Transylvania Fusion Center for the Arts vă invită sâmbătă 29 iunie de la ora 19.00 laspectacol belly dance

Cinematograful „Florin Piersic” (Piaţa Mihai Viteazul nr. 11) la un spectacol-eveniment inedit.

DEZLĂNŢUITĂ este primul spectacol organizat în țara noastră care îmbină secvențe de Bellydance (Dans Oriental), Tribal Fusion (inclusiv în premieră, Romanian Folkloric Tribal Fusion), și American Tribal Style®, într-o poveste coerentă despre dorința de libertate a femeii, pasiune, deznădejde, speranță, curaj și solidaritate. 

 

Spectacolul este o călătorie prin dans care începe în timpuri și locuri îndepărtate, dar care continuă în zilele noastre, acasă și în Occident, dezvăluind femeia în diferite ipostaze, surprinzător de actuale și relevante, în ciuda trecerii secolelor: sclavă și liberă, seducătoare și puternică, vulnerabilă și, în același timp, o luptătoare. Gilly Martin și invitații ei vă vor duce într-o lume a dansului, dar și a imaginilor și a muzicii, printr-o secvență de Dans Oriental  - Evadare din harem - și una de Tribal Fusion -  Odă (tribală) României.

 

Este o premieră națională din mai multe puncte de vedere. Este primul spectacol care definește foarte clar cele doua stiluri de dans: Dans Oriental (Bellydance), pe de-o parte, și pe de altă parte, Tribal Fusion, un stil de dans modern născut la sfârșitul anilor ’90 -  începutul anilor 2000 în SUA, având ca rădăcină  Dansul Oriental. Dar, mult mai important, este primul spectacol de acest gen ce are fir epic, spune o poveste muzicală cu fiecare coregrafie, are un mesaj unitar și consistent.” explică Gilly Martin, fondatoarea Transylvania Fusion Center for the Arts, instructor de dans, coregraf și producător al evenimentului. 

 

De ce DEZLĂNŢUITĂ?  „Dezlănțuită duce cu gândul la eliberare, și chiar despre asta este vorba.

Prin două fire lirice, exprimate prin dans, povestim două întâmplări de salvare, de regăsire a identității și a comunității, de femei care se descoperă pe ele însele prin curajul dat de mediul social puternic, de <<suroritate>>”, a precizat Gilly Martin. De exemplu, „conceptul de harem este atât de romantizat, dar noi uităm că femeile de acolo erau sclave. Femeile dansau împreună pentru a se susține reciproc, dar aceasta era o parte infimă a vieții lor – singura ce a ajuns pe micile ecrane și în mințile noastre de altfel. Nu aveau libertate, singura lor speranță la o viață mai bună era de a fi aleasă pentru a dărui moștenitori sultanului, sau altui aparținător. Dansau pentru ele, pentru proprietarul lor, dar nu din fericire, așa cum le vedem descrise în filme”, a mai declarat Gilly Martin.

 

De ce această paralelă între Orientul îndepărtat și România contemporană? De ce este atât de actuală și relevantă, o poveste despre o lume atât de îndepărtată în spațiu și timp? Ei bine, în zilele noastre, în anul 2019, România este cel mai mare exportator de sclavie sexuală din Europa. Sute de fete și femei (și tot mai des, băieți) sunt de multe ori literalmente răpite, sau ademenite și manipulate, într-o situație fără scăpare, în care corpul lor nu le mai aparține. Iar poate cea mai dură parte a poveștii lor, este că nu au întoarcere acasă. Stigma socială atașată victimelor este, în ziua de azi, în România, de neacceptat. Spectacolul nostru dorește să transmită un mesaj de compasiune, iubire și vindecare, în care victimele își pot regăsi identitatea și liniștea, în sufletul comunității.

 

 Gilly Martin și membrele tribul ei sunt implicate în viața comunității, iar prin tot ceea ce fac vor să arate că le pasă cu adevărat de locul în care trăim, de oamenii de lângă noi. Tocmai de aceea, partea a doua a evenimentului, Odă (tribală) României, aduce în atenție o problemă serioasă, de multe ori trecută cu vederea: excluderea din comunitate a femeilor care, din dorința de a avea o viață mai bună în altă țară, ajung victime ale traficanților de persoane, ale prostituției forțate, ale violențelor. Cele care reușesc să scape din acel infern revin acasă, dar uneori nici familia, nici foștii prieteni, nici comunitatea, nu sunt gata să le întindă o mână și să le ajute să își construiască un nou drum. Spectacolul este un prilej pentru a arăta publicului ce înseamnă puterea „tribului”.

 

 Biletele pot fi procurate prin Live Tickets sau de la sediul Transylvania Fusion Center for the Arts. Prețul unui bilet este de 25 lei. Accesul copiilor sub 12 ani nu este recomandat. 

 

 

Artiști

 

 

Gilly Martin este, în cuvintele ei, „un inginer ce s-a întâmplat să se îndrăgostească de dans” [VIDEO]. Povestea ei începe pe platformele petroliere din Marea Nordului, din Siberia și Alaska, Congo și Brazilia, unde lucra ca inginer de foraj. Se simțea ca „una dintre bărbați, o piesă dintr-un angrenaj”. În 2011 începe să ia cursuri de dans pentru a compensa latura masculină ce devenise dominantă în viața de zi cu zi, pentru a-și regăsi feminitatea. Puțin avea să știe că latura sa feminină era o artistă războinică de neoprit! Așa a ajuns să studieze Bellydance în Madrid, cu artiste consacrate precum Crystal Silmi și Alessandra d’Ambra, apoi a cunoscut tehnica de disociere și stratificări a școlii Suhailei Salimpour din California, în cadrul căreia continuă și în ziua de azi să studieze și să se certifice la nivel tot mai înalt.  Anul trecut a fost selecționată pentru a dansa în turneul mondial aniversar al trupei Bal Anat, cea

Photo credit: Smaranda Lula mai longevivă trupă de dans oriental din lume (50 de ani), singura româncă invitată  vreodată în formație [VIDEO].

Odată cu descoperirea stilului Tribal Fusion, atracția magnetica pentru acest  dans a făcut-o să își schimbe radical cursul vieții. Frustrată de faptul că nu exista nici măcar un studio de dans oriental sau Tribal în inima Transilvaniei, a revenit în țară pentru a deschide prima școală de Tribal Fusion Bellydance din Cluj-Napoca, decizie pe care o descrie ca "cea mai complicată, pur instinctuală, și cea mai fericită din cariera mea". În ziua de azi dansează cu mândrie și pură fericire alături de elevele ei, fondatoarele primului trib de Tribal Fusion din zonă: Transylvania Fusion Tribe [VIDEO].

 

 

MarieTa, invitata noastră specială din Madrid, și-a dedicat viața mișcării armonioase, sănătății și îmbunătățirii corpului uman. Când nu dansează alături de tribul ei [VIDEO], predă Pilates în studioul său specializat, iar când nu îi ajută pe alții să își găsească forța și echilibrul, se antrenează neobosit pentru a-și îmbunătăți performanțele. Dansează ca invitată la festivaluri din toata Europa, împărtășind cu pasiune iubirea sa pentru dans, zâmbet, „suroritate”, și frumusețe în mișcare [VIDEO].

Începe să ia cursuri de Dans Oriental în 2001, dar foarte curând descoperă Tribal Fusion, „un stil de care m-am îndrăgostit datorită eleganței, misticismului și spiritului său grupal”. După peste 10 ani de studiu meticulos, în 2012 se certifică drept profesoară de Tribal Fusion în stilul Saada (Madrid). În paralel studiază American Tribal Style® (ATS®), iar în 2014 la Londra pornește alături de Carolena Nericcio (fondatoarea acestui stil),

 

programul și examinările necesare pentru a deveni profesoară autorizată în limbajul internațional de improvizație grupală ce este ATS®-ul. În 2016 devine „FCBD Sister Studio”, cea mai înaltă certificare a stilului ATS®, permițându-i să predea stilul în numele grupului fondator (Fat Chance Belly Dance®). Continuă să studieze cu fiecare ocazie, participând la cursuri și ateliere, „mai ales pentru a lucra asupra mișcărilor de bază, deoarece cred că rădăcinile sunt cele mai importante pentru creșterea unui arbore”.  

MarieTa și Gilly au studiat împreună tehnica solicitantă de stratificări cu cinele de degete a profesoarei Crystal Silmi, făcând parte și în ziua de azi din grupul său european, „Dance Junkies”

[VIDEO] . Acolo și-au descoperit pasiunea comună pentru tehnici de dans „imposibile”, care doar prin efort constant și sute de ore de exerciții, devin posibile. În cadrul festivalului Transylvania Fusion Fest din 28 – 30 iunie, MarieTa va împărtăși din secretele ei, pe cursul a 4 ateliere de dans, și bineînțeles, ne va încânta pe scena „Dezlănțuită” atât ca solistă, cât și alături de Transylvania Fusion Tribe. 

 

 

 

 

 

 

Vlad Jucan este dansator și coregraf, singurul „male Bellydancer” profesionist din România [VIDEO]. A pășit pentru prima dată în lumea misterioasă a Bellydance-ului în urmă cu 11 ani, având încă de mic o pasiune pentru lumea arabă. Au urmat ani de zile, mii de ore de pregătire intensă, cursuri, workshop-uri alături de instructori atât din țară cât și din străinătate, nenumărate reprezentații artistice, și un public tot mai mare ce îl urmărea cu interes. În urmă cu 7 ani a susținut primele cursuri la Turda, ClujNapoca și Brașov, în prezent fiind membru-instructor al celebrei școli clujene Transylvania Fusion Center for the Arts, condusă de Gilly Martin. Semifinalist la Românii au Talent în urmă cu câțiva ani

[VIDEO], Vlad a început să facă cunoscut - și în România - faptul că Bellydance-ul nu este un stil practicat doar de femei; există nenumărate exemple de dansatori care au reușit să ridice această pasiune la rang de artă. Având o slăbiciune pentru modul de interpretare al dansatorilor din Argentina, caracterizat prin grație,

tehnică diversificată, elemente de balet și nu numai, Vlad ne va prezenta stilul sau unic atât în ipostaza de dansator solist, cât și de coregraf. 

 

 

În viața de zi cu zi, Aziz este bucătar într-un restaurant românesc din Cluj-Napoca, dar adevărata sa pasiune este dansul. „Dansul este un sentiment care izvorăște din inimă și este despre mișcări ce nu pot fi executate de oricine, în mod obișnuit”. În țara sa de origine, Siria, nu se putea exprima prin dans deoarece se considera că încalcă normele sociale – numai femeile pot practica arta Bellydance-ului – așa că Aziz a dansat în secret față de societatea siriană , pe scene din Liban, Grecia, Turcia, și a primit aprecieri pentru arta sa. A învățat să danseze în tinerețe, în sălile de sport. După începerea războiului în Siria (conflict care continuă și astăzi), Aziz și-a început drumul către România unde, spune el, poate să spună cu voce tare că dansul este pentru oricine, bărbat sau femeie: „Când dansez mă simt ca un fluture care zboară deasupra florilor și fericirea îmi umple inima! Aș vrea să îi mulțumesc doamnei Gilly pentru că îmi dă ocazia să urc alături de ea pe scenă!”. 

În cadrul spectacolului „Dezlănțuită”, vom avea ocazia să

îi admiram stilul nativ, instinctual, clasic, de dans oriental; atât de diferit față de școlile vestice de dans, dar atât de asemănător în sentiment, gesturi și esență. 

 

Transylvania Fusion Center for the Arts, prima școală de Tribal Fusion, Belly Dance, Burlesque, Aerial Hoop și Pole Fitness din Cluj-Napoca și-a deschis porțile în noiembrie 2017. Cursurile de tehnică Tribal Fusion, Bellydance și Burlesque sunt conduse de Gilly Martin, iar din octombrie 2018, Vlad Jucan a preluat specializarea în Dans Oriental clasic. În acest cadru intim, elevele scolii s-au luptat zi după zi, săptămână după săptămână, cu limitările propriilor corpuri și minți, împingându-le prin efort și determinare tot mai departe,  până când deveneau amintiri. Multe, foarte multe, au abandonat lupta. În cei 2 ani de la deschidere au trecut pragul școlii peste 300 de persoane, majoritatea

gândindu-se că dansul oriental este ușor, așteptând faimă și rezultate imediate. Realitatea și dificultatea acestui stil de dans este un șoc pentru toată lumea ce îl încearcă, pentru cei mai mulți ducând la renunțare, dar pentru un grup foarte special, la motivare. Acel grup de oameni deosebiți din Cluj, se numește în ziua de azi, Transylvania Fusion Tribe [VIDEO]. 

După numai un an de la înființare, tribul condus de Gilly Martin a participat la concursul internațional Lebăda de Cristal, desfășurat la Sinaia (noiembrie 2018), unde a primit locul I pentru interpretare [VIDEO] și locul I pentru coregrafie la categoria Dans de Caracter - grup peste 19 ani [VIDEO]. Publicul le-a putut urmări la Zilele Clujului, la Magic Bellydance Festival Oradea, iar în luna martie a acestui an, cu ocazia Zilei Femeii, au prezentat spectacolul „Duse cu tribul”, desfășurat la Teatrul „Urania” [VIDEO]. În continuarea anului 2019, tribul va dansa la IratioN Fest pe 7-9 iunie în Parcul Muzeului Etnografic, și în renumitul festival Untold; dar înainte de toate, vă așteptăm să le susțineți la „Dezlănțuită”. 

 

Definiții

 

Bellydance – Dansul Oriental este una dintre cele mai vechi, complexe, și puțin înțelese, forme de artă din zilele noastre. Rădăcinile lui se pierd în antichitate, dar putem spune  cu siguranță că este o formă de dans a Orientului Mijlociu, ce combină stiluri folclorice ale triburilor din zonă, stiluri ale nomazilor ce au influențat zona, mișcări transmise din generație în generație între femeile haremurilor (sau în familie), și elemente moderne de „cabaret”, acumulate când dansul a fost trecut pe scenă după sfârșitul secolului XIX. „Orice dansatoare de Bellydance care se respectă trebuie să exprime pe scenă viața, moartea, fericirea, durerea, dragostea și ura, dar mai presus de orice trebuie să își păstreze demnitatea”, spunea Tahia Carioca, una din starurile dansului egiptean de la începutul secolului XX.

În limba arabă se numește Raks Sharqi sau Dans din Est, iar traducerea lui corectă este Dans Oriental. Din păcate este cunoscut în România și ca „dans din buric”, o definiție simplistă, reductivă, chiar vulgară, a ceea ce înseamnă această artă. Cei și cele care practică Bellydance au nevoie de o bună cunoaștere a tehnicii, gesturilor, muzicii, a istoriei acestui dans și a culturii zonei din care provine. Este un dans muscular și cerebral, imposibil de executat „din buric”.  În cadrul spectacolului „Dezlănțuită” vom dedica întreaga primă parte, numită „Evadare din Harem”, Dansului Oriental. Veți vedea exemple clasice de Baladi – stil ce reunește instrumente tradiționale cu unele occidentale, Drum Solo – percuție rapidă, complexă și solicitantă, Saidi – dans cu baston, original al triburilor de păstori din Egipt, dar și forme ale Dansului Oriental de scenă (cabaret), executate cu sabie sau voal. 

 

Tribal Belly Dance este legat de numele Jamilei Salimpour, care a promovat o combinație de costume și stiluri de dans folcloric din Orientul Mijlociu, într-o „fantezie ce provine din multe triburi” orientale. Salimpour a început să predea și să interpreteze pe Coasta de Vest a SUA în 1969, iar școala sa continuă până în zilele noastre prin fiica ei, Suhaila Salimpour, devenind cea mai răspândită, inclusivă și multiculturală instituție de Dans Oriental din lume. Folosind ceea ce învățase de la dansatori din Maroc, Algeria, Turcia, Egipt, Siria și Liban care dansau în Statele Unite, Jamila a început să creeze o terminologie de bază a repertoriului de Tribal și a creat compania Bal Anat [VIDEO]. Bal Anat este cea mai longevivă trupă de Dans Oriental din lume, iar anul trecut în turneul aniversar 50 de ani, Gilly Martin a fost prima româncă invitată să se alăture echipei ce se extinde peste 30 de țări, din toate continentele locuite. Întreaga mișcare Tribal Fusion a zilelor noastre, pornește de la Bal Anat. Stilul Tribal Belly Dance nu va fi reprezentat în cadrul spectacolului „Dezlănțuită”, dar îl puteți vedea în Praga, aprilie 2020, când Bal Anat revine în Europa. 

 

American Tribal Style®, sau ATS® își are rădăcinile în Tribal Belly Dance, iar caracteristica sa principală este improvizația de grup. Este un stil modern de dans, creat în anii ’90 de directoarea grupului FatChanceBellyDance®, Carolena Nericcio-Bohlman, studentă a unei foste membre a Școlii Salimpour, Masha Archer, care a părăsit grupul și a început un drum propriu în dans. Dansatoarele au o ținută elaborată, uniformă în toate triburile ce practică ATS®, care încorporează o fustă lungă și foarte largă, pantaloni tip șalvari, centuri cu ciucuri, părul ridicat în coc pentru a arata mișcările gatului, abdomenul de obicei vizibil pentru a evidenția ondulațiile de corp, dar pieptul în general acoperit - ATS® nu este un dans de seducție, ci unul ce sărbătorește feminitatea.  În funcție de zona unde se practică, se pot incorpora în ținută diferite ornamente locale (de exemplu în Australia s-au incorporat scoici, în Europa de Est și Rusia zgărzile lucrate de mână sau năframele tradiționale, etc.). Transylvania Fusion Tribe a adus acest stil de improvizație grupală în Transilvania, și vă invită să îl descoperiți în cadrul spectacolului „Dezlănțuită”, partea a doua, „Odă (Tribală) României”. 

 

Tribal Fusion este o formă occidentală de Bellydance care a luat naștere în Statele Unite ale

Americii, către sfârșitul anilor `90, prin desprinderea unor artiste soliste din curentul American Tribal

Style®, și evoluția paralelă a stilului în cercuri și ambiente noi. Tribal Fusion are la bază Dansul Oriental (Bellydance), fuzionat cu Jazz, Flamenco, Hip-Hop, și elemente folclorice locale ale diferitelor țări în care a prins rădăcini. România nu este o excepție, iar din momentul în care Transylvania Fusion Tribe și-a început activitatea, fuziunea cu elementele folclorice românești a început să își ia zborul. Astfel, în partea a doua a spectacolului „Dezlănțuită”, „Odă (Tribală) României”, vom avea parte atât de coregrafii de Tribal Fusion, cât și de noua sa versiune, Romanian Folkloric Tribal Fusion

Add comment

Regulile de baza pentru a face comentarii pe site
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.


Security code
Refresh