Am realizat un interviu cu candidatul PNL la alegerile locale, actualul primar, cu două mandate în spate, Cristian Matei, cel care solicită alegătorilor turdeni sprijinul la alegerile din 9 iunie, pentru a continua ce s-a făcut în acești ultimi 8 ani. În cele ce urmează vă prezentăm prima parte a acestuia, urmând să revenim și cu continuarea, zilele următoare.
Reporter: Cum ați descrie în câteva cuvinte mandatul care este pe cale să fie încheiat?
Cristian Matei: Eu spun că obiectivele pe care mi le-am propus nu le-am promis, ci le-am făcut. Sunt atinse. Cred că am făcut mult mai mult decât mi-am propus să fac, asta datorită echipei mele care lucrează foarte bine, este foarte performantă și aș reliefa, să spun așa, biroul de fonduri europene, care lucrează foarte bine, biroul tehnic, partea de contabilitate, care ajută foarte mult la această activitate a Primăriei Turda și aș putea spune că activitatea de bază a Primăriei Turda este pe fonduri europene. Am reușit să ducem bugetul de la 76 de milioane, tot bugetul Turzii în anii 2016, când am câștigat practic postul de primar și l-am adus la 516 milioane în acest moment, partea de dezvoltare fiind foarte mare, comparativ cu anul 2016 când nu îmi permiteam să aloc mai mult de maxim 10% într-un an pentru investiții-dezvoltare iar acum avem 67% investiții-dezvoltare din totalul bugetului.
R: A fost o perioadă grea, mai ales că s-a suprapus derularea proiectului celor de la Compania de Apă și, de multe ori a trebuit să vă coordonați acțiunile pe străzi.
C.M.: Da. Sigur că nu este nimic ușor, cu atât mai mult cu cât se lucrează pe mai multe fronturi. Important este să poți gestiona aceste capacități pe care am reușit să le mobilizez și să devină dinamice în timp. Îmi aduc aminte de perioada pandemiei când în Turda se lucra pe toate fronturile, erau 31 de șantiere deschise. Nu contest și accept faptul că s-a creat un disconfort pentru populație, pentru toată lumea, că și noi facem parte din populația care circulă prin Turda și vede ce se întâmplă dar sigur c nu se poate construi nimic fără disconfort. Adică o perioadă trebuie să trecem și prin asta. Sigur, când se termină totul este frumos, toată lumea e mulțumită. Mai greu este cu răbdarea, dar eu mulțumesc populației turdene că a înțeles că se poate face, a înțeles că ceea ce am exprimat la începutul fiecărui mandat, adică ce am propus împreună să construim în municipiul Turda prinde contur. Pas cu pas, în fiecare zi se inaugurează ceva. La finalul anului trecut s-au inaugurat o sumedenie de proiecte pentru care acum primim organigramele. Este o perioadă în care primăriile, respectiv instituțiile de stat nu pot face angajări, dar pentru proiecte nou recepționate se comunică niște organigrame pe care, în teritoriu le comunică prefectura. Suntem în acest stadiu și. Bineînțeles, suntem în continuare în implementarea unor proiecte care încă sunt în termen și a altora care sunt fazate. Majoritatea trebuie să se termine în iulie și unu în august anul acesta. Aș evidenția proiectul de modernizare a Teatrului Național Aureliu Manea care se termină în august, anul viitor. A trebuit fazat pentru că au fost foarte multe probleme în partea de subsol, faptul că nu a fost izolat, s-a săpat trotuarul pentru a putea fi izolat. Au fost niște probleme constructive despre care inițial nu se știa de ele. S-a revenit, am făcut toate demersurile la minister, ca aceste fonduri europene să rămână pentru a putea fi finalizat teatrul.
R: Să spunem cititorilor că fazare înseamnă prelungirea termenelor de execuția a unor proiecte pentru anumite probleme apărute pe durata derulării lor.
C.M.: Pentru probleme obiective. Nu se poate da fazare la o manieră subiectivă, fără studiu de oportunitate, fără studii care să ateste șicertifice oportunitatea fazării proiectului. Sau etapizarea proiectului, pentru că acum se folosește mai mult acest termen, de etapizare.
R: Multă lume ar putea caracteriza acest mandat al dvs. printr-o asfaltare masivă, în toate cartierele orașului. V-aș duce la momentul actual: se desfășoară chiar zilele acestea turnarea stratului de uzură în cartierul Oprișani. Cam când credeți că se vor termina lucrările în zonă?
C.M. Vă pot da o informație de ultimă oră, am avut o ședință cu antreprenorii și subantreprenorii, am fost și în teren, și azi am avut o altă ședință cu ei, am vorbit și cu patronii firmelor care lucrează și am promisiunea că până la 1 iunie tronsonul de est va fi gata, iar o parte din el și marcată. După ce va fi gata sensul giratoriu din Micro III, va fi amenajat cel de la Materna și ultimul va fic el de la Dedeman, sensul care există, cu finalizarea întregii zone. Trebuie apoi o sedimentare și uscare a stratului după care se trece la marcaje, piste de biciclete și așa mai departe.
R: Iar în sectorul de nord?
C.M. În sectorul de nord este nevoie de niște casete, pentru că acolo au lucrat rețeliștii, pentru Compania de Apă. S-a făcut canalizarea și aducțiune de apă nouă și au refăcut fără să testeze portanta solului, ținând cont că, totuși, Turda este un oraș în care intră două drumuri naționale, europene, și atunci trebuiau să refacă, respectiv aducerea la starea inițială în altă manieră. Sigur, era altă companie, se lucra cu antreprenor de la Compania de Apă, acum când a venit primăria cu antreprenorii pentru astfaltare și echilibrarea suprafețelor a fost nevoie de trei casete destul de mari, s-a lucrat pe ele, deja sunt într-un stadiu avansat și sunt pregătite pentru a se trage primul stat de binder.
R: Care au fost cele mai mari greutăți întâmpinate în cursul acestor lucrări?
C.M. Sunt multe cauze, sigur că unele sunt mai obiective, să spun așa, altele mai subiective. Au trecut destul de mulți ani, perioadă în care a intervenit și criza financiară, a intervenit și mărirea de prețuri, a fost exodul muncitorilor spre occident, atâta timp când în alte localități, chiar și din județul Cluj, dar și în alte județe, nu prea era de lucru. Noi depindem foarte mult de licitații, ne-am trezit, la un moment dat că la o licitație pe Coridoarele de Modernizare Urbană s-a prezentat un singur ofertant. Legea spune că dacă are documentele în regulă, poate fi luat. Sigur, dacă ofertează sub prețul Ministerului Fondurilor Europene. La altă licitație s-au prezentat 13 firme, deci, de la caz la caz... N-aș putea spune că au fost greutăți majore, pentru că nu se poate să lucrezi atât de mult, pe atâtea șantiere din oraș fără să ai probleme. La fiecare pas poate să apară ceva.
Și a mai fost o problemă, cea a aprovizionării cu piatră. Lucrându-se masiv, în întreaga țară, cu piatră, a apărut problema aprovizionării. Nu există foarte multe locuri în România de unde să te aprovizionezi cu piatră care, practic, este cea ieftină să o achiziționezi și asta a dus la decalaje în aprovizionare. De aceea a durat și centrul foarte mult, asta pe lângă faptul că am scos mirosurile pestilențiale care erau acolo, prin refacerea canalizării. A trebuit să fac adâncime mare la tot centrul, după care a apărut condiția ISU pentru bazinul de apă care, din nou, trebuie să te orientezi unde îl faci, unde nu sunt conducte, unde te poți plasa cu el, săpături, teste, iar toate acestea durează.
Acum ne este destul de ușor să vorbim pentru că, până la 1 iunie se termină estul, se lucrează la coridorul de vest, coridorul industrial este recepționat și mai avem coridorul de centru și centrul propriu-zis, care este un alt proiect. Coridorul de centru ține de la Piața Romană până la Spital, iar partea pietonală, centrul propriu-zis este un alt proiect, care este cu autobaza și Park&Ride.
NR: Vom reveni cucontinuarea acetui interviu care poate fi vizionat integral pe postul TV Cluj Live - fostul Turda TV, pe care îl puteți accesa prin intermediul principalilor furnizori de televiziune prin cablu.
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.