De ce un centru medical universitar de importanța și dezvoltarea celui din Cluj Napoca nu are un elicopter SMURD? Vorbim de un centru medical unde ajung cele mai multe cazuri din întregul Ardeal dar mai ales cele foarte complicate, însă, cu tot efortul celor implicați în dezvoltarea și dotarea SMURD nu s-a reușit dotarea unității de intervenție de aici cu un elicopter așa cum este cel de la Târgu Mureș sau cel, mai nou, de la Arad.
Mulți dintre cei care lucrează în sistemul medical spună că acel elicopter foarte modern și foarte bine dotat ar fi fost desinat inițial reședinței județului Cluj însă a fost ”deturnat” de Arad, în urma unor intervenții ale fostului Ministru al Administrației și Internelor, Traian Igaș. Acel elicopter, de tip EC 145 a costat peste 6 milioane de euro cu toată aparatura medicală şi dotările aferente. Este cumpărat de Ministerul Sănătăţii, inclusive cu banii provenind din donațiile făcute la Fundația pentru SMURD şi transferat Ministerului de Interne pentru operare.
Ministerul Sănătăţii are un program prin care se urmăreşte extinderea serviciului aeromedical, fiind în curs de achiziţionare elicoptere pentru toate regiunile României, astfel încât fiecare regiune să beneficieze de serviciile de salvare aeromedicală. Însă până la achiziționarea unui elicopter pentru Cluj, se pare că mai trebuie să așteptăm.
Să-l cumpărăm pe banii comunităților locale și ai județului
Înainte de alegerile locale din acest an, la nivelul județului Cluj, s-a organizat o dezbatere public legată de oportunitatea cumpărării unui astfel de aparat care să deservească întreaga zonă guvernată de Cluj Napoca. Doctorul Manuel Chira, consilier PNL la Cluj, susținea atunci: ”
Am cerut ca şi amendament includerea în bugetul local a unei linii de finanţare în vederea realizării unui parteneriat cu Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Sănătăţii, administraţiile publice locale din judeţul Cluj şi judeţele din regiune, pentru achiziţionarea unui elicopter SMURD”. Între timp, USL a ajuns la putere dar nu se mai aude nimic despre acest proiect.
Campanie inclusiv pe Facebook
Pe rețelele de socializare se află în desfășurare campanii de sensibilizare a opiniei publice și de strângere de semnături în sprijinul proiectului de achiziționare a unui astfel de aparat ultramodern din bani de la bugetul județean și din bugetele locale ale orașelor mai importante din zonă. Iată ce spune manifestul de chemare la acțiune pentru sprijinirea acestui proiect:”Medicii foarte bine pregătiți, infrastructura medicală bine dezvoltată a orașului, poziția geografică în regiune, numărul mare de urgențe care necesită intervenții rapide sunt argumentele care susțin dotarea Clujului cu o ambulanță aeriană. Pacienții cu probleme grave din toată regiunea Clujului vor avea șanse mult mai mari să trăiască dacă vor primi serviciile medicale în timp util. Elicopterul SMURD promis anul trecut pentru Cluj a ajuns la Arad, orașul Ministrului Administrației și Internelor, Traian Igaș, oraș care nu dispune de o infrastructură medicală precum Cluj-Napoca. Conform Ministerului Sănătății, o să mai dureze ani de zile până când va mai cumpăra alt elicopter pentru SMURD, motiv pentru care solicităm administrației locale, Primăriei Cluj-Napoca și Consiliului Județean Cluj, să se implice în achiziționarea unui astfel de mijloc de transport, de maximă necesitate și utilitate. Salvează vieți!Susține achiziționarea unui elicopter SMURD pentru Cluj!”
Dotări noi ISU și SMURD Cluj
Între timp, Consiliul Județean Cluj derulează proiectul privind „Îmbunătăţirea dotării cu echipamente a bazelor operaţionale pentru intervenţii în situaţii de urgenţă din Transilvania de Nord”, etapa I, care prevede îmbunătăţirea nivelului tehnic şi de performanţă a serviciilor publice judeţene de urgenţă din Regiunea Nord-Vest prin achiziţionarea de echipamente specifice moderne, eficiente şi performante. În speţă, pentru ISU Cluj vor fi achiziţionate, în total, 12 autospeciale pentru intervenţii în situaţii de urgenţă, autospeciala special destinată intervenţiilor la accidente colective şi salvări urbane urmând să ajungă în data de 19 octombrie 2012.
Totodată, la sediul Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă „Avram Iancu” al judeţului Cluj, a fost semnat de către preşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Horea Uioreanu, contractul privind execuţia lucrărilor de edificare a „Centrului Judeţean de Conducere şi Coordonare a Intervenţiilor şi a Dispeceratului Integrat”.
Acesta prevede recompartimentarea şi reconversia spaţiului deja existent la etajul 2, corp B, din cadrul clădirii Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Cluj.
„Fiind un concept care se practică pe scară largă în Uniunea Europeană, Centrul Judeţean de Conducere şi Coordonare a Intervenţiilor din Cluj reprezintă locaţia în care se vor întruni toţi cei responsabili de intervenţia în cazul unei situaţii de urgenţă, respectiv membrii Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă. Astfel, în cazul unor situaţii limită, respectiv accidente majore, inundaţii, cutremure, etc., decizia de alocare a resurselor necesare intervenţiei echipajelor va fi luată extrem de rapid, timpul de răspuns preconizat scăzând cu aproximativ 1,5-2 minute. Ne bucură totodată faptul că judeţul nostru a devenit iată, oficial, cel de-al doilea din ţară, după Mureş, în ceea ce priveşte gestionarea unui astfel de dispecerat integrat”, a declarat vicepreşedintele Consiliului Judeţean Cluj, Ioan Oleleu.
Licitaţia, organizată de Consiliul Judeţean Cluj în baza Acordului de Cooperare încheiat în acest sens cu Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă “Avram Iancu” al Judeţului Cluj, a fost adjudecată de către S.C. TCI Contractor General S.A. Cluj-Napoca.
Preţul convenit pentru îndeplinirea contractului este de 677.700 lei plus TVA, bani care vor fi alocaţi din bugetul judeţului Cluj. În cursul anului 2012 se va plăti maxim suma de 275.000 lei fără TVA, proporţional cu lucrările executate şi acceptate la plată, diferenţa urmând a fi achitată în cursul anului 2013.
Durata de realizare a Centrului Judeţean de Conducere şi Coordonare a Intervenţiilor şi a Dispeceratului Integrat este de maxim 24 de luni, execuţia efectivă a lucrărilor debutând în cursul săptămânii trecute, mai exact joi, 10 octombrie 2012.
Principalele lucrări pe care societatea câştigătoare le va realiza în baza contractului vizează realizarea instalaţiilor sanitare, electrice şi de climatizare, dotarea cu mobilier, aparatură şi echipamente de comunicaţii speciale, de informatică şi birotică specifice, care fac parte din sistemul naţional de comunicaţii, de prelucrare automată şi stocare a datelor.
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.