22
Vi, Noi
4 New Articles

POLIȚIA
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pe parcursul anului 2021, un an caracterizat de altfel ca fiind o perioadă extrem de dificilă, marcată din nou de efectele unei pandemii care a schimbat realitatea cotidiană în moduri pe care niciunul dintre noi nu și le-ar fi putut imagina, Inspectoratul de Poliție Județean Cluj, prin eforturile întregului colectiv de polițiști, dar și al personalului contractual, a continuat activitățile de asigurare a ordinii și liniștii publice, intervenție la apelurile de urgență, diminuare a riscul rutier, dar și gestionare a unor evenimente sportive și culturale de amploare.

 

Situația operativă complexă nu a condus însă la o diminuare a atenției acordate protejării membrilor comunității și bunurilor acesteia, prevenirea și controlul fenomenului infracțional reprezentând o constantă în efortul susținut de aplicare a literei legii, fără a ignora spiritul ei.

 

 

În contextul prevenirii răspândirii la nivel naţional a infecţiei cu Coronavirus SARS-CoV-2, activităţi deosebit de importante au fost desfăşurate în scopul realizării misiunilor specifice din competenţa Inspectoratului de Poliție Județean Cluj, principalele obiective, specifice stării

de alertă, vizând:

 

- îndeplinirea atribuţiilor de sprijin al autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, potrivit prevederilor legale;

- asigurarea interoperabilităţii structurilor de poliţie prin desfăşurarea concomitentă a unor acţiuni pentru asigurarea unui climat corespunzător de ordine şi siguranţă publică;

- verificarea modului de respectare a hotărârilor Comitetului Naţional pentru Situaţii Speciale de Urgenţă prin care au fost instituite măsuri pentru protecţia populaţiei şi a personalului în contextul infecţiei cu coronavirus;

- realizarea schimbului de date şi informaţii cu alte instituţii, în vederea cunoaşterii în timp oportun a evoluţiei bolii pe teritoriul naţional, precum şi a situaţiei operative în domeniu pentru adoptarea măsurilor specifice, potrivit competenţelor;

- sprijinirea autorităţilor locale şi constituirea unor echipe mixte care să iniţieze măsurile specifice, de primă urgenţă, de prevenire/contracarare a unor evenimente, situaţii ori fenomene grave care pot afecta ordinea şi siguranţa publică în zonele/punctele posibil contaminate.

 

Totodată, în perioada stării de alertă, polițiștii structurilor de ordine publică şi poliţie rutieră au desfăşurat multiple acţiuni preventiv-reactive, în sistem integrat, pentru verificarea respectării normelor legale impuse în aceast contex, fiind efectuate 308.206 verificări/legitimări în cadrul activităților specifice, cu privire la respectarea măsurilor și interdicțiilor impuse.

 

În 7.351 de situații, s-a stabilit că persoanele nu respectau măsurile de protecție individuală, iar în 102 situații nu era respectată măsura de carantină/izolare.

 

De asemenea, în scopul respectării măsurilor de diminuare a impactului riscurilor, conform Legii nr. 55/2010, au fost efectuate 34.766 de controale la societăți comerciale de pe raza județului.

 

Pentru neregulile constatate, au fost aplicate 9.231 de sancțiuni contravenționale și au fost înregistrate 23 de dosare penale pentru comiterea infracțiunii de zădărnicirea combaterii bolilor, faptă prevăzută de Codul penal.

 

Una dintre cele mai importante și eficiente resurse în cadrul unei instituții este cea umană, urmărindu-se astfel, pe parcursul întregului an, realizarea unui management responsabil și eficient, în scopul îndeplinirii unor obiective esențiale în cadrul instituției, procentul de ocupare a funcțiilor prevăzute fiind de 81,3%.

 

De la începutul lunii august 2021, a fost operaționalizat Serviciul Pregătire Profesională, având ca principale atribuții coordonarea, monitorizarea și evaluarea pregătirii de specialitate și a celei din domeniul intervenției polițienești, respectiv pregătire tactică, pregătire în domeniul educației fizice și autoapărării, în domeniul tragerilor cu armamentul din dotare și al conducerii autovehiculelor de serviciu.     

   

Obiectivul principal al acestei structuri este dat de realizarea unui proces de instruire teoretică și practică de calitate pentru constituirea unui corp polițienesc bine pregătit, pentru a face față provocărilor unui mediu operativ extrem de dinamic.

 

În anul 2021, 175 de polițiști au urmat cursuri de inițiere în carieră sau dezvoltare a acesteia, 153 au participat la programe de formare profesională organizate de instituții de învățământ din subordinea I.G.P.R. sau M.A.I., iar pentru pregătirea și perfecționarea acestora au fost organizate 150 de sesiuni de instruire.

 

 

În cadrul activității de prevenire, au fost desfăşurate acţiuni de informare şi prevenire în cadrul celor 9 proiecte și campanii dintre care amintim: „De mic învăţ să mă feresc de rele", „Şcoala siguranţei Tedi", Proiectul "Copil iubit la bord", "Proiect de siguranță în online", „Vacanţă M.A.I. în Siguranţă 2021", "Vacanța s-a încheiat", Păzește-ți spatele”, ”Atingeri nedorite”,  ”Sărbătorile se petrec în familie. Tu știi unde este copilul tău”, ”Campania de prevenire a înșelăciunilor online”, dar și campanii educaţionale derulate în colaborare cu instituţii de învăţământ din judeţ.

 

În cursul anului, cele 392 de activităţi desfăşurate pe linia informării și prevenirii antiinfracţionale şi antivictimale a cetățenilor și cele 134 de întâlniri realizate în școli, on line sau față în față, au avut peste 6.260 de beneficiari.

 

 

Pentru prevenirea şi combaterea fenomenului infracţional, poliţiştii au desfășurat numeroase activităţi de menţinere a ordinii publice, fiind vorba, în concret despre 36.071 de intervenţii la evenimente, 22.014 de controale directe, 2.494 de acţiuni cu efective mărite și 17 razii.

 

În urma desfăşurării acestor activităţi, au fost descoperite 1.374 de infracţiuni (+564), dintre care 766 de infracţiuni în flagrant delict.

 

În anul 2021, apelurilor către Sistemul Unic pentru Apeluri de Urgență 112 au necesitat 30.354 de intervenții ale efectivelor de poliție, cu 2.909 mai multe față de anul 2020.

 

La nivelul județului Cluj, distribuția infracțiunilor sesizate, pe categorii de infracțiuni, a înregistrat următoarea dinamică:

64,13% sunt infracţiuni judiciare (+13,99%);

9,35% sunt infracţiuni economico-financiare (+18,8%);

26,52% sunt infracţiuni de altă natură (-0,4%).

 

În urma analizei situației operative, rezultă o creștere de 11,6% a infracțiunilor contra patrimoniului, față de anul anterior, infracțiunile de furt având ponderea cea mai mare în cadrul acestei categorii.

 

Infracțiunile de tâlhărie au scăzut cu 1,98% față de anul trecut.

 

Referitor la activităţile de investigare a criminalităţii, au fost soluţionate 14.805 dosare penale, fiind dispuse măsuri preventive faţă de 427 de suspecţi.

În ceea ce priveşte activitatea de prevenire şi combatere a infracţionalităţii asociate violenţei în familie, în cursul anului 2021, au fost sesizate 1.050 de astfel de fapte, cele mai multe, 617 fiind infracţiuni de loviri sau alte violenţe, infracţiuni de abandon de familie şi 104 infracţiuni de ameninţare.

 

În privinţa modalităţii de protejare a victimelor violenţei domestice, în cursul anului 2021, au fost emise 380 de ordine de protecţie provizorii şi 327 de ordine de protecţie, cu 42, respectiv 28 mai multe față de anul anterior.

 

 

În ceea ce privește criminalitatea economico-financiară, la structura de profil a fost înregistrat un trend ascendent, numărul infracţiunilor înregistrate la nivelul judeţului Cluj fiind de 1.422, rezultând astfel o creștere cu 18,79%.

 

Pe parcursul anului au fost cercetate în calitate de suspect 127 de persoane, iar față de 4 persoane au fost dispuse măsuri preventive.

 

În privinţa activităților de prevenire și combatere a evaziunii fiscale, în anul 2021, în baza cercetărilor efectuate de organele de cercetare penală, au fost întocmite referate de terminare a urmăririi penale în 21 de cauze penale.

 

În cadrul dosarelor penale aflate în instrumentare, a fost recuperat un prejudiciu de 20.448.000 de lei, prin instituirea de măsuri asigurătorii.

 

Activitățile de urmărire și extrădare derulate pe parcursul anului au condus la darea în urmărire a 123 de persoane, dintre care 23 în urmărire internaţională.

 

S-a reuşit depistarea şi clarificarea situaţiei a 97 de persoane urmărite național, dintre care 32 de persoane date în urmărire internaţională.

 

Au fost desfăşurate activităţi de căutare a persoanelor dispărute, fiind clarificate 488 de cazuri de dispariţie, situaţii în care persoanele au fost încredinţate familiei sau internate în centre de profil.

 

De asemenea, au fost dispuse de către organele judiciare 423 de măsuri de supraveghere judiciară, dintre care 309 reprezentând măsuri de supraveghere prin control judiciar şi 114 măsuri de arest la domiciliu.

 

În domeniul silvic, în cooperare cu instituţiile cu atribuţii în acest domeniu, au fost desfășurate 544 de acțiuni și controale în fondul forestier, pe linia provenienţei, prelucrării, depozitării şi valorificării materialului lemnos și pe linia legalităţii transportului materialului lemnos.

 

În perioada analizată, au fost descoperite 474 de infracţiuni la regimul silvic și au fost aplicate 283 de sancţiuni contravenţionale, în valoare de 483.000 de lei.

 

Totodată, s-a dispus confiscarea cantităţii de 1040,69 metri cubi de material lemnos, în valoare de 409,48 mii de lei şi indisponibilizarea a 5 autovehicule.

 

 

Pe linia regimului armelor, explozivilor şi substanţelor periculoase, în scop preventiv şi de constatare, au fost desfăşurate 489 de acţiuni şi controale.

 

Poliţiştii serviciului au eliberat 208 permise port armă şi au prelungit valabilitatea pentru alte 201 permise, fiind emise 621 de autorizaţii pentru persoane fizice, în vederea procurării de arme letale şi arme neletale supuse autorizării.

 

De asemenea, au descoperit 62 de infracţiuni la regimul armelor, explozivilor şi substanţelor periculoase, cele mai multe reprezentând încălcări ale prevederilor legale referitoare la regimului armelor și munițiilor, la regimul vânătorii și protecției fondului cinegetic și la regimul materiilor explozive.

 

Au fost aplicate 57 de sancţiuni contravenţionale, în valoare de 99.800 de lei şi s-a dispus suspendarea dreptului de a deţine şi folosi arme şi muniţii faţă de 21 de persoane, precum şi anularea dreptului de a purta şi folosi arme şi muniţii faţă de 44 de deţinători.

 

20 de arme letale, 19 arme neletale, 11.540 de bucăţi muniţie, 96.900 de kg de substanțe de protecție a plantelor, 50 de kg și 12.387 de litri de deșeuri periculoase și 674 de kg de articole pirotehnice au fost ridicate în vederea confiscării, fiind indisponibilizat și un autoturism.

 

Specialiștii Serviciului Criminalistic au efectuat 5.251 de deplasări în teren, 3.952 dintre acestea pentru investigarea tehnico-ştiinţifică a locului faptei.

 

În urma cercetărilor la fața locului, s-a reușit ridicarea a 59.122 de diferite categorii de urme, respectiv urme papilare, biologice, traseologice, înscrisuri şi alte urme.

 

În urma activităților desfășurate, au fost identificați 149 de autori creatori de urme papilare.

 

Centrul teritorial de examinare IT, operațional din luna martie 2021 a realizat 130 de percheziții informatice asupra a 414 sisteme informatice și au realizat 8 constatări criminalistice în domeniul IT.

 

În domeniul siguranței școlare, au fost derulate activități în 139 de unități de învățământ din județul Cluj, în scopul verificării modului de aplicare a prevederilor Legii nr. 333/2003, iar pentru asigurarea bunei desfășurări a evaluărilor naționale, a examenelor de bacalaureat și a concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante în învățământ, politiștii Biroului pentru Siguranța Școlară au acționat în scopul asigurării siguranței elevilor și a cadrelor didactice, efectuând deplasări la 55 de unități de învățământ unde s-au desfășurat astfel de examene.

 

De asemenea, în măsura în care contextul pandemic a permis desfășurarea cu prezența fizică a cursurilor, în anul 2021, au fost organizate 4 acțiuni în incinta și în zona adiacentă unităților de învățământ.

 

Polițiștii Biroului pentru Protecția Animalelor au soluționat, în cursul anului 2021, 758 de petiţii, reclamații și sesizări, altele decât cele cu caracter penal și au aplicat 143 de sancțiuni contravenționale, în valoare de 29.100 de lei.

 

Totodată, la nivelul biroului au fost înregistrate 24 de dosare penale, dintre care 16 cu autor necunoscut.

 

În perioada analizată, au fost efectuate 16 controale, fiind emise 15 ordine de plasare în adăpost.

 

Au fost întocmite în total 51 de documente medical-veterinare și efectuate 258 de constatări de specialitate, având loc 10 întâlniri cu reprezentanții organizațiilor nonguvernamentale pentru protecția animalelor și au fost adresate 11 informări instituţiilor abilitate cu privire la anumite deficienţe constatate.

 

 

Prevenirea accidentelor grave și a consecințelor acestora reprezintă în continuare unul dintre obiectivele prioritare în cadrul Inspectoratului.

 

Polițiștii rutieri au acţionat permanent pentru reducerea riscului rutier, combaterea cauzelor generatoare de accidente rutiere şi sancţionarea celor care nu respectă regulile de circulaţie, punând în pericol siguranţa circulaţiei pe drumurile publice.

 

Au fost desfăşurate 2.611 acţiuni, constatate 1.277 de infracţiuni şi aplicate 39.611 sancţiuni contravenţionale.

 

De asemenea, au fost reţinute, în vederea suspendării sau anulării 6.416 de permise de conducere şi au fost retrase 1.452 de certificate de înmatriculare.

 

În ceea ce privește riscul rutier, în perioada de referință, în județul Cluj au fost înregistrate 1060 (+234) de accidente de circulaţie, 200 (-61) dintre acestea fiind raportate ca accidente rutiere grave. 

 

Din punctul de vedere al consecinţelor acestor accidente, indicatorii analizaţi au evidenţiat faptul că cele 200 de accidente rutiere grave s-au soldat cu decesul a 58 de persoane (+10).

 

Principalele cauze ale accidentelor rutiere grave au fost viteza excesivă sau neadaptată la condiţiile de drum, indisciplina pietonilor şi neacordarea de prioritate pietonilor.

 

 

Pentru siguranța călătorilor în stațiile de cale ferată, în trenurile de călători, în Aeroportul Internațional ”Avram Iancu" Cluj, precum și pentru prevenirea producerii unor accidente la trecerile la nivel cu calea ferată, polițiștii Secției Regionale de Poliție Transporturi Cluj-Napoca au desfășurat, în sistem integrat, 215 acțiuni.

 

În perioada analizată, au fost înregistrate 224 de infracțiuni și au fost aplicate în total 4014 sancțiuni contravenționale.

 

Pentru anul 2021, inspectoratului i-a fost alocată pentru investiţii suma de 318.810 lei.

 

Pe linia achițiilor publice, au fost atribuite 18 proceduri simplificate de achiziție publică, în valoare de 1.357.710,49 de lei fără TVA, respectiv 1.615.675,49 inclusiv TVA și au fost efectuate 587 de achiziții publice prin cumpărare directă, în valoarea totală de 3.064.926,01 de lei fără TVA. 

 

De asemenea, au fost încheiate 98 de contracte de achiziție/acorduri-cadru, în valoare totală de 3.216.901,13 de lei inclusiv TVA (+425.194.96 de lei).

 

Alte activităţi desfășurate pe linie de logistică au vizat executarea de lucrări de reparații curente de natura construcțiilor, în valoare de 1.179.271,47 de lei, la clădirea administrativă (39.544 de lei), la 18 posturi de poliție (861.476,41 de lei).

 

 

Se continuă implimentarea proiectului cu titlul “Reabilitare, creșterea eficienței energetice, gestionarea eficientă a energiei la imobile existente corpurile C2 și C20, modificari interioare, amenajare spații de lucru în pod existent (C2) amenajare incinta și refacere împrejmuire la I.P.J. și D.J.I. Cluj”, în cadrul Programului Operaţional Regional 2014-2020,  Axa prioritară 3 – Sprijinirea tranziţiei către o economie cu emisii scăzute de carbon, Prioritatea de investiţie 3.1 – sprijinirea eficienței energetice, a gestionării inteligente a energiei din surse regenerabile în infrastructurile publice inclusiv în clădirile publice şi în clădirile de locuinţe, în parteneriat cu Direcţia Judeţeană de Informaţii Cluj.

 

În anul 2022, acțiunile pentru impunerea măsurilor de prevenire a răspândirii virusului SARS COV2, creşterea nivelului de siguranţă rutieră şi prezenţa activă a poliţiştilor rutieri pe principalele artere de circulație, în punctele cu risc ridicat de accidente şi la orele semnalate cu trafic intens, rămân în continuare priorități în cadrul inspectoratului.

 

De asemenea, printre principalele obiective stabilite în cadrul instituției se regăsește dezvoltare de programe, proiecte şi campanii destinate prevenirii criminalităţii şi reducerii riscului de victimizare, în corelare cu caracteristicile situaţiei operative.

Pin It

Add comment

Regulile de baza pentru a face comentarii pe site
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.


Security code
Refresh