O anumită Hotărâre a Consiliului Local Turda, aprobată de plenul acestui for adunat în ședință extraordinară la 15 aprilie 2014, pare să confirme faptul că liderul USL Turda, Cristian Matei, a reușit să fie suficient de persuasiv încât l-a convins nu numai pe primarul Tudor Ștefănie și colegii acestuia, dar și pe consilierii celorlalte partide, de necesitatea investirii unor sume importante pentru reabilitarea și modernizarea unor obiective, în detrimentul unora mai puțin importante.
Spun aceasta pentru că, deși discutăm de un proiect de hotărâre promovat din inițiativa primarului Tudor Ștefănie, cel care a spus public în repetate rânduri că dorește redirecționarea banilor împrumutați pentru finalizarea blocului ”O” din sensul giratoriu înspre asfaltarea străzilor din Turda a fost Cristian Matei. Acesta ne spunea, într-un interviu acordat publicației și reporterului de față în decembrie 2013: ”Cu creditul pentru blocul ”O”, mai bine asfaltăm străzi”. Atunci președintele PSD Turda spunea: ”Am avut o iniţiativă, doresc ca acel credit pe care municipalitatea, Consiliul Local, l-a luat pentru Blocul ”O”, pentru renovare, să fie folosit, tot printr-o decizie luată de forul deliberativ, pentru refacerea și modernizarea unor drumuri”, susținea Matei anul trecut. De atunci s-a mai adoptat bugetul, dar s-au găsit prea puțini bani pentru asfaltări.
Iată, însă, că în ședința extraordinară a Consiliului Local Turda de marți, 15 aprilie, aleșii locali au aprobat proiectul de hotărâre prin care s-a decis ca obiectivele pentru care se va folosi plafonul disponibil din facilitatea de credit de la Agenția CEC Bank Turda să fie schimbate. Pentru a aduce la cunoștința cititorilor noștri toate informațiile legate de acest credit, trebuie să mergem puțin înapoi în timp. În acea perioadă, Consiliul Local Turda, în care PD-L- ul primarului Ștefănie avea, alături de UDMR o majoritate confortabilă, a decis să sprijine ideea edilului șef de a finaliza Blocul ”O”, ba chiar de a-l extinde cu un imobil care să capete destinația de hotel. Un hotel care, la etajul superior, să aibă un ”Penthouse” de 5 stele, dotat cu facilități de lux, în încercarea de a aduce la Turda și oameni extrem de bogați. Proiectul, lăudabil de altfel, nu a putut fi pus în practică din pricina hățișurilor birocratice legate de proprietatea asupra imobilului nefinalizat care urâțește orașul, alături de Casa de Cultură de lângă primărie, de peste 25 de ani. Pentru edificare, cităm tot din interviul de anul trecut, realizat cu liderul USL Turda, Cristian Matei: ”Blocul O, de 24 de ani, este în bătaia vântului. Blocul O trebuie să sufere o expertiză, pentru că în decursul timpului a trecut printr-o pleiadă de destinaţii şi de proprietăţi. A fost ba al Consiliului Local, ba al Ministerului de Interne. Acum, acolo chiar dacă s-ar reface de către municipalitate, avem obligaţia în acest moment să dăm, nu mai ştiu exact, 15-20 apartamente Ministerului de Interne. Dacă poate să aloce Ministerul de Interne nişte bani atunci, în colaborare cu Consiliul Local, s-ar putea face ceva, altfel este greu, pentru că probabil nu vom primi banii pentru apartamente. Părerea mea este că cel mai bun lucru ar fi să îl scoatem la licitaţie, să i se facă o expertiză tehnică şi cine doreşte să deblocheze situația, dar pentru asta trebuie să rezolvăm problema cu Ministerul de Interne înainte. Deci, este o situaţie încurcată, o situaţie care trenează, o situaţie care deranjează şi am reuşit să luăm un credit în lei pentru acest obiectiv, dar nu reuşim să deblocăm situaţia juridică a lui. Ca atare, consider că cel mai bine pentru Consiliul Local ar fi să ne reorientăm, să schimbăm destinaţia banilor şi să facem străzi”, susținea liderul USL, Cristian Matei.
Pe de altă parte, tot într-un interviu (realizat în urmă cu trei săptămâni), de această dată cu edilul șef al Turzii, acest spunea despre banii pentru asfaltări: ”Deja se lucrează, eu sper că luna viitoare se trece prin consiliul local, sunt două surse de finanţare, bugetul local şi sursa de finanţare prin creditul pe care îl avem la CEC. Sper să ajungem undeva la 20 de miliarde lei vechi pentru buget local şi 130-140 miliarde din sursa de la CEC, dacă ne mai dă şi consiliul judeţean putem să majorăm această sumă. La valorile acestea ne putem astăzi îndrepta şi studiem varianta modernizărilor obligatorii, cu bordurare şi cu trotuare, iar pe străzile unde partea de carosabil permite să venim doar cu covorul asfaltic, pentru că circulaţia nu este de tonaj greu este circulaţie uşoară şi putem face acest lucru pentru că, din experienţa pe care o avem şi prin alte localităţi, am văzut că şi prin alte localităţi stratul de asfalt direct peste carosabilul pregătit durează, cu garanţie cu tot, 7-8-10 ani de zile. Deci acest lucru îl putem face, ceea ce ar însemna că în aceşti doi ani de zile eu am spus că trebuie să realizăm 70-80% asfaltări din Turda, lucru pe care mi-l doresc”, ne-a spus atunci primarul Ștefănie.
Nu am terminat cu istoria pentru că trebuie să spunem că, prin HCL nr. 138/ 18.08.2011, Consiliul Local Turda a decis: ”Art. 1. Se aprobă contractarea de către Municipiul Turda a unei finanţări rambursabile interne în valoare de 25.523.118 lei sau echivalent euro, cu o maturitate de până la 15 ani, o perioadă de rambursare de minim 12 ani, o perioadă de tragere şi graţie de până la 3 ani. Art. 2. Contractarea finanţării rambursabile prevăzute la art. 1 se face pentru realizarea următoarelor obiective de investiţii de interes public local: până la 8.480.000 lei pentru reabilitarea şi modernizarea străzilor din Municipiul Turda, conform HCL nr. 210/23.10.2008; până la 17.043.118 lei pentru finalizare investiţie în curs şi extindere imobil din P-ţa Romană F.N., Municipiul Turda, judeţul Cluj, conform HCL nr. 137 din 18.08.2011.” Cum banii pentru blocul ”O” nu au putut fi trași din lipsa unui acord cu Ministerul de Interne, singurii bani folosiți din creditul inițial au fost cei 8.480.000 lei pentru reabilitarea şi modernizarea străzilor din Municipiul Turda.
Revenind în prezent, prin Hotărârea Consiliului Local Turda din 15 aprilie 2014, aleșii locali au hotărât, atenție, în unanimitate, următoarele: ”Art. 1. Se aprobă utilizarea plafonului disponibil în valoare de 13.731.063 lei din facilitatea de credit de la Agenția CEC Bank Turda aferentă contractului de credit RQ12014467532578/17.04.2012, pentru finanțarea următoarelor obiective din municipiul Turda: - până la 9.331.063,32 lei ”Reabilitare și modernizare străzi în municipiul Turda” - lucrări în continuare; - până la 2.000.000 lei ”Reabilitare pod peste Râul Arieș DN 15”; - până la 2.000.000 lei ”Reabilitare și extindere rețele apă și apă uzată în municipiul Turda”; - până la 4.000.000 lei ”Extindere și reamenajare parc zoologic și de agrement Turda”.
Așa că, prin emiterea acestei HCL, cei care au gândit-o promovat-o și impus-o au făcut un mare bine unui număr considerabil de turdeni. Argumentele sunt următoarele: banii pentru drumuri sunt ca ”aerul” pentru Domeniul public Turda, turdenii ale căror străzi se vor asfalta vor fi mai mult decât fericiți (rămâne ca Direcția Tehnică din Primărie să stabilească o listă cu străzile ce vor fi asfaltate din acești bani), copiii și locuitorii cartierului Colonia de Ciment nu-și vor mai risca viața când vor trece pe trotuarul podului aflat aproape de prăbușire (lângă A&A), comunitatea locală bagă bani pentru extinderi și reabilitări de rețele de apă care nu au fost cuprinse în proiectul de 80 de milioane de euro iar Parcul ZOO va fi, în sfârșit finalizat și pus în funcțiune după modernizare. Doamne ajută!
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.