23
Sam, Noi
4 New Articles

Turda
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

O discuție foarte interesantă s-a înfiripat în plenul Consiliului local, la cea mai recentă reunire a sa, în care șeful executivului turdean a furnizat o serie de informații extrem de interesante pentru turdeni.

Din cauza poziției consilierilor locali USR Plus, care se declarau îngrijorați că înființarea unui nou Parc industrial în zona dintre municipiile Turda și Câmpia Turzii ar îngreuna și mai mult traficul din oraș, edilul-șef turdean a ținut să intervină pentru a-l contrazice pe consilierul local Adrian Teban (USR-Plus), care exprimase temerea colegilor săi (precizând că deși sunt de acord cu înființarea unui Parc industrial/logistic, totuși se abțin de la votul pentru aprobarea acestuia).

Primarul turdean, Cristian Matei, a dezvăluit consilierilor locali că se află în lucru alte opt coridoare de mobilitate urbană, în afara celor patru existente deja. Cele inițiale sunt cele patru proiecte intitulate: „Modernizarea coridorului de mobilitate urbană integrată în zona centrală a Municipiului Turda”, „Modernizarea coridorului de mobilitate urbana integrata in zona industriala a Municipiului Turda”, „Modernizarea coridorului de mobilitate urbană integrată în zona de est a Municipiului Turda” și „Modernizarea coridorului de mobilitate urbana integrata in zona de vest a Municipiului Turda”.

Matei a reamintit aleșilor că Municipiul Turda a participat la licitație cu noile coridoare de mobilitate urbană în pasul 2 al Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), pe componenta 5 și 10, de unde se vor achiziționa circa 40 de autobuze și microbuze, împreună cu localitățile învecinate cu care am făcut parteneriate, după noua legislație. În prima fază s-au făcut parteneriate cu comunele Călărași, Tureni și Moldovenești, iar în al doilea val Turda s-a asociat cu comuna Mihai Viteazu. Primarul turdean a mai arătat că legislația s-a schimbat și în ceea ce privește Zonele Metropolitane, iar dacă până în urmă cu câteva luni Turda nu putea fi zonă metropolitană, acum poate fi, împreună cu localitățile învecinate care doresc să adere la Zona Metropolitană Turda.

Astfel că primarul Cristian Matei s-a lansat într-o prezentare a proiectelor la care se lucrează, informații pe care le considerăm foarte interesante pentru „suflarea” turdeană, așa că le redăm în continuare: „Așadar vom porni de la niște ADI-uri de transport și căutăm să avem în jurul nostru localitățile învecinate pentru care vom face transport. Bineînțeles, prin PNRR se acordă fonduri atât pentru municipiul Turda, care este polul și pionul principal, în aceste asocieri, cât și pentru comunele respective, cărora le acordă sume pentru microbuze.

Avem coridoare de mobilitate foarte importante, pe lângă „șaua” de autostradă de care știți, care va uni A3 cu Tureni, pentru care, practic, finanțarea este deschisă de către guvern, poate vă amintiți că, în urmă cu câteva luni, s-a mai deschis finanțare pentru încă 9 puncte de coborâre pe autostradă la nivel național. Dintre acestea, două sunt în județul Cluj, la Săndulești și Ciurila. Pentru cel de la Săndulești este deschisă deja finanțarea de la București și vom realiza un inel al municipiului Turda, inel pe care nu-l are nicio localitate, niciun municipiu din județul Cluj, care va porni de la stadion, venind dinspre Câmpia Turzii, de pe Drumul Național E 60, va continua pe lângă Sala Polivalentă, va trece peste un pod în Poștarât, va merge la Salină, de unde se va uni cu E60 în partea cealaltă a orașului, spre Cluj. De asemenea, coborârea de pe A3 de la Săndulești va fi o coborâre până pe drumul Săndulești-Turda, de unde va fi drum național până, din nou, în E60. Acestea două se vor uni formând un inel al municipiului Turda. O chestiune foarte importantă pentru Turda și acesta este doar unul dintre coridoarele urbane la care am făcut referire.

Deci suntem pregătiți cu multe proiecte, ca să nu avem blocări în trafic. Gândiți-vă că, odată cu finalizarea acestui proiect, Salina se va afla pe o variantă E60, un lucru foarte important atât pentru Salină cât și pentru municipiul Turda. Avem coridorul de mobilitate urbană, care este cel mai rapid, sunt depuse documentele și urmează să primim banii, este coridorul cu străzile Petru Maior, Războieni și strada Răsăritului, care va duce la actualul pod peste Arieș, la Aleea Plopilor. Pe lângă cele două de care vă spuneam, mai sunt încă 4 coridoare de mobilitate urbană, inclusiv un drum județean, care va fi, de fapt, național. Va fi un drum pe care îl vom face împreună cu Câmpia Turzii și Consiliu Județean, care va fi paralel cu autostrada și va uni Zona Industrială a municipiului Turda cu Zona Industrială a municipiului Câmpia Turzii și de acolo cu ieșire pe E60. Am căutat proiectarea acestor coridoare de mobilitate urbană pentru a facilita intrarea și ieșirea rapidă din Turda, fără a face uz de actualele tronsoane de circulație importante din Turda, care sunt cele patru coridoare de mobilitate inițiale. Așa că Turda nu o să aibă probleme cu traficul și căutăm ca Turda să aibă 6 ocolitoare, nu una. Eu zic că putem să creăm aceste Parcuri Logistice care ne aduc investitori și care fac ca Turda să se dezvolte foarte bine.

De asemenea, avem două coridoare de mobilitate „albastre”, respectiv Valea Racilor, pentru Centrul Istoric al orașului, și râul Arieș, avem un proiect cu piste de biciclete care unește Mihai Viteazu cu Turda și cu Câmpia Turzii. Sunt finanțate și prin PNRR aceste piste de biciclete și bineînțeles se vor uni și cu viitoarele piste de biciclete. Văd că unii cetățeni nu au răbdare și apreciază, în tot felul de comentarii că avem biciclete dar nu avem piste de biciclete. Sigur că nu avem piste, încă, pentru că aceste coridoare de mobilitate nu sunt terminate și nu sunt recepționate. Când vor fi recepționate, vor fi piste de biciclete una în continuarea celeilalte, va fi pistă continuă, doar că trebuie avută puțină răbdare. Nimeni nu a făcut lumea într-o zi, nici noi nu putem face Turda într-o zi! Dar s-a făcut foarte mult și se lucrează în continuare. Toate astea sunt preocupări ale noastre de zi cu zi și vorbim doar de PNRR. Nu am ajuns, încă, să vorbim despre proiecte POIM, cum ar fi Spitalul... Vine vremea să prezentăm și Spitalul, va fi extindere și reabilitare cu demolarea corpurilor vechi de peste 100 de ani, cu extindere pe oțel și sticlă, cu ambulatoriu nou. Este un proiect în derulare și conține trei componente. Ne-am gândit să abordăm strategia pe care o avem pentru Turda la absolut toate domeniile, să rezolvăm să vină fonduri ca să le putem edifica. Acuma este momentul, aceste fonduri europene, am mai spus-o și altă dată, sunt  o gură de oxigen pentru municipiul Turda”, a informat primarul Matei.

Consilierul Adrian Teban a mai ridicat o problemă, legată de ceea ce primarul prezentase anterior: „După cum știți, și eu, ca și dumneavoastră, am lucrat la Stațiunea de Cercetare-Dezvoltare Agricolă Turda. Traseul pe care ziceați dumneavoastră că-l va urma viitoarea șosea, trece pe un teren destul de păgubos, cu un orizont structural care se deplasează, care, nu o dată s-a surpat. Credeți că este oportună șoseaua aceasta în preajma Salinei Turda, aceste vibrații care pot să vină și să modifice terenul?”, a ridicat problema consilierul USR-Plus.

Răspunsul primarului a fost edificator: „Pentru ca să purcedem spre asemenea proiecte s-au făcut tot felul de studii. A fost și forat terenul, nu există ca o șosea fundată să se surpe pentru că acolo este Salina. Nici vorbă! Noi avem aici un investitor care exploatează sare de pe 287 km pătrați, așa am putea pune problema că, scoțând sare de acolo se surpă terenul... Nu se surpă niciun teren, așa cum nu s-a surpat nici când s-a săpat salina actuală. Și n-o să se surpe terenul nici când vom face Mina Iosif. Poate că trebuia să vă informez, pentru că nu am făcut-o, la noi este o echipă de la Petroșani, de vreo 8 luni, care este zilnic în mină și care, din cauza faptului că în mandatele trecute nu s-a făcut întreținere la minele de sare, sub nicio formă, de către niciun director, de către nicio legislatură de Consiliu local. Abia acum se fac toate remedierile care trebuie executate pentru că Salina se află într-un masiv deluros care are izvoare, care are prelingeri de apă, care are canal și în care se întâmplă tot felul de fenomene naturale, care trebuie tratate ținând cont de faptul că cel mai rezistent material, care face față sării este lemnul, toate piesele trebuie confecționate din lemn și ne aflăm acum aproape de capătul unei epopei de aducere la un stadiu de normalitate actualele mine, care nu au fost exploatate până în acest moment. Așa o să putem duce la bun sfârșit și dezvoltarea Minei Iosif. Sunt foarte multe de spus, fiindcă sunt foarte multe preocupările executivului în acest sens și vă asigur că nu se surpă nimic, cu atât mai mult un drum.

Acum câțiva ani, fiind în vizită la Ministerul Agriculturii cu alte probleme, am aflat că sunt bani pentru drumurile de hotar. Am venit acasă și am anunțat primarii de comune, i-am convocat și i-am anunțat că ar fi bine să meargă la minister ca să acceseze bani pentru a-și amenaja drumurile de hotar. Fermierii doresc să circule pe drumuri europene care sunt făcute cu fonduri europene și care au un regim special timp de cinci ani. Ei, prin aceste ocolitoare de care vă vorbeam, vrem să rezolvăm și aceste drumuri de hotar, cel puțin pe anumite tronsoane, până ies mijloacele de transport cu care ei își transportă mărfurile, la E60. Vom reuși și acest lucru”, a explicat, cu lux de amănunte primarul Cristian Matei.

Probabil că pe turdeni îi interesează dacă, după toate aceste lămuriri date de primarul localității, consilierii USR Plus și-au schimbat opțiunea de vot. Nu au făcut-o, cei trei consilieri ai alianței abținându-se de la vot în chestiunea înființării Parcului Industrial/Logistic, în zona dintre Turda și Câmpia Turzii, aproape de Parcul Industrial Reif al fostului oraș metalurgic.

Pin It

Add comment

Regulile de baza pentru a face comentarii pe site
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.


Security code
Refresh