Opinie
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 

Turda, altădată tărâmul multiconfesional și al libertății religioase, a ajuns să fie locul intoleranței pe toate planurile: politic, social, cultural etc. Dacă în domeniul religiei există o oarecare toleranță, ecumenismul nefiind un termen necunoscut prelaților din zonă, celelalte domenii au ajuns parcă teatrul unui război pluridisciplinar.

Politica ghioagei în cap cu scopul despicării țestei adversarului se practică pe Arieș încă de la 1989, în politică și în celelalte domenii ale vieții sociale. După prostul exemplu dat de câțiva _NIK1894politicieni certăreți și belicoși, activiștii din alte domenii au ajuns și ei ”să-și dea în cap”. La Turda am avut, de-a lungul anilor, bătăi cu săbii în plin centrul orașului, bătăi cu bâte și alte arme albe între diferiți membri ai lumii interlope, am avut bătăi între revoluționarii din diferite grupări, am avut aleși care s-au luat de gât în Consiliul Local, ori care s-au îmbătat prin delegații în străinătate până au căzut sub masă. La Turda ziariștii se ponegresc unii pe alții, încă nu s-au bătut, din fericire, dar nici mult nu mai este, uneori.

La Turda, actorii nu se înțeleg între ei, conflictele din cea mai importantă instituție de cultură a orașului fiind soluționate doar în instanțe, pictorii se împart în unii mai profesioniști și alții și mai profesioniști, se povestesc unii pe alții, se ceartă și ”se bat” de la singura galerie de artă din oraș. La Turda bătrânele sunt atacate în case, fetele se iau de păr prin sălile de clasă, asistentele medicale sunt bătute la urgențe de rromi sau țigani, cum preferați. Țiganii au și ei două ”elite” care își dispută întâietate politică în maghernițele orașului, oamenii implicați în fotbal își dispută și ei stadionul și banii comunității, primarul și viceprimarul se au ca pisica cu câinele (oricum aș inversa patrupedele, tot cacofonie iese), nici măcar în USL nu mai e concordie, nici la poliție, nici la Salină, nici la partide, nici în școli, nici în biserici, nicăieri nu mai e pace, iar din această stare de fapt, numai lucruri rele pot să iasă.

De aceea, orașul nu mai avansează, turdenii sunt ca două femei care se bat în noroi, spre deliciul unor bărbați dezaxați. Când cineva se ridică, este tras imediat în noroi, de obicei pentru că atacatorul  îi vrea celuilalt postul, poziția, viața și tot ce celălalt deține iar celălalt invidiază. Uitați-vă în jurul vostru, veți vedea că sunteți înconjurați de astfel de oameni, de invidioși, de ranchiunoși, de non-caractere, de lichele și trădători, de traseiști și traseiste, de ambițioși și ticăloși.  Prea mulți…

Să vă dau și un exemplu concret. Mai deunăzi, adică miercuri, 4 septembrie s-a vrut a fi o dată în care arta turdeană şi, în special, artiştii ce expun la Galeria de Artă din centrul oraşului, să deschidă spre cei ce apreciază frumosul o nouă fereastră prin lucrările grafice ale lui Dumitru Popa, alias custodele galeriei. Din păcate, ceea ce era expus în micuţul, dar cochetul spaţiu, s-a evaporat parcă la explozia de "furie" a profesorului de fizică Ioan Zăhan, acordeonistul, preşedintele „Rei Culturae Fautores”. Un revoluționar care se dă drept om de cultură dar care, prin implicarea sa politică, prin ”ieșirile” sale din campania electorală dar și de după aceea, a dovedit că este un luptător împotriva culturii turdene.

Văduvit lipsa de finanţare pentru proiectul Centrului Cultural pe care i l-au promis unii politicieni dar care nu a mai fost pus în practică,  Zăhan a acuzat lipsa de implicare a oficialilor din conducerea primăriei, a Consiliului Local şi în special a celor care păstoresc comisia de Cultură din CL Turda. Profesorul de fizică a ţinut să precizeze că cei cu drept de decizie ar trebui să calce din când în când pragul Galeriei de Artă şi că ei ar trebui să finanţeze din banii bugetului local activităţile artiştilor turdeni. După reproşurile la adresa politicienilor, Zăhan a ţinut să amintească faptul că în acest moment cultura în Turda este la un nivel atât de jos încât, cităm, "copiii noştri se duc ca vitele la facultate".

Eu zic, domnule Zăhan, să nu vorbești dumneata de copiii noștri, nici măcar pe ai dumitale să nu-i consideri așa, îi cunosc și îi respect. Dumneata însă nu respecți pe nimeni și nimic din ce nu îți ies bani, nimic la ce nu ai acces. Altfel nu se explică împroșcările cu noroi pe care le ai la adresa celor care nu îți răspund la nivelul la care te exprimi dumneata, și ieșirile care vin taman când în domeniul cultural turdean se face ceva. Cum ar fi apropiata organizare a celei de-a doua ediții a Festivalului  de teatru și Arte Performative ”Teatru pe drumul sării”, o manifestare care s-a dovedit  și anul trecut un vârf al manifestărilor de gen inițiate în domeniul cultural la Turda, o manifestare unanim apreciată de cei care au fost prezenți la spectacolele sau work-shop-urilor programate. De fiecare dată când se apropie debutul festivalului, așa s-a întâmplat și anul trecut, Zăhan se trezește vorbind, de obicei la un vernisaj cu care nu are nici o legătură, pătând imaginea unui teatru unde muncesc profesioniști adevărați. Dar ce a spus acordeonistul Dănuț Zăhan despre teatrul turdean, la vernisajul amintit? Cred că mai bine ar fi fost să nu reproduc cuvintele sale pentru că, otrăvite fiind, provoacă daune în sufletul oricui nu posedă antidotul vorbelor venite de la unul ca el. „Teatru nu există la Turda. La producţiile pornografice nu merge nimeni. Muzică profesionistă nu există la Turda. Casa de Cultură, instituţie ce funcţionează într-un sediu impropriu, îşi desfăşoară acţiunile pe unde poate, prin sălile festive de la şcoli. Deşi teatrul şi casa de cultură primesc, an de an, bani grei de la Consiliul local, nu simţim niciun impuls cultural din partea acestor instituţii. Bistriţa are centru cultural, Aiudul are centru cultural. Toată lumea evoluează. Noi am rămas aici, între Copăceni şi Mihai Viteazu”, a spus cel care chiar în această săptămână, intrând în clădirea Teatrului Municipal Turda s-a minunat de cât de bine arată interiorul (renovat în 2009), iar asta spune totul. Nefiind prezent la vreo reprezentație, plecând vorba la părerea unora care au plecat pe ușa din dos din teatrul turdean, iar de-ăștia sunt destui, specialistul în clape lovește din nou vizând un post călduț de șef al unei instituții culturale turdene. Însă lucrurile nu mai stau la Turda ca înainte de revoluție, așa că incompetenții nu mai au aceleași șanse să parvină, orașul a evoluat, oamenii au evoluat, chiar și cei din Copăceni și Mihai Viteazu pe care i-a jignit Zăhan sunt deasupra unui ceteraș frustrat, obișnuit să se ”bată” prin tribunale cu un Popescu sau Roșca. Cât despre sălile teatrului, ele sunt pline de câțiva ani, la fiecare reprezentație.

Aflu că nu doar Zăhan uneltește la zdrobirea unui eveniment ca festivalul de teatru ce se va desfășura la Turda în 16-18 octombrie, manifestare care va aduce iubitorilor de cultură turdeni nume uriașe ale teatrului românesc. Mai sunt politicieni care sunt la un pas să gafeze, iar zilele următoare ne vor lămuri dacă aceștia au căzut în ”ispită” dorind să se răzbune, atunci le voi face publice numele și le voi dezvălui intențiile reprobabile, după părerea mea.

Și tot atunci vom afla dacă la Turda teatrul mai merge pe drumul sării sau nu. Chiar așa am ajuns noi, turdenii, ne dăm în cap, doi câte doi?