Turda
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 drum-postarat-2Consilierul local PSD, Cristian Matei, își ia în serios calitatea de lider al puterii din Consiliul Local Turda, implicându-se inclusive în găsirea unor metode mai ieftine de reabilitare a drumurilor din oraș.

În această dimineață, liderul USL, împreună cu directorul SC Domeniul Public SA, Adrian Sălăgean, au pus la cale o demonstrație făcută de o firmă spaniolă specializată într-o metodă inovativă de realizare a drumurilor pentru autovehicule de orice tip care are toate calitățile solicitate de orice beneficiar: mai ieftină, mai rapidă, mai rezistentă decât asfaltarea acestor căi rutiere. Cel puțin așa susțin cei care au lucrat azi timp de câteva ore, împreună cu SC Domeniul Public Turda, care a pus la dispoziție utilaje și oameni care au colaborat cu echipa spaniolă.

drum-postarat-3Promotorul acestui tip de construcții – cel care a insistat pentru folosirea sa la Turda unde există o mare nevoie de refacere a multor drumuri – consilierul local Cristian Matei, care este și un priceput om de afaceri ne-a declarat, în încercarea de a ne pune în ”temă” și de a șterge de pe fețele noastre mina de uimire nedumerită: ”Este un mod foarte simplu de a face drumuri de calitate, rapid, de mare rezistență și, ceea ce este cel mai important, la cam o zecime din costurile unei asfaltări. Am luat cunoștință de acest tip de drumuri în ieșirile mele în străinătate și, conștientizând avantajele acestui tip de construcție de drumuri, mi-am dat toată silința pentru a-I aduce la Turda pe cai care au dezvoltat cu succes acest tip de afacere”, a spus Matei care a explicat: ”Se terasează drumul de pământ cu ajutorul unui greder dotat cu un ”pieptene”, apoi o cisternă împrăștie o emulsie, o substanță de tip polimer, care este absorbită de pământul astfel pregătit, după care se tasează cu un cilindru autopropulsat de aproape 20 de tone. În trei ore avem un drum solid, comparabil cu cel asfaltic, fără nicio denivelare, pe acre pot circula autoturismele. După cinci ore, pot circula și mașini mai grele, ca autocamioanele”, a precizat Cristian Matei.

drum-postarat-1Sabin Bodea, cândva candidat de primar la Turda din partea PNG, a mărturisit că el a încercat să convingă autoritățile de mai mult timp asupra calităților acestui tip de construcții de drumuri, fără succes însă până acum când Cristian Matei a decis să se implice în acest tip de activitate iar un prim pas a fost realizarea drumului demonstrativ de azi, pe o porțiune de circa 150 de metri, situată pe strada ce duce de la podul de peste râul Arieș, spre strada Petru Maior, din Poștarât.

drum-postarat-4De fapt, ce s-a întâmplat acolo? După ce circulația a fost deviată, un greder de mare putere al SC DPT SA a executat terasarea solului de pe traseul drumului, pregătind terenul pentru împrăștierea emulsiei. Această activitate a fost făcută cu ajutorul unei autocisterne fabricată în urmă cu zeci de ani, după care un cilindru de mare tonaj a tasat eficient drumul. Trei ore mai târziu aveam un drum neted ca-n palmă, de duritate suficientă pentru a rezista an de zile. Costurile avansate de cei care au lucrat acolo se ridică la circa 5-6 euro pe metru pătrat, sume despre care Cristian Matei spune că reprezintă o zecime din costurile normale pentru asfaltarea unei artere. Porțiunea demonstrativă de drum a fost făcută pe cheltuiala firmei care deține ”secretul” rețetei folosite, Sabin Bodea, cel care a intermediat relația cu spaniolii și a tradus din spaniolă în română și invers, făcând conlucrarea româno-spaniolă posibilă, a avansat o sumă ce circa 10 mii de euro ca efort financiar al firmei pentru a veni la Turda și a executa lucrarea demonstrativă.

La lucrări au asistat și primarul din Aiud, alături de alți politicieni care s-au arătat interesați de acest tip de lucrări, pentru drumurile din localitățile lor. Dacă drumul demonstrativ va fi apreciat, autoritățile locale din Turda și nu numai ar putea decide să colaboreze cu firma spaniolă care activează în mai multe zone ale lumii, chiar acum venind din Columbia.