22
Dum, Mai
35 New Articles

Administrație
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

 Thumbnail image"Drumul spaniolilor" pare a-și fi păstrat calitățile și după cea de-a 28-a zi de la executare. Amintim că în luna iunie, o echipă a unei firme spaniole, în frunte chiar cu patronii acesteia, au reabilitat o porțiune de circa 100 de metri pe drumul de pământ și piatră ce leagă strada Petru Maior de podul de peste râul Arieș, în dreptul cartierului Mr. II.

Firma lor este angrenată în construirea unor astfel de drumuri în mai multe ţări din Africa şi America Latină, dar, conform afirmaţiilor patronului Teodoro Blanco, este interesată de extinderea afacerilor lor în România şi Rusia.
În urma celor patru teste săptămânale efectuate de specialiștii drumari de la SC Domeniul Public Turda SA, concluziile preliminare indică o rezistenţă aproape dublă faţă de un drum din aceleaşi materiale, dar pe care nu s-a aplicat substanţa spaniolilor care a dus la o întărire şi omogenizare a pământului şi pietrei din compoziţia drumului. Măsurătorile efectuate joi fac parte dintr-un program de evaluări tehnice ale mostrei de drum realizată prin tehnologia proprie de către firma spaniolă care s-a arătat dispusă să reabiliteze drumuri de pământ din Turda la o jumătate de preţ faţă de pietruirea unui drum. Aceiași drumari au aplicat substanța de tip polimer peste un drum agricol, din pământ gol, și acesta arătând foarte bine la aproape o lună de la realizare.
Aceleaşi teste care s-au făcut la 7 zile de la lucrările de realizare a drumului-mostră, la 14 zile, la 21 de zile și, respectiv, la 28 de zile pentru a se constata dacă autorităţile turdene pot fi convinse să investească în astfel de lucrări de investiţii în infrastructura drumurilor turdene.
Consilierul local USL, Cristian Matei, a supervizat întreaga procedură și testele ulterioare. A fost prezent și la testul din cea de-a 28 zi. Iată ce a declarat presei: "Am ajuns la cea de-a 28-zi, ultima din perioada de testare. Astăzi s-au făcut probele pe porțiunea de drum tratată cu substanța respectivă, rezultatele sunt, cum ați putut vedea și dumneavoastră, foarte bune. Domnul director Adrian Sălăgean și domnul inginer șef, Marius Stancu, vă vor da detalii. Am discutat cu domnul director și încercăm să facem o bordurare a acestui drum, pentru a vedea și posibilitate în care vin ploi mari sau se spală drumul, să vedem cum ar arăta o porțiune de drum închisă stânga-dreapta, să vedem cum se scurg apele, pentru a ne face o imagine cum ar arăta si cu borduri și trotuare. Trebuie să ținem cont că, într-un final, bordurile ar putea fi confecționate din același material ca drumul în sine", a declarat Cristian Matei, politicianul care a promovat încă de la început idea reabilitării drumurilor de pământ din oraș cu soluția spaniolilor.
Inginerul șef de la Domeniul Public Turda, Marius Stancu, a dat detalii despre indicatorii tehnici drumului tratat cu polimerul spaniol: Thumbnail image"Am efectuat teste de capacitate portantă pentru poligonul experimental și pentru celelalte unde nu s-a aplicat soluția. Am procedat la recuperarea întregului material existent pe drum, am amestecat cu soluția Tekofix iar azi, în urma testelor am constatat că drumul se comport în condiții bune pentru un strat de fundație. Urmează efectuarea unor teste în condiții de gelivitate iar apoi putem stabili , în funcție și de costuri, dacă soluția va fi folosită sau se pretează pentru nevoile orașului", spune inginerul șef al SC DPT SA.
El a spus, referitor la costurile unui drum asfaltat după ce a fost tratat cu substanța Tekofix: "Este clar că soluția este mai ieftină decât cu piatră de carieră sau alte soluții de stabilizare, ciment sau alți lianți.
Observăm că există foarte puțin praf, care se poate îndepărta, suprafața este închisă neașteptat de bine, iar dacă se respect planeități, pentru scurgerea apelor, noi considerăm că drumul poate fi exploatat în condiții bune", a mai adăugat Stancu.
În rândul locuitorilor din zonă, părerile sunt împărțite, poate și în funcție de simpatii pentru una sau alta dintre personajele politice ale urbei. Dacă unii sunt entuziasmați și solicit aplicarea soluției pe strada lor, alții se arată sceptici, susținând că în zilele foarte calde mașinile împrăștie foarte mult praf în urma trecerii lor pe drumul-mostră. Ceea ce este adevărat doar pe jumătate. Într-adevăr, se ridică praf, dar foarte, foarte puțin în comparație cu celelalte drumuri de pământ.
Pentru folosirea acestei substanțe la Turda, însă, trebuie să mai fie făcute multe demersuri. Până la trecerea "testului iernii", consilierii locali sau cei interesați de această variantă de reabilitare a drumurilor trebuie să obțină finanțările necesare pentru aceste activități. Nu în ultimul rând, un contract cu firma spaniolă va trebui să fie aprobat de către Consiliul Local Turda iar în final, tot acest for să aprobe o listă cu drumurile care se pretează la astfel de intervenții și o ordine a acestora.

Pin It

Add comment

Regulile de baza pentru a face comentarii pe site
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.


Security code
Refresh