20
Sam, Apr
20 New Articles

Cultură
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Taina Sfântului Botez este prima Taină din Biserica Ortodoxă administrată păgânului nebotezat sau noului născut. Această Taină este de o importanţă capitală întrucât reprezintă intrarea omului în Biserica lui Hristos, botezul fiind uşa prin care omul începe să facă parte din Biserica luptătoare în sânul careia trebuie să îşi câştige mântuirea.botez
Unii fac confuzie între Botezul creştin şi botezul lui Ioan Botezătorul. Această confuzie s-a creat şi din cauza personalităţii lui Ioan. Acesta era cunoscut în popor ca profet mare, profet ce a îndrăznit să critice pe Irod, stăpânul acelui ţinut, fapt pentru care fariseii şi cărturarii l-au urât. Încă din Vechiul Testament au existat profeţii despre el, Ioan identificându-se cu Glasul celui ce strigă în pustie: Gătiţi calea Domnului, drepte faceţi cărările Dumnezeului nostru! (Isaia 40,3), chiar şi din această profeţie reieşind statutul său de înaintemergător, de pregătitor al venirii Mântuitorului. Ioan însuşi spune: Eu vă botez cu apă, spre pocăinţă, iar Cel ce va veni după mine...vă va boteza cu Duh Sfânt şi cu foc.” (Mt. 3,11).
Sfântul Ioan Botezătorul boteza în Iordan pe cei ce-şi mărturiseau păcatele. Botezul său era botez de pocăinţă. Ioan afirmă clar despre Iisus că Cel Ce vine după mine este mai puternic decât mine; Lui nu sunt vrednic să-I duc încălţămintea (Mt. 3,11), iar în primul dialog dintre Hristos şi Ioan, acesta zice: Eu am trebuinţă să fiu botezat de Tine, şi Tu vii la mine?(Mt.3,14). Din aceste versete se înţelege statutul de pregătitor al lui Ioan şi puterea inferioară a botezului său faţă de Botezul creştin cu Duh Sfânt al lui Iisus Hristos. Cum ar putea să fie identice cele două botezuri din moment ce Ioan însuşi zice că are nevoie de Botezul lui Iisus şi că nu este vrednic să-i ducă încălţămintea?
Botezul lui Ioan era destinat iudeilor, fiind doar o preînchipuire a Botezului creştin, un simbol al pocăinţei, fără însă a împărtăşi harul iertării păcatelor.
Totuşi Mântuitorul Hristos a primit botezul lui Ioan, în apa Iordanului, ca să împlinească toată dreptatea.. Cerurile s-au deschis, Duhul Sfânt S-a pogorât în chip de porumbel, iar Tatăl a glăsuit Acesta este Fiul Meu cel iubit. Astfel ni s-a arătat dogma Sfintei Treimi, pentru care şi Biserica astăzi cântă În Iordan botezându-Te Tu, Doamne, închinarea Treimii s-a arătat...; iar înainte de botez: Văzutu-Te-au apele şi s-au temut, Iordanul s-a întors înapoi.
Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu întrupat, prin botezul primit de la Ioan a fost recunoscut în mijlocul iudeilor de către Dumnezeu ca Fiu al Său. Acest eveniment poartă numele de Epifanie, adică arătarea Sfintei Treimi: Fiul în apa Iordanului, Tatăl în glasul din cer şi Duhul Sfânt în porumbelul ce S-a pogorât peste ape. Iisus Hristos nu a botezat cât a fost pe pământ aşa cum reiese din versetul Iisus însuşi nu boteza, ci ucenicii Lui (Ioan 4, 2) tocmai pentru a accentua puterea învierii Sale prin care El a biruit moartea, păcatul şi întreaga lume, iar abia în momentul cinzecimii, a coborârii Duhului Sfânt au fost trimişi Apostolii la propovăduire şi botez, la învăţarea dreptei credinţe, la învăţarea Adevărului (Ioan 14, 6).
Aşadar Botezul înseamnă moarte şi înviere în Hristos. Precum Hristos a murit şi a înviat, prin Botez ne afundăm în apă (în moarte) şi ieşim de acolo înnoiţi (înviaţi în Hristos). Există în Faptele Sfinţilor Apostoli episodul întâlnirii Sfântului Apostol Pavel cu ucenicii lui Ioan Botezătorul, episod din care rezultă neîndoielnic superioritatea Botezului mântuitor al lui Hristos: Şi găsind Pavel pe unii ucenici, i-a întrebat: Primit-aţi voi Duhul Sfânt când aţi crezut?Iar ei au zis către el: Dar nici n-am auzit că este Duhul Sfânt. Şi el a zis: Dar în ce v-aţi botezat? Ei au răspuns : În botezul lui Ioan. Atunci Pavel a spus: Ioan a botezat cu botezul pocăinţei, spunând poporului să creadă în Cel ce va veni după el, adică în Iisus Hristos. Şi auzind ei, s-au botezat în numele Domnului Iisus. Şi punându-şi Pavel mâinile peste ei, Duhul Sfânt a venit asupra lor (FA 19, 2-6).
Din acest ultim text rezultă că botezul lui Ioan a fost anterior Botezului creştin şi a durat numai până în ziua Cincizecimii, când Apostolii au fost botezaţi cu Duh Sfânt şi cu foc (Mt. 3, 11), ca formă Botezul lor fiind excepţional, dar ca fond fiind identic cu cel din apă şi din Duh(Ioan 3,5). Dar de la Botezul Apostolilor şi până astăzi, toţi creştinii au primit Botezul cu apă şi Duh, şi aşa îl vor primi toţi cei ce se vor boteza, până la sfârşitul veacului.

 

Un text preluat de la Turda TIN, pagina îndrumată de pr. Sebastian Zăhan)

Pin It

Add comment

Regulile de baza pentru a face comentarii pe site
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.


Security code
Refresh