Suntem în săptămâna 2-6 aprilie 2012, săptămână dedicată activităţilor extraşcolare, în cadrul programului „Şcoala altfel”. Noi, elevii claselor a III-a, de la Şcoala cu clasele I-VIII Avram Iancu, din municipiul Turda, împreună cu doamnele învăţătoare Bodocan Veronica şi Vlasa Cristina, ne-am hotărât să mergem într-o călătorie istorică, la Cetatea Alba Iulia, miercuri, 4 aprilie 2012.
Plini de emoţie, entuziasm şi nerăbdare ne-am pornit la drum, cu autocarul, de la Şcoala Avram Iancu, Turda, spre Cetatea Alba Iulia. Elevii aveau o mulţime de întrebări în minte: „Ce vom vizita?”, „Ce vom vedea acolo?”, „Oare o să ne plictisim?” ş.a. Deşi doamnele învăţătoare le-au prezentat traseul, convingându-i astfel că merită să viziteze Cetatea, doreau detalii cat mai multe, cu fiecare pas pe care îl vor face, ca nu cumva să se plictisească. Ei bine, nu s-au plictisit.
Alba Iulia este un oraş cu renume în istoria românilor. În trecut, acest oraş avea denumirea de Apulum şi a fost capitala Transilvaniei. Pentru prima dată, a fost capitala celor trei ţări reunite: Moldova, Tara Românească, Transilvania, sub sceptrul marelui voievod Mihai Viteazul. În 1 Decembrie 1918, la Alba Iulia, Marea Adunare Naţională decide Unirea Transilvaniei cu România.
Ajunşi la Alba Iulia, ne-am oprit cu autocarul în parcarea din faţa Cetăţii. Elevii au fost plăcut impresionaţi de frumuseţea arhitecturii şi de maiestuozitatea cădirilor. Ei au aflat că Cetatea Alba Iulia este un monument de arhitectură, construit după cucerirea Transilvaniei de către Imperiul Austriac. Arhitectul italian, Giovanni Morandi Visconti, a proiectat această fortăreaţă, alcătuită din şapte clădiri şi şase porţi bogat decorate cu scene sculpturale realizate de Johann Köning şi echipa lui. În prezent, se lucrează la restaurarea şi refacerea părţilor care lipsesc din fortăreaţă.
Am intrat pe a patra poartă a Cetăţii şi ne-am îndreptat către muzeu. Înaintea privirilor noastre, se înălţa impunătoare statuia marelui domn al României Unite, Mihai Viteazul. Stătea măreaţă în faţa Palatului Princiar, fosta reşedinţă a voievodului, edificiu care păstrază numeroase detalii arhitectonice din perioada Renaşterii transilvănene.
Am ajuns între două clădiri: „Sala Unirii” şi „Muzeul Unirii”. Am hotărât să vizităm prima dată clădirea „Sala Unirii”. Ne-am bucurat nespus când am aflat că intrarea era gratuită, un gest nobil al conducerii acestei instituţii, care au înlesnit activitatea elevilor, participanţi ai programului „Şcoala altfel”. Ne-am achiziţionat pliante cu informaţii despre Cetatea Alba Iulia şi un ghid. Informaţiile obţinute din această călătorie, prin lumea trecutului, vor inlesni studiul istoriei din clasa a IV-a.
Elevii au rămas impresionaţi de multitudinea de exponate, pozând cu telefoanele mobile sau aparatele foto tot ceea ce li se părea interesant. Ghidul, o persoană plăcută şi bine informată, ne-a explicat, pe înţelesul nostru, ce reprezenta fiecare obiect, la ce folosea, realizând un dialog deschis cu elevii. Ei au aflat astfel ce ocupaţii aveau ţăranii din trecut, portul şi obiceiurile lor. Ajunşi în camera numită Sala Unirii, elevii au observat steagul României, documentele semnate la Marea Unire, precum şi biroul unde s-au semnat actele.
Sala Unirii este o cameră încăpătoare şi foarte înaltă, cu tavanul extrem de elegant, în formă de cupolă. Ghidul ne-a spus că aici se organizau în trecut balurile aristocratice. Sala este mărginită de intrări în formă de arc, pe care sunt pictate portretele celor mai renumiţi scriitori, respectiv conducători, ai României din trecut.
Ne-am îndreptat spre ieşire. Încântaţi de ceea ce au văzut, extrem de nerăbdători la ceea ce aveau să observe în continuare, ca să poată povesti cât mai multe celor dragi, au început din nou cu întrebările: „Unde mai mergem?”, „Ce o să mai vedem?”, „O să fie la fel de interesant?”.
Am intrat în „Muzeul Unirii”. Extraordinar! O poveste frumoasă şi informativă pentru elevi, cu obiecte descoperite de arheologi, aranjate în ordinea epocilor, a evenimentelor, parcă spuneau singure povestea românilor. Călătoria a început. Ghidul ne-a prezentat pe rând exponatele din fiecare epocă, îmbrăcămintea purtată în diferite perioade, ocupaţiile... Am ascultat povestea cuceririi Daciei şi apoi a formării României Mari, ajutaţi de hărţi şi machete, prezentate de ghidul nostru; am făcut cunoştinţă cu imaginea celor mai importanţi conducători ai României şi am ascultat povestirile războaielor la care au participat aceştia. Am aflat cum a evoulat poporul român până în prezent.
Nostalgici, încântaţi, cu gândul la cele văzute, am mulţumit ghidului şi ne-am îndreptat spre poarta a treia a Cetăţii. Urma să aibă loc ceremonialul de schimbare a gărzii Cetăţii. O multime impresionantă de elevi şi adulţi aşteptau cu sufletul la gură spectacolul ce va urma. Soldaţii, călări şi infanterie, au defilat în faţa publicului, îmbrăcaţi în uniforma habsburgică şi au performat ceremonialul mult aşteptat. După acest spectacol, ne-am îndreptat spre Obeliscul Horea Cloşca şi Crişan, monument închinat conducătorilor acelei perioade.
Ultimul punct pe care l-am vizitat a fost „Catedrala Reîntregirii”. La intrarea în curtea catedralei ortodoxe, în stânga şi în dreapta, în faţa porţii în formă de arc, străjuiesc două sculpturi portrete, reprezentând Regele Ferdinand I şi regina Maria. La intrarea în catedrală se află informaţii cu privire la trecutui măreţei catedrale. Aici, au fost încoronaţi regele Ferdinand I şi regina Maria, în calitate de suverani ai României Mari, pentru prima dată.
Din această călătorie istorică, elevii clasei a III-a, de la Şcoala cu clasele I-VIII Avram Iancu, Turda, au obţinut informaţii istorice, necesare în clasa a IV-a, la disciplina istorie, precum şi pentru cultura lor generală. Ei au observat că Cetatea Alba Iulia este asemenea unui orăşel mai mic, cu clădiri impunătoare, cu o arhitectură deosebită şi cu o poveste unică.
În drum spre casă, pe autocar, elevii care vorbeau cu părinţii la telefon, le spuneau împresii despre excursie. Exclamaţia unei fetiţe mi-a atras atenţia: „Mami, a fost cea mai frumoasă excursie!”.
Activitatea a fost realizată de învăţătoarea Cristina Vlasa.
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.