Prelungiri peste prelungiri
Peste mai puțin de o săptămână expiră ultima prelungire a contractului dintre Municipiul Turda și STP Alba Iulia, societatea care efectuează transportul public în comun din Turda, din 2010 încoace.
Ultima prelungire a Contractului de concesiune a serviciilor de transport public local de persoane prin curse regulate nr. 4771 din 02.04.2010 a fost hotărâtă de Consiliul local al Municipiului Turda prin HCL nr.304 din data de 3 octombrie 2018.
Pentru că prelungirea expiră în data de 29 martie 2019, este de așteptat ca primarul Cristian Matei să convoace o ședință de îndată, înainte de această dată, sau să introducă pe ordinea de zi a Ședinței ordinare a Consiliului local Turda un proiect de hotărâre referitoare la prelungirea contractului cu STP.
De altfel, sursele noastre ne-au informat că luni, de la ora 13, se vor desfășura ședințele comisiilor de specialitate ale consiliului local, nr. 1, 2 și 3, pentru a aviza, sau nu, propunerea de prelungire venită din partea executivului.
Soluție de compromis: „Dacă-i musai, cu plăcere!”
Executivul turdean nu a avut, practic, de ales. El s-a confruntat cu refuzul transportatorilor din zonă de a asigura o flotă de minim 20 de autobuze pentru desfășurarea activității de transport public la Turda. Pe de altă parte, unii dintre cei implicați susțin că încă o prelungire a contractului STP ar fi ilegală, după ce această societate a beneficiat de nu mai puțin de șase ori după expirarea lui, în luna mai 2016, chiar înaintea alegerilor locale. Consiliul local Turda a prelungit contractul nr. 4771 din 02.04.2010 în mai 2016, noiembrie 2016, mai 2017, în iulie 2017, în februarie și octombrie 2018.
O altă prelungire nu ar mai fi posibilă, întrucât REGULAMENTUL (CE) NR. 1370/2007 din 23 octombrie 2007 privind serviciile publice de transport feroviar şi rutier de călători permite prelungirea contractelor de servicii publice cu cel mult jumătate din termenul iniţial, ceea ce deja s-a făcut.
Primarul Cristian Matei a apelat însă la un expert, care l-a asigurat pe el și pe consilierii locali că singura soluție ar fi Art. 5 alin (5) care prevede că: „Autoritatea competentă poate lua măsuri de urgenţă în cazul unei perturbări a serviciilor sau în cazul riscului iminent de producere a unei asemenea perturbări. Măsurile de urgenţă respective iau forma unei atribuiri directe sau a unui acord formal de prelungire a unui contract de servicii publice, sau a unei cerinţe de respectare a anumitor obligaţii de serviciu public. Operatorul de serviciu public are dreptul de a contesta decizia de impunere a executării anumitor obligaţii de serviciu public. Atribuirea sau prelungirea unui contract de servicii publice prin măsuri de urgenţă, sau impunerea unui astfel de contract nu poate depăşi doi ani.”
Municipiul Turda își va lua înapoi Serviciul de Transport public de persoane
Între timp, Municipiul Turda încearcă să își pună pe picioare propria societate de transport public. Pentru aceasta, primarul Cristian Matei a semnat deja, în 26 noiembrie 2018, acordul-cadru pentru achiziția a 20 de autobuze electrice noi-nouțe, nepoluante. Citește amănunte aici:
S-a înființat, în luna mai 2017, societatea TRANSPORT URBAN PUBLIC SRL, societate comercială cu răspundere limitată, cu asociat unic Municipiul Turda, având sediul în municipiul Turda, strada Mihai Viteazu, nr. 43. Aceeași Hotărâre a Consiliului local nr. 173 din 26 mai 2017 stipulează că „aportul asociatului unic la constituirea capitalului social in numerar al societatii, subscris si varsat este de 10.000 lei fiind împărţit într-un număr de 1000 părţi sociale, cu o valoare nominală de 10 lei/parte socială, reprezentand 100% din capitalul social. Asociatul unic deține toate părțile sociale și participă deplin (100 %) atât la beneficii, cât și la pierderi. Administratorul care indeplineste si functia de director al societatii TRANSPORT URBAN PUBLIC SRL este desemnat in persoana d-lui Popescu Alin”, se mai arată în hotărârea citată. Alin Popescu este cel care a mai ocupat funcția de director al Regiei de Transport Local Turda, înainte ca fostul primar Ștefănie și consilierii care nu-i ieșeau din cuvânt să externalizeze serviciul de transport public local.
Rezistăm până în ianuarie 2020
Administratorul public al municipiului Turda, Dorin Apahidean ne-a declarat că această societate nu va putea deveni operațională mai devreme de luna decembrie 2019, după sosirea autobuzelor electrice. Toate cele douăzeci de autobuze electrice trebuie să intre în dotarea societății Transport Urban Public până în luna noiembrie. Primele șapte vor fi livrate în luna iulie iar alte cinci în luna august a acestui an.
Cel mai probabil, noul contract, încheiat cu STP Alba Iulia prin atribuire directă va fi încheiat până în luna ianuarie 2020, când noua societate din subordinea Municipiului Turda ar putea deveni, cel mai târziu, operațională. Printr-o înțelegere între autoritățile locale și firma lui Stelian Nicola, STP Alba Iulia, personalul STP Turda va fi transferat la societatea TRANSPORT URBAN PUBLIC SRL Turda
Până atunci, adică până în luna ianuarie 2020, turdenii vor fi nevoiți să circule cu autobuze insuficiente, majoritatea fără aer condiționat sau încălzire, iarna, în înghesuială și după zeci de minute de așteptare în stații. Așa cum am simțit cu toții, pe pielea noastră, STP Turda a scăzut foarte mult standardele serviciului de transport pentru turdeni după litigiile apărute și ajunse în instanțele de judecată, între fosta administrație condusă de primarul Tudor Ștefănie și STP Alba Iulia. Unele dintre aceste litigii se derulează și în prezent la diferite nivele ale sistemului de justiție.
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.