Turda
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Telenovela legată de podul peste râul Arieș, de pe DN 1, la Turda, pare să nu se mai sfârșească. Podul însuși și modul de rezolvare a problemei pare să nu fie altceva decât oglinda infrastructurii României. O problemă care nu se vrea sau nu se poate să fie rezolvată cu celeritate, așa cum s-ar întâmpla în orice țară membră a Uniunii Europene. Deși existau speranțe că podul va fi reparat în acest an și nu va mai fi pericol pentru miile de persoane care îl tranzitează zilnic, iată că venim, din nou, cu vești cât se poate de proaste!

 

După preluarea podului de către guvern, s-a făcut o nouă expertiză tehnică!

 

Veste proastă pentru turdeni dar și pentru ceilalți trecători care sunt obligați să circule pe podul peste râul Arieș, situat la intrarea/ieșirea în/din Turda, înspre/dinspre Alba Iulia, lângă Benzinăria A&A, aflat într-o stare avansată de degradare.

Deși, după preluarea podului din administrarea Municipiului Turda în cea a Ministerului transporturilor, prin Compania Națională de Autostrăzi și Infrastructură Rutieră (C.N.A.I.R.), administrația locală turdeană era optimistă în ceea ce privește începerea lucrărilor de reabilitare a podului, iată că realitatea cotidiană dă dreptate cârcotașilor și adversarilor politici ai primarului Cristian Matei. Acesta din urmă afirma, la finalul lunii mai 2018, că directorul Direcției Regionale Drumuri și Poduri  (D.R.D.P.) Cluj l-a asigurat că în maxim două luni, lucrările la pod ar putea începe. Aceasta pentru că proiectarea lucrărilor de execuție fusese deja realizată iar banii necesari investiției, circa 4,5 milioane de lei, fuseseră prevăzuți în bugetul direcției.

În aceste zile aflăm, din păcate, că „s-a schimbat modificarea”. Ultima expertiză tehnică, efectuată în luna august 2018, a făcut necesară modificare proiectului inițial.

 

Se recomandă pod nou sau...

 

Acest ultim raport consemnează că podul de peste râul Arieș se află într-o stare atât de avansată de degradare încât „recomandările ultimei expertize tehnice sunt pod nou sau consolidarea infrastructurilor și înlocuirea suprastructurii,  în consecință DRDP Cluj a început elaborarea noii documentații tehnice, prin departamentul propriu”. Cel puțin așa susține conducerea C.N.A.I.R. în răspunsul pe care ni l-a dat solicitării de informații făcută de noi în urmă cu câteva zile. Suntem informați că, printre altele,  „conform Expertizei Tehnice efectuate după preluarea podului din administrarea municipiului Turda în administrarea CNAIR podul este la clasa stării V, (exp. teh. august 2018)”. În urma unei cercetări efectuate în literatura de specialitate, am aflat că, pe baza indicelui total de calitate, podurile sunt încadrate în una dintre cele 5 clase ale stării tehnice:

I – stare foarte bună;

II – stare bună;

III – stare satisfăcătoare;

IV – stare nesatisfăcătoare;

V – stare tehnică ce nu asigură condiții minime de siguranță a circulației.

Și, cu toate acestea, el rămâne deschis circulației!

 

Și costul estimativ a crescut, peste noapte. Cu o cifră de speriat 66,(6) %!

 

Ba mai mult, am aflat că nu mai sunt suficiente 4,5 milioane de lei ci costul estimativ al lucrării ar fi ajuns la 7,5 milioane de lei. Și asta fără TVA. Adică, dacă se mai întârzie mult cu proiectul și începerea lucrărilor, costurile ar putea crește și mai mult. Iar astfel de „întâmplări”, „coincidențe”, sau cum doriți să le spuneți, ar putea să le pară unor organe de anchetă cinstite, inteligente și experimentate, fapte premeditate, în folosul cine știe căror antreprenori, băieți „isteți” sau politicieni sus-puși, dar nicidecum în avantajul copiilor și oamenilor simpli care traversează podul zilnic, în drum spre școală sau spre serviciu, un drum plin de pericole.

Podul cu pricina, situat pe DN1, la km 444+840, este din beton armat și are o lungime totală de 145,86 m și a fost construit în primul an al Republicii Socialiste România, 1965.

 

Proiectul vechi nu mai este de actualitate!

 

Așa cum precizase anterior primarul turdean, Cristian Matei, cei de la C.N.A.I.R. recunosc că există „un proiect tehnic care prevede reabilitarea suprastructurii, care nu mai poate fi aplicat deoarece recomandările ultimei expertize tehnice sunt pod nou sau consolidarea infrastructurilor și înlocuirea suprastructurii,  în consecință, DRDP Cluj a început elaborarea noii documentații tehnice, prin departamentul propriu”.

 

 

Podul este într-o stare tehnică ce nu asigură condiții minime de siguranță a circulației, dar rămâne deschis circulației. Cu restricții

 

Trebuie să recunoaștem că șefii C.N.A.I.R. au răspuns foarte prompt celor 6 întrebări puse de noi.

Astfel, am mai aflat pentru cititorii noștri că DRDP Cluj a alocat fondurile necesare pentru anul 2018, valoarea estimata a întregului proiect fiind de 7,5 milioane lei fără TVA.  EXPERTIZA TEHNICĂ impune implementarea unor restricții:

- introducerea restricțiilor de viteză de 30 km/h și de tonaj de 10 tone;

- instalarea unor limitatori de gabarit pentru a permite circulația rutieră doar pentru un șir de vehicule, în axul podului;

- se va interzice circulația pietonală pe trotuarul aval;

- se va institui urmărirea specială a podului, vizând în special grinzile marginale și pilele P1 și P2, în prezent amplasate în albia minoră, și care prezintă secțiune redusă la rostul elevație fundație, precum și beton degradat în fundație;

- se vor inspecta toate aparatele de reazem și, în situația în care acestea au ieșit din uz, se vor monta reazeme provizorii din lemn, pentru a asigura stabilitatea grinzilor până la executarea lucrărilor de înlocuire sau consolidare a structurii de rezistență. DRDP Cluj este in curs de implementare a tuturor restricțiilor”, ne-au comunicat cei de la C.N.A.I.R.

 

Traficul va fi deviat pe strada 22 Decembrie 1989

 

Cei de la C.N.A.I.R. nu au putut avansa data la care vor începe lucrările, după finalizarea noii proiectări, nici măcar dacă se vor aloca sumele necesare în bugetul anului viitor. Ne-au mai precizat doar, că, în momentul închiderii circulației pe pod pentru efectuarea lucrărilor, „traficul va fi deviat pe str. Armatei Roșii (sic! – cei de la drumuri și poduri nu sunt la curent cu schimbarea denumirii acelei artere, survenită încă din 1990) cu ieșire în DN15, în acest sens se fac demersuri către Primăria Municipiului Turda”, se arată în răspunsul primit de la C.N.A.I.R. solicitării noastre de furnizare de informații în baza legii nr.544/2001.

Vă imaginați ce trafic blocat va fi în Turda, din sensul giratoriu de la Dedeman, în lipsa unei centuri ocolitoare a municipiului Turda, iar cei din Oprișani și traficul dinspre Câmpia Turzii având doar încă o variantă: str. Petru Maior, o arteră plină de gropi, chiar dacă cei de la Domeniul Public Turda au depus acolo asfaltul reciclat de pe străzile turdene unde s-au efectuat asfaltări în 2018.

În plus, mai există o dilemă: dacă se deviază traficul pe strada 22 Decembrie 1989, cum au dosit să spună drumarii, strada va ajunge să se degradeze și mai tare, ea fiind deja într-o stare deplorabilă în prezent (din nou, cu toate eforturile făcute de administrația turdeană prin societatea subordonată, Domeniul Public Turda), Dacă strada va fi asfaltată înainte de devierea traficului dinspre podul de pe varianta spre Alba Iulia, foarte probabil că investiția va fi degradată rapid de un trafic infernal.

Speranța noastră și a celor care traversează zilnic podul peste Arieș de la Turda, este că problema va fi remediată înainte de a se produce o nenorocire. Una care, oricum, nu va avea vinovați, doar trăim în România dezastrului din Clubul „Colectiv”.

----------------------------------

Vezi cum se circulă în acest moment pe podul-dezastru: http://turdainfo.ro/index.php/video/13563-podul-de-la-turda-un-pericol-continuu-pentru-pietoni

Citește  câteva din episoadele anterioare din telenovela legată de podul de la Turda: 

Primarul Matei ne spune când ar putea începe lucrările la podul defect de peste Arieș

Podul de peste Arieș, de la intrarea în Turda, a fost preluat de guvern pentru reparații!

Drumurile noastre toate… dar și podurile, sunt ”praf”

C. N. A. D. R. amenință Turda cu executarea silită!

Podul peste râul Arieș va fi demolat! (Galerie foto)

Podul peste Arieș va intra în reparație. Costurile se ridică la 4 000 000 lei!

Atenție! Se restricționează circulație pe podul peste râul Arieș!