23
Joi, Mai
37 New Articles

Cultură
Typography

Expoziția artistei plastice turdene, Cornelia Vidrașcu, a surprins întreaga suflare a mediului legat de pictură, artă, frumos, de la Turda. Cunoscută mai degrabă ca o specialistă în arta colajului textil, expoziția sa de la începutul anului 2019 i-a „izbit în moalele capului” pe toți cei care o considerau o pictoriță amatoare cărei îi place să se joace cu bucăți de textilă și colaje, care expune îndeobște în cadrul expozițiilor de grup ale artiștilor amatori turdeni.

Asta pentru că expoziția „Descătușare” – al cărei titlu nu are nimic de-a face cu genul abordat de autoare, dar care semnifică exact momentul de lepădare a crisalidei, de întindere a aripilor frumos colorate, de o eficiență maximă, ce sfidează delicatețea lor  – ne propune o serie de portrete suprarealiste, extrem, extrem de reușite. Portrete de dimensiuni mari, luminoase, într-o cromatică naturală, reprezentări ale chipului uman ce nu ascund nimic din brazdele trasate de viață pe fețele subiecților, nimic din semnele senectuții. Portrete ce vorbesc, ce transmit parcă nu doar starea sufletească din momentul pozării, dar parcă lasă să ajungă la privitor, cu maximă transparență, suferințele și împlinirile din viața subiectului, vorbesc despre anii tinereții și despre speranțele bătrâneții, ca un acord fin pe axa inexorabilă a timpului, plin de destăinuiri pe care cei portretizați nu le-au făcut și preziceri de care nu au habar.

Dar portretele Corneliei Vidrașcu vorbesc, culmea, și despre omul din jurul artistului. Pentru că artistul stă, nu-i așa, cuminte în interiorul omului de zi cu zi, care este închistat în problemele zilei, așteptând cu nerăbdare momentul când astrele se aliniază, când toate se potrivesc, iar omul are timpul necesar și starea de inspirație care permit acea descătușare creativă. Iar când artistul Cornelia Vidrașcu iese la suprafață, creează picturi ce vorbesc despre sufletul, stările și emoțiile omului Cornelia Vidrașcu, chiar și când este vorba de portretele altora. Pentru că, urmărind picturile reprezentându-l nu pe celebrul actor Anthony Quinn, ci pe personajul întruchipat de acesta, pe iubitorul de viață Zorba Grecul, astfel că avem de-a face cu portretul unui portret, cu portretul făcut de Cornelia Vidrașcu portretului realizat de marele actor american, personajului Zorba The Greek. În plus, modul în care a fost panotată expoziția de la Galeria Municipală de Artă, a pus în valoare, cu multă inteligență și inspirație, momentul de maximă manifestare artistică a celebrului personaj, în plin dans sirtaki, din cea mai celebră scenă a filmului omonim, pe peretele din spate, mai sus decât celelalte lucrări din acea sală, postura sa, redată de pictorița turdeană, părând că încinge în acea horă specifică nunților din țara lui Socrate pe toți cei care au participat la vernisajul expoziției, așa cum cred că am reușit să zorba grecu, lucrare de cornelia vidrascu din turdaimortalizăm într-una din fotografiile realizate la acel moment. Zorba transmite, în lucrarea expusă, întreaga sa dragoste de viață, fericirea și greutățile unei vieți cu momente tragice, pe alocuri, dar cu un mesaj optimist ce este teleportat de Cornelia Vidrașcu de pe o plajă cretană, din mijlocul valurilor mediteraneene, direct în Galeria de Artă din Turda, revărsând peste privitor munți de soare și mări de vânt, căldura și lumina de care au nevoie inimile noastre în plină iarnă, la propriu și la figurat.

Nu am terminat ce am putea spune despre acea lucrare, în sine, mai ales că sub ea este expus un alt portret al aceluiași personaj, însă trebuie să înțelegem că fiecare dintre portretele expuse transmit privitorului o mulțime de stări și sentimente, dincolo de reușita exprimării artistice, sau mai ales datorită acesteia.

O expoziție strălucitoare, nu datorită faptului că ea mai conține și alte stele de cinema, printre care Sean Connery, Audrey Hepburn și chiar Franco Nero, dacă nu mă înșel, ci tocmai pentru că artista turdeană a realizat, în timp, portretele apropiaților săi, membri ai familiei sale arătându-le, nu-i așa, cât sunt de frumoși și cât de mult îi iubește.

Cu ocazia vernisajului expoziției au vorbit, despre lucrări și autoarea lor, Felicia Răcean, coordonatoarea cursurilor de arte vizuale ale secţiilor externe Turda şi Câmpia Turzii ale Şcolii de Arte „Tudor Jarda” din Cluj-Napoca, și Amalia Chiper, de la Casa de Cultură Turda. La rândul său, Ovidiu Cosac, al cărui nume se află pe afișele unor reușite puneri în scenă ale Teatrului turdean, ca regizor tehnic dar și, în ultima vreme, artistic, a ținut să-și prezinte, părerea despre lucrări dar și despre realizatoarea lor, poate și din unghiul fotografului pasionat: „Vreau să mă felicit pentru că, într-o convorbirea avută cu doamna Vidrașcu în urmă cu mai mult timp i-am spus că ar fi bine să rămână pe portret pentru că are un har deosebit, în acest domeniu care, mulți dintre dvs. știți că este chiar cel mai greu din pictură. Dacă la peisaj ne mai „scoatem”, la portret nu-i chiar ușor. Nu-i chiar ușor nu doar execuția, ci surprinderea personajului și în interior, nu doar vizual”, a punctat Vidi Cosac.

A urmat Iudita Pelea, prietenă apropiată și imbold spre latura artistică a pictoriței expozante, care a vorbit despre metamorfozarea celei pe care a numit-o „soră”. Apropiată a fenomenului de catharsis, de două ori parcurgând El Camino de Santiago, Iudita Pelea a experimentat și o aventură în Nepal, gustând din peisajele himalayene, unde a cunoscut viața la limită ce eliberează sufletul din încorsetarea trupului.

Eu am cunoscut-o pe Cornelia acum zece ani, la o expoziție de la sediul unui partid, din centrul Turzii. Expunea o lucrare, destul de timidă, în tehnica pe care a iubit-o mai întâi, colajul textil. Am simțit din prima clipă când am vorbit cu ea că parcă am fi surori. Am mers împreună la orele de pictură ale doamnei Vera Dan. Apoi, cum vântul schimbării a venit peste mine, în 2011 am început să predau un curs care se numește „Desen cu emisfera dreaptă”, iar Cornelia a fost parte din acel prim grup. Trebuie să recunoaștem că atunci a avut un blocaj, când a trebuit să-și facă autoportretul, blocaj pe care l-a depășit cu brio. A mers mai departe, a început să facă lucrări de grafică, lăsând să se vadă că în ea zace un talent extraordinar. (...) Pe măsură ce lucra, Cornelia a început să facă liniște în sufletul ei. Și este o vorbă care spune că „atunci când tu taci, Dumnezeu vorbește prin tine” și începi să auzi ce are sufletul să-ți spună. Și Cornelia a început să audă, pentru că ani de zile a trăit încătușată în regulile ipocriziei sociale, a trăit „încătușată”. Pensula a devenit o prelungire a acestui suflet și a început să-și pună emoțiile pe pânză. În interiorul său zăcea un vulcan, care acum a erupt, prin această expoziției despre care eu spun că este „uau!” Pe Cornelia o dau ca exemplu la fiecare curs pentru că ea a învățat să picteze la 58 de ani!”, a dezvăluit prietena Corneliei Vidrașcu amănunte necunoscute din devenirea artistică a celei care a refuzat să pună pensula deoparte, perfecționându-se pe zi ce trece.

Nu ne rămâne decât să vă invităm să vă convingeți cu ochii voștri și să vă sfătuim să treceți pragul Galeriei Municipale de Artă din strada Libertății nr. 2-4, o oază de frumos, unde emoțiile și starea de bine vă va „mitralia”, cu siguranță, dinspre toate lucrările, din toți pereții și toate lucrările, într-o invizibilă mișcare browniană, astfel că veți ieși de acolo spunând, asemeni Iuditei Pelea: „- Uau!”

----------

Galerie foto (30+) de la eveniment: https://turdainfo.ro/index.php/galerii-foto/167-photos/14939-descatusare-expozitie-de-portrete-realizate-de-cornelia-vidrascu

Video

 

 

 

 

 

Add comment

Regulile de baza pentru a face comentarii pe site
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.


Security code
Refresh