Turda
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Thumbnail image

În urmă cu un an, când majoritatea organelor media se grăbeau să anunţe darea în folosinţă a unui tronson de zeci de kilometri de autostradă în toamna trecută, noi ne manifestam îndoiala. Cârcotaşi au fost întotdeauna aşa că acest rol ne-a prins ca pe oricare alţii, vorbele sau mai bine spus cuvintele noastre scrise fiind repede uitate. S-a dovedit însă că aveam dreptate. Autostrada este mai nedată în folosinţă ca niciodată. Între timp s-a schimbat guvernul. „Las’ că ăştia o să ne arate cum se face!” ne-am spus, fiind la fel de dispuşi  să credem gogoşile noilor guvernanţi cum am fost şi în ceea ce îi priveşte pe ceilalţi.

 

Proiectul Autostrada Transilvania nu-i lucru curat


Am aflat că noul guvern se angajează să finalizeze, până în 2012, aproape 1.000 km de autostradă, din care 254 km reprezintă tronsonul Borş-Târgu Mureş din Autostrada Transilvania şi să înceapă lucrările pentru alţi 720 de km de autostradă. Declaraţiile noilor potentaţi se bat cap-în-cap cu cele ale firmei care construieşte autostrada. Iată un comunicat primit de la „Proiectul Autostrada Transilvania”. Adică de la cineva de pe la autostradă. Chiar dacă este semnat, comunicatul nu ne spune dacă expune părerea conducerii Bechtel, a firmei turce care se ocupă de ma-rea cărare din ţara de dincolo de pădure sau a altor grupuri care fac parte din „Proiectul Autostrada Transilvania”. „Buna ziua,
părute în presă în ultima perioadă. 
Contrar declaraţiilor publicate de presă, considerăm incorectă afirmaţia conform căreia am încheiat discuţiile cu sindicatele. Ne angajăm să respectăm procedura prevăzută de legislaţia românească şi am demarat prima etapă din acest proces, consultările cu sindicatele. Ieri, 18 decembrie, am purtat o nouă rundă de consultări cu sindicatele şi ne aşteptăm să primim propuneri de soluţii din partea acestora în vederea atenuării impactului cauzat de posibila concediere colectivă. Din păcate, nu am primit încă aceste propuneri. Dorim să ne exprimăm regretul pentru aceste acţiuni şi, în acelaşi timp, angajamentul de a coopera cu CNADNR în vederea analizării aspectelor care au produs această situaţie nefericită. Îi apreciem pe angajaţii noştri şi suntem interesaţi să soluţionam această situaţie pentru a relua ritmul normal de lucru cât mai curând posibil.

Toate cele bune, 
Liliana Tebeica 
Communications SPECIALIST 
AUTOSTRADA TRANSILVANIA


Înţelegeţi acum care este modalitatea de a relaţiona dintre o companie care a fost acuzată de toată lumea, pe bună dreptate, şi muncitorii de la autostradă sau reprezentanţii presei? Aşa au făcut întotdeauna, au aruncat vină de pe unii pe alţii şi au ascuns mizeria sub covor. Singurul adevăr este că oamenii au fost daţi afară de la autostradă. Miile de proaspăt şomeri însă se tem să spună lucrurilor pe nume. Se tem să facă declaraţii făţise referitoare la ceea ce se întâmplă în interiorul aşa numitului Proiect “Autostrada Transilvania”. Probabil în speranţa că din primăvară vor fi reprimiţi.  
Disponibilizare ilegală 
Agenţia Judeţeană de Ocupare a Forţei de Muncă (AJOFM) Cluj şi Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) ar putea acţiona în instanţă  compania americană Bechtel, constructorul Autostrăzii Transilvania, pentru încălcarea procedurii de disponibilizări colective.
Directorul AJOFM Cluj, Daniel Don, a declarat pentru MEDIAFAX că oficialii Bechtel ar fi trebuit să anunţe întâi sindicatele despre intenţia de a recurge la disponibilizări colective şi apoi să înştiinţeze instituţiile statului, dar au procedat invers, ceea ce este ilegal.
"În ceea ce priveşte disponibilizările colective de la Bechtel suntem în situaţia în care le-am trimis o adresă oficială prin care îi informam că procedura lor de disponibilizare colectivă este ilegală, pentru că nu au respectat procedura. Aveau obligaţia ca, mai întâi, să comunice în scris şi să negocieze cu sindicatele această disponibilizare colectivă, iar sindicatele aveau la dispoziţie zece zile pentru a da un răspuns", a afirmat Don. 
El a spus că în cele cinci zile care urmau după primirea notificării din partea sindicatelor, Bechtel avea timp să le comunice care este rezultatul propunerii sindicatelor. 
"După aceea trebuiau să notifice AJOFM şi ITM, or ei ne-au înştiinţat pe noi şi apoi au avut negocieri cu sindicatele. Codul Muncii spune clar că dacă procedura nu este respectată, aceasta poate fi declarată de către instanţă ca nulă de drept. Sindicatele, AJOFM sau ITM pot acţiona în instanţă compania Bechtel", a spus directorul AJOFM Cluj. 
{highslide}autostrada2.jpg{/highslide}   Potrivit acestuia, este mai convenabilă acţionarea în instanţă pentru că este vorba despre 2.300 de persoane care pot să rămână angajate până când se respectă procedura, decât să fie amendată Bechtel.

Promisiuni

Dar să vedem care sunt “visele” şi promisiunile noului govern investit. Guvernul Boc are ca obiectiv modernizarea a 5.000 km de drumuri naţionale. Lucrările la sectorul dintre Târgu Mureş şi Braşov (161 km) al Autostrăzii Transilvania ar urma să fie încheiate în perioada 2013-2014, în prezent termenul final de execuţie al proiectului fiind anul 2013.
Tot în domeniul autostrăzilor, noul guvern îşi propune realizarea Pactului Naţional Autostrăzile României pentru a asigura coerenţă şi continuitate în finanţarea construcţiei de autostrăzi, dar şi începerea lucrărilor la autostrăzile Târgu Mureş-Iaşi (300 km), Ploieşti-Buzău-Focşani (108 km), Lugoj-Caransebeş-Orşova-Drobeta Turnu Severin-Craiova-Calafat şi Autostrada Sudului Bucureşti-Alexandria-Craiova (170 km).
În ceea ce priveşte modernizarea drumurilor naţionale, o parte dintre obiective vizează realizarea de centuri ocolitoare pentru circa 50 de oraşe, refacerea a 10.000 de km de drumuri judeţene prin colaborarea Ministerului Transporturilor cu consiliile judeţene.
Câte dintre aceste promisiuni sunt realizabile în următoarea perioadă, nu ştim. Un lucru este, însă, sigur. Ca şi în cazul atâtor altor ţări europene şi nu numai, nivelul de trai şi bogăţia românilor depinde extrem de strâns de realizarea unei căi de transport rutier de nivelul autostrăzii proiectate. Din păcate, avem cam mult de aşteptat pentru a deveni bogaţi.