În septembrie 2015, doi componenți ai colectivului de cadre didactice de la Şcoala Gimnazială „Avram Iancu” din Turda audemarat un proiect ambiţios în perspectiva noi arii curriculare în domeniul învăţământului. Astfel, învăţătoarea Gabriela Crişan şi profesorul de arte plastice Alin Bîlcu au îndrumat elevii clasei a II-a în artele picturii integrând mai multe materii şi stiluri artistice.
Tot experimentul realizat de cei doi dascăli s-a încheiat printr-o expoziţie găzduită pe simezele Galeriei de Artă, sub patronajul Societăţii „Filarmonia” Turda, expoziţie ce a adunat creaţiile elevilor realizate pe parcursul mai multor luni.
“Tot ceea ce vedeţi dumneavoastră aici ca exponate, în Galeria de Artă a municipiului Turda, sunt rodul unui proiect şi subiectul unui studiu, despre care eu aş spune că este unic în Europa, datorită conceptelor care sunt implicate aici: învăţare inversată şi curriculum integrat. Această expoziţie îşi propune să demonstreze că există o legătură între concepte şi performanţele elevilor la aria curriculară arte, concretizată în aria de compoziţii plastice”, a arătat învăţătoarea Gabriela Crişan.
Proiectul denumit Artmania a avut parteneri şi din Polonia şi Turcia, internetul jucând un rol important și în acest caz. Interesantă, pe parcursul derulării proiectului, a fost folosirea învăţării inverse, adică elevii vizionau acasă un material audio-video, temele şi eventualele neclarităţi fiind discutate apoi la şcoală.
Complexitatea proiectului a fost dată de folosirea curriculum-ui integrat prin combinarea elementelor de la materii precumcomunicarea în limba română, matematică şi dezvoltare personală cu elemente ale artelor vizuale şi abilităţi practice, toate acestea folosindu-se de curente literare ale impresionismului, cubismului şi expresionismului abstract.
“Colega mea m-a rugat să o ajut în acest demers. Vă spun că am avut un oarecare recul când i-am văzut clasa şi copii cât sunt de mici… Pur şi simplu câteva momente nu ştiam ce să fac, să accept sau să refuz, mai ales când m-a rugat să abordez nişte curente artistice din istoria artelor atât de dificile şi colosale chiar pentru un om matur. Când a trebuit să realizăm şi câteva filmuleţe în care să prezentăm, practic, cum se realizează o lucrare, într-o manieră sau în alta şi să o şi povestesc să o înţeleagă copii atât de mici, lucrul acesta mi s-a părut de-a dreptul dificil. Dar până la urmă lucrurile au început să se lege, emoţiile au dispărut pentru că această clasă este una cu totul specială, copii sunt receptivi”, a spus profesorul Alin Bîlcu.
Prezent la vernisaj a fost şi profesorul lector universitar Vasile Cioca: „Aceşti copii încă nu îşi dau seama, poate nici noi nu ne dăm seama suficient, că ei exersează de la vârsta aceasta să se exprime folosind culori, anumite tehnici şi mai ales, explorează nişte paradigme de exprimare plastică, curente, ei devin mai sensibili şi nu ştiu dacă dintre ei vor fi unul doi artişti, nu asta e important, dar cu siguranţă toţi vor fi mai sensibili şi toţi vor şti să aprecieze lucrările de artă când vor merge să viziteze muzee, pentru că deja au acest experiment. Emoţional, dar şi mental, ei au pătruns în lumea unor curente artistice deosebite”, a punctat profesorul Cioca.
Realizatorii experimentului de fuziune între artă și învățare au ținut să mulțumească pentru deschidere și sprijin conducerii Școlii Gimnaziale „Avram Iancu”, directorului Ioan Groza și directoarei adjuncte, Liana Stan, prezenți la vernisaj alături de copii și colegii lor.
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.