02
Ma, Mar
50 New Articles

Eveniment
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Bugetul MApN propus pentru anul 2021 prevede fonduri de 22,746 miliarde de lei, reprezentând 2,04 % din PIB. Acest buget va permite importante investiții în economia națională, dintre care amintim: ministerul apararri

  • Plăți directe sau indirecte către furnizori din economia națională care pot depăși 2,5 miliarde de lei.
  • Investiții în infrastructură de aproape 800 milioane lei
  • Investiții în sistemul medical militar,  cercetare în domeniul medical (Institutul Cantacuzino) și în învățământul superior din rețeaua MApN: peste 263 milioane lei

 

Detalii privind alocarea bugetului:

Proiectul de buget pentru anul 2021 prevede pentru Ministerul Apărării Naționale alocarea a 2.05% din PIB, la care se adaugă credite de angajament. Suntem în al cincilea an consecutiv în care România alocă, așa cum s-a angajat, un nivel minim de două procente din Produsul Intern Brut pentru Apărare. Bugetul va acoperi asigura cheltuielile administrative, cele de funcționare, dar și pentru învățământul militar, pentru investiții, modernizări, și pentru susținerea luptei împotriva pandemiei COVID-19 și pentru campania națională de vaccinare.

Angajamentul privind investițiile pentru apărare adoptat  la nivelul Alianței prevede, pe lângă un prag minim de 2% din PIB pentru apărare, o alocare de cel puțin 20% din buget pentru echipamente majore. 2021 este al șaselea an în care România depășește acest prag, procentul pentru 2021 fiind de 23.6%.

Acordul politic național facilitat de Președintele României, prin care s-a stabilit, începând cu 2017, o perioadă de minimum 10 ani în care bugetul Armatei României va fi cel puțin la nivelul de două procente din PIB, convenit la nivelul Alinaței Nord-Atlantice, a permis demararea unui ambițios program de înzestrare și de consolidare a capabilităților de apărare ale țării noastre. Investim în echipamente moderne, în tehnică de ultimă generație, în infrastructură la nivelul standardelor NATO. O mare parte din acest efort bugetar se îndreaptă către economia națională, care participă din ce în ce mai mult la implementarea proiectelor majore.

Pentru perioada următoare, principala preocupare la nivelul MApN este reprezentată de dezvoltarea şi menţinerea unor capabilităţi de apărare robuste şi reziliente, credibile, interoperabile, flexibile şi eficiente, condiţii esenţiale pentru îndeplinirea obiectivelor de apărare.

În anul 2020, MApN a efectuat plăți directe către operatori din economia națională în valoare totală de peste 1,5 miliarde de lei. În plus, s-au efectuat plăți de aproximativ un miliard de lei către companii străine care au ca subcontractori companii din industria românească.

În 2021, sunt programate achiziții de echipamente si materiale specifice direct de la furnizori din economia națională care pot depăși un miliard de lei, alți 1,4 miliarde de lei fiind destinati unor operatori economici străini, dar care au subcontractori companii din Romania. Plățile sunt planificate atât către agenți economici cu capital integral sau majoritar de stat, cât și cu capital privat.

Aceste achiziții vor fi făcute atât în cadrul unor programe majore de înzestrare aflate în derulare sau care vor fi demarate în acest an, pentru toate categoriile de forțe ale armatei, cât și în domeniul modernizării tehnicii aflate deja în dotare, asigurării mentenanţei complexe şi a reparaţiilor capitale (tehnică terestră, aeriană și navală), precum și achiziții de muniții de la agenții economici din țară.

În acest sens, dorim să evidenţiem principalele programe de înzestrare care se realizează prin implicarea de operatori economici din România, astfel:

  • în derulare: Transportor blindat pentru trupe TBT PIRANHA V; Platforme de transport auto, multifuncţionale pe roţi; Modernizarea avioanelor IAR-99; Avion multirol F-16;
  • în proces de finalizare și semnare contracte: Corvetă multifuncţională; Sistem de instalaţii mobile de lansare rachete antinavă SIML;
  • proceduri de achiziții în derulare pentru: sisteme UAS; sisteme C4I cu capabilități ISTAR; sisteme ISR; autovehicule tactice blindate de tip ușor - ATBTU; echipamente și sisteme CBRN; sisteme de campare.

Ministerul Apărării Naţionale a susţinut şi susţine continuu implicarea industriei din România în realizarea capabilităţilor militare, atât prin implicarea ca prim contractant a operatorilor români, în măsura în care aceştia au capacitatea necesară, cât şi prin transferul tehnologic şi realizarea în România a unor produse pentru care nu există capacitatea şi know-how-ul necesare, în cooperare cu producători consacraţi la nivel internaţional.

Acest demers are în vedere realizarea obiectivelor privind protejarea intereselor naţionale de apărare, inclusiv a intereselor esenţiale ale siguranţei naţionale şi asigurarea securităţii aprovizionării prin realizarea, pe teritoriul naţional, a capacităţilor industriale care să asigure atât fabricarea şi menţinerea în stare operaţională a tehnicii şi echipamentelor achiziţionate, cât şi multiplicarea capabilităţilor militare prin fabricarea de noi echipamente în situaţii de criză sau război.

În anul 2020, s-au efectuat plăți pentru lucrări de infrastructură de circa 750 de milioane de lei. Aceste plăți nu includ cheltuielile efectuate pentru funcționarea cazărmilor, achizițiile de alimente sau echipament.

În 2021 ne propunem să investim în infrastructurăpeste 815 milioane lei. Această sumă include investiții de la bugetul de stat (aproximativ 750 milioane lei), dar și cofinanțarea unor proiecte din Programul NATO de Investiții în Securitate – NSIP (circa 15.5 milioane lei), precum și a unor proiecte realizate prin fonduri europene nerambursabile (50 milioane lei).

Direcțiile principale de implementare a proiectelor de investiții pentru MApN incluse în proiectul de buget pentru 2021 sunt:

  • Comandamentele pentru: Divizia Multinațională Sud-Est București,  Brigada Multinațională Sud-Est Craiova;
  • Colegiile militare naționale:  Craiova , Breaza, Alba Iulia, Câmpulung Moldovenesc, Constanța;
  • Bazele aeriene: Borcea, Mihail Kogălniceanu, Câmpia Turzii, Otopeni;
  • Dezvoltare infrastructură pentru marile unități și unități beneficiare ale programelor de înzestrare: Patriot/HSAM, Piranha, HIMARS/Larom, Spike;
  • Centrul Farmaceutic Zonal Sebeș; Centrul de logistică medicală și depozit sanitar Nord Sebeș
  • Infrastructura necesară pentru creșterea calității vieții personalului prin dezvoltarea facilităților de cazare, tratament, odihnă, refacere-recuperare a capacității de lupta a militarilor;
  • Asigurarea spațiilor administrative și de instruire pentru comandamentele nou înființate: Comandamentul Forțelor Întrunite , Comandamentul Forțelor pentru Operații Speciale, Comandamentul Apărării Cibernetice, Corpul Multinațional Sud-Est;
  • Dezvoltarea de infrastructură prin accesare de fonduri europene nerambursabile și prin Programul Național de Redresare și Reziliență;
  • Dezvoltare de infrastructură cu partenerul strategic în locațiile comune: Cincu, Mihail Kogălniceanu, Deveselu, Câmpia Turzii.

 

Investim în anul 2021 și peste 263 milioane lei pentru dotarea și modernizarea infrastructurii rețelei proprii de unități spitalicești, cercetare în domeniul medical (Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Medico-Militar Cantacuzino), instituții proprii de învățământ superior.

Investim în anul 2021 și în consolidarea infrastructurii rețelei proprii de unități spitalicești prin începerea a 22 de lucrări de investiții noi și achiziționarea studiilor de fezabilitate pentru alte 14 proiecte de investiții. Principalele obiective de investiții au în vedere reabilitarea, modernizarea, extinderea și construirea unor pavilioane noi, precum și refacerea rețelelor de alimentare cu apă și energie electrică.

 

 

De asemenea, la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Medico-Militar ,,Cantacuzino”, în anul 2021 sunt alocate fonduri pentru reabilitarea și modernizarea infrastructurii specifice – credite bugetare în valoare de peste 28 milioane lei și angajamente de aproape 47 milioane lei, sunt alocate fonduri pentru acțiunile de investiții de natura achizițiilor de echipamente esențiale, în valoare totală de 3,5 milioane lei, fonduri  pentru activitatea de combatere a răspândirii COVID19 prin activitățile specifice de testare RT-PCR, în principal  consum de reactivi si materiale sanitare – 12,5 milioane lei,  precum și pentru activitatea de cercetare științifică în domeniul medico-medical, cu predilecție pentru dezvoltarea proiectelor înscrise în planul sectorial de cercetare al Ministerului Apărării Naționale: ,,Imuno 1 - Orostim” – 1,4 milioane lei, ,,Imuno 2 – Polidin” 1,6 milioane lei, Good Laboratory Practice 500 mii lei și Anatoxina tetanică  320 mii lei.

 

Detalii privind evoluția bugetului MApN începând cu anul 2017 sunt prezentate în tabelul comparativ următor:

 

 

 

EVOLUȚIA BUGETULUI MINISTERULUI APĂRĂRII NAȚIONALE  PENTRU ANII 2017-2020

ȘI PROIECȚIA PENTRU ANUL 2021

Cod indi-cator

Titlul de cheltuieli

Buget MApN
31.12.2017
(mii lei)
CB

%
din
total surse

Buget MApN
31.12.2018
(mii lei)
CB

%
din
total surse

Buget MApN
31.12.2019
(mii lei)
CB

%
din
total surse

Buget MApN
31.12.2020
(mii lei)
CB

%
din
total surse

Proiectie buget 2021
(mii lei)
CB

%
din
total surse

PIB

815,195,000

 

907,900,000

 

1,017,500,000

 

1,110,200,000

 

1,116,800,000

 

% din PIB, din care:

1.99

 

2.00

 

2.00

 

2.00

 

2.04

 

 

TOTAL SURSE DE FINANŢARE  (I+II+III)

16,246,674

100.00

18,185,459

100.00

20,309,841

100.00

22,198,333

100.00

22,746,269

100.00

01

CHELTUIELI CURENTE

9,824,705

60.47

11,431,423

62.86

14,015,586

69.01

15,995,012

72.06

16,177,299

71.12

10

TITLUL I CHELTUIELI DE PERSONAL

4,092,610

25.19

5,284,800

29.06

6,828,129

33.62

7,672,927

34.57

7,778,397

34.20

20

TITLUL II BUNURI ŞI SERVICII

1,460,517

8.99

1,648,976

9.07

2,415,105

11.89

3,198,117

14.41

2,519,322

11.08

51

TITLUL VI TRANSFERURI ÎNTRE UNITĂŢI ALE ADMINISTRAŢIEI PUBLICE

599,892

3.69

876,754

4.82

1,031,784

5.08

1,121,352

5.05

1,171,561

5.15

55

TITLUL VII ALTE TRANSFERURI

139,266

0.86

127,751

0.70

175,168

0.86

227,831

1.03

274,291

1.21

56

TITLUL VIII PROIECTE CU FINANŢARE DIN FONDURI EXTERNE NERAMBURSABILE (FEN) POSTADERARE

 

 

 

 

300

0.0015

400

0.0018

400

0.0018

57

TITLUL IX ASISTENŢĂ SOCIALĂ

3,526,741

21.71

3,478,268

19.13

3,529,744

17.38

3,730,901

16.81

4,310,551

18.95

58

TITLUL X PROIECTE CU FINANŢARE DIN FONDURI EXTERNE NERAMBURSABILE AFERENTE CADRULUI FINANCIAR 2014-2020

317

0.002

7,214

0.04

23,081

0.11

35,585

0.16

112,941

0.50

59

TITLUL XI ALTE CHELTUIELI

5,362

0.03

7,660

0.04

12,275

0.06

7,899

0.04

9,836

0.04

70

CHELTUIELI DE CAPITAL

6,421,969

39.53

6,754,036

37.14

6,294,255

30.99

6,203,321

27.94

6,568,970

28.88

71

TITLUL XIII ACTIVE NEFINANCIARE

6,421,969

39.53

6,754,036

37.14

6,294,255

30.99

6,203,321

27.94

6,568,970

28.88

 

 

 

 

 

 

 

 

...

[Message clipped]  View entire message

Attachments area

Pin It

Add comment

Regulile de baza pentru a face comentarii pe site
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.


Security code
Refresh