A venit rândul tinerilor actori din cadrul trupei de teatru de la Turda să aibă o premieră doar a lor, un spectacol în care să dea măsura talentului lor. Iar aceștia nu au ratat ocazia, au punctat printr-o realizare de excepție la succesul căreia au conlucrat muzica, textul, dansul, interpretarea artistică, machiajul, ba chiar și elementele de teatru modern care au completat paleta creativă pusă în slujba spectatorului de teatru. Sală plină, nesfârșite aplauze și expoziție de artă în foaierul TAMT.
Sunet de clopote de biserică, ceață, noaptea, într-un parc cu statui… așa începe ultimul spectacol pus în scenă de Teatrul „Aureliu Manea” din Turda, „Despre dragoste, teatru și alte dezastre”. Din sală, din mijlocul spectatorilor, apare personajul care ne conduce prin scenariul piesei, în „scena de teatru” din parc, interpretat cu aplomb de Raluca Radu. Apoi apare… polițistul comunitar Adrian Strâmtu, care are o meserie grea și o problemă cu statuile, care tot dispar: „Cum dracu’ să dispară statui?”
Celelalte personaje sunt statui, care prind viață la chemarea personajului-liant interpretat de Raluca Radu: „Dacă pentru câteva momente ne-am comporta ca și cum am fi personaje?” Tonul la cântec. Refren:
„Teatru-i viață, dacă vrei,/
Viața e un vis okey”.
Chiar dacă acesta nu este un vers tipic pentru autorul muzicii din spectacol, poate dezvăluirea faptului că Bobo Burlăcianu, unul din membrii fondatori ai trupei „Fără Zahăr”, este vinovat de această compoziție ar putea descrie deja poate o treime din spectacol.
„Vom inventaria tot felul de ipostaze ale iubirii, în mod realist, fără cosmetizări”, ne anunță Raluca, iar comedia începe cu Lecția nr.1, „Nașterea în chinuri a dragostei”, în care este prezentată iubirea ce se-nfiripă în urma unei întâlniri plecate de la anunțurile de la „Matrimoniale”. Textul haios și interpretarea degajată a tinerilor actori fac sala să râdă în hohote, aproape la fiecare replică: „ – Lucrez în domeniul financiar!”, se prezintă tânăra venită la întâlnirea cu cel care a dat anunțul la „matrimoniale”. „ – Aaa, în sistemul bancar”, deduce domnul. „ – Nu. Sunt casieriță la Kaufland!”
Fiecare capitol, în care este prezentată dragostea în felurite ipostaze, este presărat cu cântec și dans, ceea ce diversifică și dinamizează registrul interpretativ al personajelor, cei care au pus în scenă piesa profitând pe deplin de tinerețea și dispoziția spre dans și muzică a actorilor din distribuție.
De fapt, „Despre dragoste, teatru și alte dezastre” este o piesă realizată în mod special pentru a pune în valoare tânăra trupă de teatru de la Turda. Managerul acestei instituții, Narcisa Pintea, a declarat în repetate rânduri, prin diferite publicații culturale, că sprijinul acordat tinerilor actori, aflați în primii ani de carieră este unul din punctele importante ale planului său managerial. De aceea, acest spectacol pus în scenă în premieră națională la Turda, adună laolaltă tot ceea ce are trupa de la Teatrul „Aureliu Manea” mai dinamic și dispus la efort, un mănunchi de actori care par a juca împreună de o veșnicie, completându-se și ajutându-se reciproc, într-un demers creativ de echipă, fiecare dintre ei strălucind separat și toți împreună.
Dragostea continuă cu Lecția nr. 2 „Dragostea în sacoșe de rafie”, unde strălucește cea mai talentată actriță apărută în ultimii ani din Turda, Flavia Giurgiu, o tânără pentru care trecerea de la un rol obișnuit la interpretarea gestică sau prin dans este atât de lină încât ai impresia că poezia și cabaretul nu sunt două drepte paralele.
„Dragostea intelectuală”, ne surprinde prin limbajul elevat și nu prea, în timp ce „Dragostea în crepuscul” provoacă și ea valuri de râsete și aplauze, prin interpretarea perfectă a Mariei Salcă și a excelentului Valentin Oncu. Despre text, din nou, ce să mai vorbim:
„Iluzii, vreau iluzii!/
Iluzii în perfuzii!
Amăgire, vreau amăgire…”
Afirmație valabilă și la lecția următoare, „Dragostea online”:
„Cu un simplu Enter/
Să te sărut pe gură.
După ce am trecut prin toate aceste universuri în care dragostea se-nfiripă cel puțin asemenea cactusului în pustiu, ajungem să-nțelegem cuvintele regizoarei Antonella Cornici, folosite la popularizarea spectacolului, încă înainte de premieră: "Uneori dragostea nu aduce numai pasiune şi mister. Se întâmplă să ne îndrăgostim şi să fie o adevărată catastrofă... Despre dragoste, teatru şi alte catastrofe cântăm, dansăm, râdem într-un spectacol de şi pentru suflet!"
Finalul este plin de simbolistică și poezie, încoronând un scenariu încropit și dezvoltat metodic, fără elemente forțate, dar trebuie să-l descoperiți fiecare.
Nu am dezvăluit nici 10 procente din bogăția spectacolului, tocmai pentru a lăsa și spectatorilor care, cu siguranță, vor umple sala la fiecare reprezentație cu piesa „Despre dragoste, teatru și alte catastrofe”, libertatea de a descoperi complexa interpretare a tuturor actorilor distribuiți. Cu siguranță că dedicarea și efortul fiecăruia dintre cei care au concurat la punerea în scena a acestui succes de public nu va rămâne neremarcat, iar spectacolul va fi invitat la festivalurile de gen, mai ales la cele destinate tinerilor actori. Ai noștri o merită cu prisosință!
În încercarea de a vă relata telegrafic și distant despre premiera spectacolului „Despre dragoste, teatru și alte catastrofe”, poate că am omis să precizez că publicul turdean avea nevoie de o realizare atât de plină de prospețime, o explozie a talentului tânăr folosit cu măiestrie de numele grele care au concurat la realizarea spectacolului. Ce poate fi mai frumos decât rezultatul muncii generoase a unor oameni cu vastă experiență teatrală pusă în slujba unor tineri actori cu mare viitor. Imaginea de final este ca și cum echipa teribilă formată din regizoarea Antonella Cornici, scenograful Fehérvári Zsolt, Bobo Burlăcianu, care nu mai are nevoie de nicio prezentare, și coregrafa cel puțin la fel de celebră, Galea Bobeicu, fără să uităm aportul lui Lucian Moga, „vinovat” pentru partea de light design, ar forma un cerc ținându-se pe după umeri, iar cei din distribuție ar forma etajul de deasupra lor al unei piramide umane. Asta se vede din afară.
Premiera a avut un mare succes, aplauzele sacadate fiind dovada aprecierii spectatorilor și încurajarea perfectă transmisă realizatorilor spectacolului. O seară perfectă care a trimis acasă 400 de iubitori ai teatrului cu un singur gând în minte: teatrul turdean, teatrul românesc, are viitor!
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.