21
Joi, Noi
5 New Articles

Anchetă
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

În cauza mediatizată prin comunicatul  752/VIII/3 din 9 noiembrie 2020, procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție – Serviciul Teritorial Timișoara au dispus trimiterea în judecată,

 

sub control judiciar, a inculpatului LIHOR-LAZA LASZLO ANDRAS, la data faptelor șef Serviciu în cadrul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (D.G.A.S.P.C.) Timiș, pentru comiterea infracțiunilor de:

       - luare de mită în formă continuată,

       - fraudă informatică în formă continuată,

       - fals informatic în formă continuată,

Precum și în stare de libertate, a 25 persoane în sarcina cărora s-a reținut comiterea unor infracțiuni de: dare de mită, complicitate la luare de mită, complicitate la infracțiunea de fraudă informatică, complicitate la infracțiunea de fals informatic.

 

În rechizitoriul întocmit, procurorii au reținut în esență următoarea stare de fapt:

 

            În perioada 2013-2020, în exercitarea funcției de șef al Serviciului Evidență Drepturi Persoane cu Dizabilități din cadrul D.G.A.S.P.C. Timiș, inculpatul Lihor-Laza Laszlo Andras ar fi pretins și primit de la mai multe persoane (o parte din ele inculpate în prezenta cauză), prin intermediari, sume de bani cu titlul de mită, cuprinse între 500 - 2.600 de euro/persoană, primind în total 51.195 euro, pentru a întocmi formalitățile necesare obținerii indemnizației de încadrare în grad de handicap, în condițiile în care acestea nu erau  îndreptățite să beneficieze de aceste drepturi.

            Concret, inculpatul ar fi introdus pe nedrept în sistemul informatic al D.G.A.S.P.C  Timiș datele reale ale unui număr de peste 491 de falși beneficiari de certificate de încadrare în grad de handicap vizual grav cu asistent personal /însoțitor ( 29 fac obiectul prezentului dosar), în scopul  introducerii acestora la plată ca și cum ar fi deținătorii unor certificate autentice de încadrare în grad de handicap vizual, eliberate în mod real.

            Obținerea pe nedrept de certificate de încadrare în grad de handicap, în maniera expusă anterior, a devenit de notorietate, motiv pentru care persoane din alte județe și-au stabilit provizoriu reședința în județul Timiș, pentru a putea obține un astfel de certificat (ex. din județele Maramureș, Bistrița Năsăud, etc.).

            Acele documente fac ca beneficiarii lor să obțină indemnizații de încadrare în grad de handicap care nu li se cuvin, dar și alte facilități conferite de lege, prejudiciul adus bugetului de stat, fiind de 5.362.895 euro, din care suma de 1.395.781 lei este reținută pentru un număr de 29 de falși beneficiari care fac obiectul prezentului dosar, iar față de restul falșilor beneficiari se continuă urmărirea penală.

            Precizăm că, mare parte din falșii beneficiari de prestații sociale ca urmare a  încadrării nereale în grad de handicap, fie nu au avut niciodată un loc de muncă în România, fie lucrează în străinătate, fie lucrează în instituții publice, chiar din domeniul medical, și nu achită niciun fel de contribuții la bugetul de stat. Mai mult, o parte dintre aceștia dețin în același timp și permis de conducere auto și circulă pe drumurile publice.

            De asemenea, din cercetări a mai rezultat că, începând cu luna martie 2020 (pe perioada stării de urgență și a stării de alertă) persoane care ar fi obținut în mod ilegal certificate de încadrare în grad de handicap ar fi depus la primăriile de domiciliu (din județele Timiș, Caraș-Severin, Hunedoara, Bistrița Năsăud) documentația necesară și pentru obținere de facilități acordate pentru prevenirea și combaterea infectării cu virusul ”SARS-CoV2-(COVID 19)”.

            În cauză au fost dispuse măsuri asigurătorii.

            Ministerul Muncii și Protecției Sociale,  D.G.A.S.P.C. Timiș și Consiliul Județean Timiș s-au constituit părți civile în cauză.

            Dosarul a fost trimis spre judecare la Tribunalul Timiș cu propunere de a se menține măsurile preventive și asigurătorii dispuse în cauză.

 

            În cauză, procurorii au beneficiat de sprijinul Direcției de Operațiuni Speciale, I.P.J. Timiș și Direcției Generale Anticorupție.

 

            Anterior, procurorii anticorupție au încheiat acorduri de recunoaștere a vinovăției cu trei inculpați în sarcina cărora s-a reținut comiterea unor infracțiuni de: dare de mită, complicitate la infracțiunea de fraudă informatică, complicitate la infracțiunea de fals informatic.

            În prezența apărătorilor aleși, inculpații au declarat expres că recunosc comiterea faptelor reținute în sarcina lor, acceptă încadrarea juridică pentru care a fost pusă în mișcare acțiunea penală și sunt de acord cu felul și cuantumul pedepselor aplicate, precum și cu forma de executare a acestora, respectiv:

            - 2 ani închisoare, cu suspendarea executării pedepsei pe durata unui termen de supraveghere de 3 ani și interzicerea, pe o perioadă de 2 ani de la rămânerea definitivă a hotărârii de condamnare prin care s-a dispus suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, a drepturilor: de a fi ales în autoritățile publice sau în orice alte funcții publice și de a ocupa o funcție care implică exercițiul autorității de stat,

            - 2 ani închisoare, cu suspendarea executării pedepsei pe durata unui termen de supraveghere de 3 ani și interzicerea, pe o perioadă de 2 ani de la rămânerea definitivă a hotărârii de condamnare prin care s-a dispus suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, a drepturilor: de a fi ales în autoritățile publice sau în orice alte funcții publice și de a ocupa o funcție care implică exercițiul autorității de stat,

            - 1 an și 4 luni închisoare, cu suspendarea executării pedepsei pe durata unui termen de supraveghere de 3 ani și interzicerea, pe o perioadă de 2 ani de la rămânerea definitivă a hotărârii de condamnare prin care s-a dispus suspendarea executării pedepsei sub supraveghere, a drepturilor: de a fi ales în autoritățile publice sau în orice alte funcții publice și de a ocupa o funcție care implică exercițiul autorității de stat.

 

 

            Facem precizarea că trimiterea în judecată reprezintă, conform Codului de procedură penală, finalizarea anchetei penale, situație care nu poate să înfrângă principiul prezumției de nevinovăție.

            Menționăm că prezentul comunicat a fost întocmit în conformitate cu art. 28 alin. 4 din Ghidul de bune practici privind relația sistemului judiciar cu mass media, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 197/2019.

 

 

BIROUL DE INFORMARE ŞI RELAŢII PUBLICE

Pin It

Add comment

Regulile de baza pentru a face comentarii pe site
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.


Security code
Refresh