Turda
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Consilierii locali turdeni au amânat instituirea taxei speciale de salubrizare pentru data de 1 iulie 2018. Executivul turdean dă vina pe operatorul de salubritate, adică exact pe cel care este singurul ce are de pierdut din amânarea instituirii taxei, iar motivația creează premisele intrării într-un cerc vicios, birocratic, din care este foarte greu de ieșit. Să ceri operatorului serviciului de salubritate  să îți pună la dispoziție listele cu cetățenii municipiului Turda care nu au încheiate contracte cu el este o solicitare la fel de grea ca a-i cere să răspundă la întrebarea ce a fost mai întâi, oul sau găina? Dacă este cazul vom reveni, pentru a explica de ce.

Decizia consilierilor locali este una foarte importantă, de ea legându-se speranța locuitorilor acestui oraș de a avea un ambient curat, cu oameni responsabili sau cel puțin responsabilizați.

 

Scurt istoric

 

În data de 9 noiembrie 2017, Consiliul local Turda a adoptat o Hotărâre, pe cea cu nr. 360, privind instituirea taxei speciale de salubrizare în cazul prestaţiilor de care beneficiază utilizatorii fără contract de prestări servicii din municipiul Turda şi pentru aprobarea Regulamentului de stabilire şi aplicare a taxei speciale de salubrizare. Ei bine, tocmai nerespectarea respectivului regulament este invocată de executivul turdean pentru adoptarea, în 9 ianuarie 2018, a proiectului de hotărâre privind prorogarea până la 01.07.2018 a termenului prevăzut la art. 1 din HCL nr. 360/09.11.2017 referitoare la instituirea taxei speciale de salubrizare în cazul prestaţiilor de care beneficiază utilizatorii fără contract de prestări servicii din municipiul Turda si aprobarea Regulamentului de stabilire si aplicare a taxei speciale de salubrizare.

 

Prival – vinovată pentru nerespectarea Regulamentului

 

Apropo, am criticat în repetate rânduri site-ul Primăriei Turda și, în special, pe cei care îl gestionează, adică pe cei care se ocupă cu transformarea lui într-un instrument util, modern, la îndemâna cetățeanului. Site-ul a fost schimbat, probabil cu o sumă consistentă de la bugetul local, însă din punctul de vedere al accesibilității și utilității, continuă să lase de dorit. Un exemplu concret: pe site-ul primăriei găsești HCL 360 din 9 noiembrie 2017 însă abia după multe click-uri, ajungând, manual, la pagina care conține această hotărâre (motorul de căutare al paginii te trimite aiurea), dar când vrei să citești Regulamentului de stabilire si aplicare a taxei speciale de salubrizare, despre care se spune că este cuprins în Anexa 1, ce să vezi? Surpriză! Anexele, cum am mai arătat, nu sunt publicate. O normalitate a anului 2018 ar fi una în care sunt publicate nu numai anexele la orice HCL ci și celelalte documente electronice însoțitoare, cum ar fi expunerile de motive și Rapoartele de specialitate. Ele există, în format electronic, așa că publicarea lor ar presupune doar un mic efort în plus față de prezent, din parte responsabililor care, practic, prin comportamentul lor, dau cetățenilor cu tifla.

Paranteza fiind închisă, executivul afirmă, ca să o scurtăm, că SC Prival Ecologic SA nu a pus la dispoziția Direcției impozite și taxe locale „Situația cu beneficiarii de servicii de salubrizare care nu au încheiate contracte”, ceea ce face imposibilă instituirea taxei de salubrizare începând cu 1 ianuarie 2018.

Prival a transmis o listă cu cele 7622 persoane fizic și juridice care au încheiate contracte de salubrizare și nu lista celor care refuză încheierea contractelor de prestări servicii cu operatorii de salubrizare, așa cum prevede regulamentul și legea nr. 201/2006.

 

Ce trebuia să facă Prival?

 

În fine, din documentele executivului, care însoțeau proiectul de hotărâre referitor la prorogarea instituirii taxei, se desprinde o colaborare defectuoasă cu Prival, dar și faptul că eforturile susținute ale celor din primăriei nu au fost suficiente pentru clarificarea situației contribuabililor în raport cu operatorul de salubritate.

Din evidențele Direcției de impozite și taxe locale rezultă că, pe raza UAT Turda, sunt înregistrate un număr de 26 201 cădiri, deci, conform Codului de procedură fiscală, un număr de 18.579 proprietari trebuie invitați pentru clarificare și declarare. Până la finalul lui 2017 au fost verificate și transmise 1955 de adrese. „Am constatat că persoanele care s-au prezentat nu sunt răuvoitoare, până în prezent, în urma chemărilor noastre s-au depus un număr de 849 contracte nou întocmite sau actualizate. Considerăm că numărul celor care ar fi apărut pe liste, dacă s-ar fi respectat regulamentul, ar fi fost net inferior. Din discuțiile cu cei care s-au prezentat, am constatat că nu au fost invitați de către operator, în vederea încheierii de contracte, așa cum prevede regulamentul, deci nu fac parte din cei care refuză încheierea unui contract de salubrizare, menționează semnatarii Raportului de specialitate, directorul executiv al Direcției de impozite și taxe locale, Elena Fărcășan, și șef serviciu constatare, impunere, control, Gabriela Sălăgean.

 

Concluzia

 

este precizată în același document, din care cităm: „În aceste condiții, având în vedere că operatorul de salubrizare nu a făcut demersuri în vederea întocmirii a cât mai multor contracte și nu ne-a transmis o listă doar cu cei care refuză întocmirea contractelor (lucru care se poate dovedi cu confirmările de primire ale invitațiilor făcute sau cu procesele verbale de afișare), propunem modificarea HCL 360, art. 1, în sensul prorogării termenului de aplicare a taxei de salubrizare până la 01.07.2018, în caz contrar noi trebuind să decontăm din bugetul local contravaloarea prestației efectuate la utilizatorii fără contract, fără a avea certitudinea că aceștia au refuzat să încheie contracte, deci fără a ne încadra în prevederile legale”.

Așadar, aplicarea taxei de salubrizare se amână până la începutul semestrului II al anului curent.

 

Cât este taxa de salubrizare?

 

Când va fi instituită, ea va fi următoarea:

 

În cazul persoanelor fizice, fizice autorizate și asimilate acestora, persoanelor juridice, pentru imobilele cu destinația de locuinta, fără contract de salubrizare, cuantumul taxei speciale de salubrizare este:
a) 20 lei/persoană/lună înmulţită cu numărul de persoane declarate de contribuabil;
b) 20 lei/persoană/lună înmulţită cu 2,5, acolo unde nu se depune declaratie. 2,5 reprezintă numărul mediu de persoane/gospodarie conform recensamantului din anul 2011;
c) 20 lei/lună/clădire pentru clădirile nelocuite sau locuite temporar (casă de vacanță) și la care nu este înregistrat nici un domiciliu/resedinta.
Suma totală de plată se stabileste conform prevederilor Regulamentului (Anexa nr.1 la prezenta hotarare). (N. R. Ia Anexa de unde nu-i)

 

În cazul persoanelor fizice, fizice autorizate si asimilate acestora si pentru persoanele juridice, pentru imobilele cu alta destinație decat cea de locuinta, fără contract de salubrizare, cuantumul taxei speciale de salubrizare este de:
a) 100 lei/mc./lună, inmultit cu numarul de m.c. declarati de contribuabil;
b) 100 lei/m.c./lună înmulţit cu cantitatea estimată de 2,5 m.c /lună, în cazul celor care nu depun declaraţii;
c) 20 lei/lună în cazul imobilelor cu destinație nerezidenţială (așa cum rezultă din documentele de dobândire), unde nu se desfășoară activitate.
Suma totală de plată se stabileste conform prevederilor Regulamentului (Anexa nr.1 la prezenta hotărâre). (N. R. Ia Anexa de unde nu-i)

 

Actualizarea cuantumului taxei speciale de salubrizare se va realiza, concomitent cu actualizarea tarifelor aplicate serviciului public de salubrizare, prin Hotararea Consiliului Local al Municipiului Turda.