Un număr de 12 avioane militare F-16 participă, în perioada 22 august-5 septembrie, la exerciţiul româno-american „Viper Lance 08”. Pe lângă aceste avioane vor mai veni şi 252 de militari de la Baza Aeriană Aviano din Italia.
Misiunea are ca obiective intensificarea abilităţilor tactice ale aviatorilor americani de la Aviano şi a celor români de la Baza 71 Aeriană Câmpia-Turzii şi îmbunătăţirea interoperabilităţii ca aliaţi în cadrul NATO.
Unul dintre scopurile deplasării avioanelor F-16 şi a unui număr de 32 de piloţi la Câmpia-Turzii este creşterea interoperabilităţii cu forţele aeriene româneşti, despre care a spus că sunt foarte buni profesionişti.
În total, conform programului pus la dispoziţie de partea americană, vor avea loc 188 de antrenamente.
Pe lângă cele 12 avioane de luptă F-16, a fost transportate la Câmpia-Turzii şi o cantitate de aproximativ 60.000 de kilograme de armament şi muniţie, printre care şi bombe ghidate prin laser, fără explozibil însă.
Craig A. Franklin, şeful bazei Aviano din Italia a declarat că pista Bazei 71 Aeriană Câmpia-Turzii este compatibilă cu cea de la Aviano din punctul de vedere al folosirii ei de către avioanele F-16, acesta fiind unul dintre motivele pentru care la exerciţiu vor fi prezente avioanele americane ale escadrilei 510 de la Aviano.
Avionul F-16, tipul celor care vor fi aduse la Câmpia-Turzii, este un avion de luptă multirol, care beneficiază de o mare manevrabilitate şi care se află în serviciul activ al Forţelor Aeriene ale SUA de mai bine de 25 de ani. Acest tip de avion poate participa la operaţiuni militare aeriene de luptă aer-aer şi aer-sol.
Avionul are o lungime de aproape 15 metri şi cântăreşte, fără combustibil, 8.900 de kilograme. Ca şi armament, un F-16 poate duce două bombe de mare capacitate, precum şi rachete aer-aer şi muniţie aer-sol, având în dotare şi o mitralieră de 20 de milimetri.
Viteza maximă a unui F-16 este de Mach 2, de două ori viteza sunetului.
F-16 Fighting Falcon este un avion de luptă multirol proiectat iniţial de General Dynamics şi îmbunătăţit de Lockheed Martin pentru United States Air Force. A fost conceput iniţial ca avion de vânătoare cu greutate redusă.
Caracteristici generale:
• Echipaj: 1
• Lungime: 49 ft 5 in (14.8 m)
• Anvergură: 32 ft 8 in (9.8 m)
• Înălţime: (4.8 m)
• Greutate (gol): 18,238 lb (8,272 kg)
• Greutate încărcat: 26,463 lb (12,003 kg)
Performanţe
• Viteză maximă: Mach 2.05 la altitudine, 1,321 mph (2,500 km/h)
• Rază de acţiune: 2,000+ mi distanţă maximă de zbor (3,200+ km)
• Rază de luptă: 340 mi (295 nm, 550 km) într-o misiune sus-jos-sus cu şase bombe de 1,000 livre (454 kg)
• Plafon de serviciu: 55,000+ ft (15,240+ m)
• Viteză ascensională: 50,000 ft/min (255 m/s)
Armament
• Tunuri: 1× M61 Vulcan 20 mm Tun Gatling
• Rachete neghidate: CRV-7
• Rachete ghidate:
o Aer-aer: 6× AIM-9 Sidewinder sau 6× AIM-120 AMRAAM sau 6x Python-4
o Aer-sol: 6× AGM-65 Maverick sau 4× AGM-88 HARM
o Antinaval: 4× AGM-119 Penguin, 2x AGM-84D Harpoon (Singapore/Israel F-16D)
• Bombe: 2× CBU-87 cu fragmentare, 2× CBU-89 mine, 2× CBU-97, 4× GBU-10 Paveway, 6x GBU-12 Paveway II, 6x bombe din seria Paveway ghidate prin laser, 4× JDAM, 4× Seria Mk 80, precum şi bombe nucleare cum ar fi Bombă nucleară B61.
F-16 poate fi considerat ca făcând parte din aceeaşi clasă de avioane cu MIG-29
MiG-21 Lancer
a fost proiectat ca un avion de interceptare de front, destinat să execute misiuni în condiţii meteorologice normale şi a zburat pentru prima dată în anul 1957. Avionul a intrat în producţie de serie în anul 1958, find echipat cu un motor cu reacţie Tumanski R-11, atingând forma finală un an mai târziu sub denumirea MiG-21F. Astfel s-a deschis drumul versiunilor ulterioare, primul fiind MiG-21PF, lansat în producţie în anul 1960, cu un motor îmbunătăţit R-11F şi un dispozitiv de admisie a aerului în motor mărit, pentru a permite instalarea radarului de interceptare R-1L. Au urmat MiG-21PFS şi MiG-21PFM, care includea toate îmbunătăţirile versiunilor precedente.
Forţele Aeriene Române au iniţiat în anul 1992 un program de modernizare a aparatelor MiG-21, pentru a asigura interoperabilitatea cu NATO şi pentru a mări capacitatea acestora de a executa misiuni la cerinţele luptei aeriene moderne. În prezent sunt în serviciu doar avioane modernizate MiG-21 Lancer A (pentru misiuni aer-sol), Lancer B (versiune de instruire) şi Lancer C (optimizate pentru misiuni aer-aer).
Avionul este echipat cu un scaun de catapultare KM-1M, ce asigură salvarea echipajului la înălţime 0 şi o viteză minimă de 130 km/h.
Date tehnice
Dimensiuni:
- Lungimea: 14,5m;
- Înălţimea: 4,1m;
- Anvergura: 7,15m.
Greutatea:
- Greutatea gol: 5750 kg;
- Greutatea maximă la decolare: 10400kg.
Armament:
- un tun cu două ţevi GŞ-23L, calibru 23mm;
- 1000 kg de acroşaje exterioare, ce pot include rachete aer-aer (R-3S, R-13M, R-60M, R-73, Python 3, Magic 2), rachete aer-sol S-24, blocuri de proiectile reactive, bombe clasice şi inteligente, rezervoare suplimentare, containere de iluminare laser, de cercetare foto sau de bruiaj radioelectronic, transportate pe 5 puncte de acroşare.
Echipaj: 1 (2 pentru MiG-21 Lancer B).
Sarcina utilă: 200kg.
Performanţe:
- Viteza maximă la înălţimea de 10000m: 2175km/h (Mach 2,1);
- Viteza maximă la nivelul mării: 1300km/h (Mach 1,1);
- Plafonul static: 18000 m
- Distanţa maximă de zbor: 1500 km
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.