Cultură
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Un cor de îngeri, coborât pe scena Teatrului „Aureliu Manea” din Turda, a anunțat în sunete vocale reverberate parcă din piepturi de cristal că vremea sărbătorilor a venit. Poposirea Corului „Madrigal – Marin Constantin” pe meleagurile arieșene, în nici micul dar nici marele oraș de provincie transilvan ce străjuiește intrarea în „Munții de Aur” este similară cu agățarea pătimașă a oamenilor de aici de o cultură care aparține mai degrabă unor capitale de județ, nicidecum unui oraș ca Turda. Lucru pe deplin înțeles de cei care au umplut până la refuz sala de spectacole a Teatrului „Aureliu Manea”, care a apreciat la adevărata valoare actul cultural prestat de acest cor care are o viață a sa, proprie, ca și  cum ar fi vorba de o ființă vie ce zburdă și aleargă, ce zboară și se tăvălește în florile de câmp, in iarba verii și-n zăpada iernii, urlând de pe creste și aruncându-se în genunchi în biserici de piatră.

Costumele spectaculoase ale celor din Corul „Madrigal” sunt singurele care țin spectatorii ancorați în prezent, pentru că odată dezlănțuite, vocile nezăgăzuite te transpun într-un alt mediu, provocându-ți trăiri și senzații pe care rar ai ocazia să le trăiești altfel decât sub efectul unor substanțe interzise. Sunetele înalte, superflue te ia de ceafă și te poartă parcă prin văzduhul proaspăt într-o tură pe deasupra Carpaților, apoi tenorii te aruncă-n mare, de la mare înălțime, lăsându-te fără suflare în timp ce ajungi, vrând, nevrând, să te gândești la divinitate. Pentru că unele arii interpretate de aceste voci minunate sunt mai potrivite bolților înalte ale bisericilor gotice, sunetele ieșite din piepturile acestor minunați vocaliști transformându-l pe ascultător într-o pasăre măiastră ce poate privi de sus sublime altare și falnice catapetesme. De la melodii celebre, la colinde tradiționale, tot ce a cântat la Turda Corul „Madrigal” a fost înălțător, transportând pe ascultător, desculț, pe iarbă, printre copacii-nmiresmați de florile de mai, pentru a-l pune, apoi, aproape cu forța, în genunchi prin armonii de cântec religios, ca într-un final, să-l îmbălsămeze în arome îmbătătoare induse de ritmul și tehnica vocală stăpânită la superlativ.

Spectatorii turdeni au răsplătit cu aplauze îndelungate evoluția minunatului cor din capitală, impresionându-i, la rândul său, pe interpreți cu căldura sa.

Prezența Corului „Madrigal -Marin Constantin” la Turda, dirijat de Anna Ungureanu, care a încheiat turneul național la Teatrul ”Aurel Manea”, vine să completeze o ofertă culturală extrem de variată și de valoroasă, cu care Teatrul „Aureliu Manea” ne-a obișnuit în ultimul deceniu, într-un crescendo apoteotic al grijii conducerii acestei instituții de cultură pentru Măria Sa, Spectatorul Turdean.

Clipe de neuitat, scrijelite adânc în memoria omului cult din Turda și împrejurimi, ce-i vor rămâne dragi amintiri pentru decenii...

-----------------------------------------

Corul „Madrigal – Marin Constantin” este etalonul mondial al muzicii corale camerale, cu un repertoriu îndreptat către Renașterea europeană, creația bizantină și muzica contemporană românească și universală.

Corul Madrigal a fost înființat în anul 1963 de către reputatul dirijor Marin Constantin, susținând peste 4100 de concerte pe cele mai prestigioase scene din Europa, America și Asia.

În anul 1992, după înregistrarea a peste 40 de discuri și promovarea artei la cele mai înalte nivele, corul aflat sub bagheta maestrului Marin Constantin a fost inclus pe lista valorilor patrimoniului imaterial al UNESCO.

Astăzi, Corul Național de Cameră Madrigal, la inițiativa dirijorului Ion Marin și sub conducerea artistică a dirijoarei Anna Ungureanu, promovează unul dintre cele mai vizionare programe românești de incluziune socială destinate copiilor, având la bază muzica, prin cântul coral: Proiectul National Cantus Mundi.

 

Sursa foto: Madrigal oficial - Facebook