Turda
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Lucrările din cadrul proiectului ISPA, finanțat de către Comisia Europeană cu aproape 80 de milioane de euro s-au oprit în cea mai mare parte din cauza temperaturilor scăzute care îi împiedică pe muncitori să finalizeze puținul rămas.

Oamenii muncesc însă, și în aceste zile, la reabilitarea unor drumuri rămase desfundate în ultimul hal după săpături. Printre acestea se numără strada George Barițiu, George Coșbuc sau General Dragalina. Din păcate, sau din fericire, depinde de ce parte ne aflăm, autoritățile naționale din ministerul de resort a închis în această perioadă toate stațiile de asfalt din județul Cluj și nu numai, tocmai pentru a împiedica unii aventurieri dintre șefii firmelor implicate în tot felul de proiecte ca și cel de la noi să pună asfalt în gropile rămase după săpături.

Inclusiv direcția tehnică din Primăria Turda s-a implicat în această acțiune, în urma multiplelor reclamații înregistrate de administrația publică locală.
În ultimele zile, trecătorii au putut vedea "acțiune" și lângă podul de peste râul Arieș. Am întrebat pe managerul de proiect de la Compania de Apă "Arieș", inginerul Traian Giurgiu care ne-a dat lămuririle necesare: "La cerința primăriei dar și a consultanților din cadrul proiectului, am executat forări sub Arieș, pentru a introduce două conducte de 400 și respectiv 250 prin intermediul cărora să dirijăm apa pluvială direct în râu. Apa de ploaie nefiind poluată, nu va afecta apa râului, însă noi vom reuși astfel să facem economie de curent electric dar și să respectăm procedurile de transport a apelor uzate la stația de epurare." Inginerul Giurgiu se referă la economia făcută prin faptul că, în cazul unor ploi abundente, apa pluvială nu va fi dirijată odată cu canalul din zona malului stâng al Arieșului la stația de pompare de lângă pod. Subtraversarea realizată astfel, va permit realizarea separării apelor pluviale necontaminate de cele reziduale. Cele pluviale sunt deversate direct în râul Arieș, în timp ce canalul merge la stația de pompare, de unde este transportat la Stația de Epurare din Câmpia Turzii, cel mai important obiectiv din cadrul proiectului de zeci de milioane de euro. Acea separare este benefică, ne mai explică managerul de proiect, pentru că apele uzate nu trebuie să fie foarte diluate, cum ar fi în cazul amestecului cu o cantitate mare de ape pluviale, în vederea transformării reziduurilor în biogaz, o sursă de energie pură, ecologică și care permite funcționarea Stației de Epurare în regim autonom.
În afara lucrărilor pomenite, în această perioadă, profitându-se de vremea extrem de blândă pentru această perioadă, se execută cuplări între conductele vechi și cele noi, montate în cadrul proiectului, în zone, mai ales din Câmpia Turzii, unde nu se putea opri furnizarea apei în perioada Sărbătorilor de Iarnă. Se urmărește scoaterea din funcțiune a conductelor vechi, care nu mai sunt necesare pentru alimentarea clienților Companiei de Apă. Se mai lucrează în zona satelor Cornești-Mihai Viteazu dar și la Câmpia Turzii în cadrul pachetului nr. 15.
În plus, în această perioadă "de acalmie", se fac trening-uri, sesiuni de pregătire și specializare a angajaților Companiei de Apă care vor deservi noile agregate implementate prin proiectul european. Iar pe partea tehnică, finisajele, probele și respectiv recepția lucrărilor sunt la ordinea zilei. Se întocmesc procese verbale și anexe. Ajungând la anexe am aflat și eu - și vă spun și dumneavoastră – ce este un PND. PND (abreviere pentru Perioada de Notificare a Defectelor) este termenul limită până la care Compania de Apă "Arieș", ca beneficiar, poate notifica firma care a executat o lucrare asupra existenței unor neconcordanțe între proiect și lucrare, asupra apariției unor defecțiuni etc., cu obligația contractorului de a remedia de urgență aceste neajunsuri.
Ar fi bine să închei acest articol precizând, referitor la lucrările de refacere a arterelor în urma săpăturilor, că acestea au termen de garanție de un an de la finalizarea lucrării. Firmele care au lucrat pe străzi au depus o garanție în bani din care aceste lucrări de reparații vor fi făcute în primăvară, la solicitarea beneficiarului, adică Compania de Apă "Arieș".