pentru a putea ieși, în final, la lumină arătând lumii adevărul nefigurativ al monstruozităților trăite de femeile, chiar germane, în Thumbnail imagevremea celei mai mari conflagrații mondiale.

Măniuțiu nu prea explică în afara scenei filosofiile și traseele raționale ce-i poartă viziunea din punctul A în punctul B. O face doar acolo, pe tabla de șah unde așează piesele în cerc, doar pe cele negre, dinamice, exacte și elocvente într-un ritm impus de rigurozitatea sa, aproape matematică. În jurul „reginei”, celelalte personaje întăresc și expandează trăirile sale, ilustrând într-o dispunere geometrică,  cu dans modern dar și tribal, zbuciumul sau exaltarea, bucuria și dezamăgirea, visele și realitatea.

Maia Morgestern, directoarea Teatrului Evreiesc din capitală, interpretează o tânără din Graz, „orașul revoltelor muncitorești”, sedusă de ideologia național-socialistă care a declanșat o perioadă neagră pentru întreaga lume și  a dus la exterminarea a milioane de oameni, de diferite rase, provenind din multiple națiuni. Orbită de propaganda nazistă, personajul interpretat de Maia ne arată cât de adânc te poate scufunda în tenebrele umanității propaganda și sentimentele extremiste de orice fel, pentru că spectatorul poate face oricând o translație a similitudinii între fascism și comunism, ori între rasism și terorism. Și ce altă actriță ar fi putut da viață, fără teamă și fără prihană, unui astfel de personaj decât Maia Morgestern? Ea poate identifica până unde poate exista înțelegere pentru femeia care de fapt, personalizează întreaga civilizație teutonă, și de unde echilibrul dintre om șiThumbnail image bestie se rupe. „Am înflorit în lagăr!”

Actrița de top a scenei românești, dar și a cinematografiei mondiale, a interpretat un rol extrem de complex și solicitant, o evoluție totală, cum rar ai ocazia să admiri, nu doar pe scena din Turda ci și pe altele, mult mai titrate. Cântec, coregrafie de grup, sincronizare și temporizare, gestică, lacrimi și grimase, dinamism continuu și coordonare scenică, sunt, toate, arme letale din arsenalul unei actrițe din "Mossad"-ul teatrului (adică un profesionist total, fără alte conotații).

Alături de marea doamnă a scenei noastre, tinerii actori care au secondat-o se aruncă din viitorul artistic într-un trecut tenebros aducându-și, fiecare, în condiții prozaice identice, aportul personal făcându-ne să remarcăm, concomitent, uniformitatea depersonalizată a grupului în antiteză cu micro-universul interpretativ al fiecăruia de la nivelul gesticii și expresiei. O îmbinare binevenită, care ne face să aplaudăm efortul acestor minunați tineri care au, sunt convins, un mare viitor înainte, pe multiple planuri ale manifestării artistice, fiecare dintre ei având calități și atuuri personale care îi recomandă pentru evoluții demne de cei mai importanți regizori și coregrafi. Pentru că sunt ai noștri, dar parcă și din alte motive, obiective, tinerii actori ai Teatrului „Aureliu Manea” din Turda au strălucit, de-a dreptul, în acest grup, prin ardoarea cu care au interpretat aceste roluri secundare ca și cum ar fi fost rolul vieții lor. Este vorba de Ștefania Misăilă, Alexandra Dușa, Raluca Radu și Valentin Oncu. Iar acest lucru s-a văzut la rezultatul final: un spectacol care, cu siguranță, va aduce mult prestigiu teatrului turdean, motiv pentru care se cade să mulțumim echipei Maia Morgestern-Mihai Măniuțiu-Andreea Gavriliu.

„Anotimp binecuvântat al existenței mele profesionale. Mihai Măniuțiu - repetițiile pentru spectacolul „La ordin, Führer ”, Teatrul „Aureliu Manea” Turda. Îți mulțumesc, domnule Mihai Măniuțiu, pentru bucuria de a descoperi, cu rigoare și libertate, cu curaj și disciplină interioară, toate meandrele și capcanele unui text nu tocmai ușor. Domnule profesor, vă voi rămâne recunoscătoare toată viața. Mulțumesc Andrea Gavriliu pentru răbdarea cu care mă obligi să curăț rugina autosuficienței. Pentru încăpățânarea cu care ne obligi să ieșim din amorțeala trupului și a spiritului. Mulțumesc dragi și mult mai tineri colegi: studenți ai Facultății de Teatru și Televiziune, din Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj. Vă felicit pentru dragostea, devotamentul și profesionalismul de care dați dovadă”, consemna, cu modestie și sinceritate,, Maia Morgestern pe pagina sa de Facebook, în timp ce muncea la repetițiile spectacolului de sâmbătă seara.

Iar laudele venite din partea unei actrițe de nivelul său, trebuie și cred că sunt apreciate cum se cuvine de către toți cei care au intrat în contact cu Maia Morgestern în zilele în care aceasta a muncit, la Turda. Ea a respectat spectatorii de aici, dovedind unThumbnail image profesionalism demn de admirația celor care o prețuiesc, evoluând pe scena unui teatru de provincie, dintr-un oraș aflat la umbra Clujului, de parcă în fotoliile din fața sa se afla „crema” capitalei! Iar turdenii au răsplătit-o cum se cuvine, cu aplauze repetate, sacadate și prelungi, cu flori și omagii, toate binemeritate.

Pentru a conștientiza cu ce actor am avut de-a face pe scena Teatrului „Aureliu Manea”, să spunem că Maia Morgestern a jucat aici „La ordin, Führer!”, în 16 aprilie, în 18 aprilie va evolua la Opera Națională din Timișoara piesa „Jocul Regilor”, miercuri, 20 aprilie, va fi pe scena Teatrului Bulandra, cu „Mecanica inimii” iar în 21 aprilie va interpreta rolul principal din Maitreyi, tot în Sala Liviu Ciulei, de la „Bulandra”. Așa se muncește dacă vrei să te menții în vârf!

„La ordin, Führer!”, de Brigitte Schwaiger, în accepțiunea lui Mihai Măniuțiu este o extrospecție a conștiinței personajului principal, din psihicul individual și colectiv al contemporanilor marilor greșeli ale istoriei, cu studiu de caz pe nazism. Un spectacol care dă de gândit, avertizează și previne, în care regizorul folosește unelte originale cu caracter de mobilier scenic, în unghiuri drepte ce amintesc doar de zvastica atât de urâtă de umanitatea post Nurnberg, reușind să comunice un mesaj complex, tăios, care poate emite pretenția de exhaustiv.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Piesa „La ordin, Führer!” se va rejuca, la Turda, pe 25 mai, apoi abia în luna octombrie. Biletele pentru premiera din 16 aprilie s-au epuizat în patru zile, după cum ne-a mărturisit actriţa Narcisa Pintea, managerul Teatrului „Aureliu Manea”  din Turda! Asta spune totul despre interesul publicului turdean și interesul pentru astfel de spectacole-eveniment.

 

„La Turda se va întâmpla un fenomen cultural, pe cât de devastator pentru mine, pentru că din punct de vedere emoţional mă copleşeşte, mă tulbură, îmi dă energie şi mă seacă de energie, la fel de paradoxal, ce mă înalţă şi m-aruncă în cele mai cumplite abisuri ale amintirilor mele, ale conştiinţei mele. Forma artistică pe  care o va îmbrăca spectacolul nostru, unde sunt invitaţi actori tineri şi foarte tineri e absolut benefică”, declara Maia Morgenstern unei publicații din Cluj-Napoca  (Transilvania Business), cu câteva zile înaintea premierei de la Turda.
Alături de Maia Morgenstern şi actorii teatrului din Turda eu urcat pe scenă 20 de studenţi, anul I actorie, de la Facultatea de Teatru şi Televiziune a Universităţii Babeș-Bolyai din Cluj, clasa profesor Miriam Cuibus şi Cătălin Codreanu: Nadina Cîmpianu, Bogdan Ujeniuc, Cătălin Mocan, Sânziana Pintean, Mihaela Ceaicovschi, Monica Pop, Alexandra Cheroiu, Claudia Moroşanu, Cătălina Bogza, Vlad Marin, Corinias Caraba, Iuliana Danciu, Andreea Jurj, Ion Gijulete, Bogdan Sălceanu, George Olar, Theodor Gabăr, Andrei Han, Alex Macavei, Raluca Munteanu.
Coregrafia este semnată de Andreea Gavriliu, decorul, Adrian Damian, costumele, Claudia Castrase, iar muzica  Şerban (Ian) Ursachi. Light-design,  Lucian Moga.