Actuala conducere a Salinei Turda, total ilegală (fapt stabilit și de instanța de fond în procesul intentat societății de însuși prefectul județului Cluj, Ioan Gheorghe Vușcan), încearcă să „scoată ochii” turiștilor prin deschiderea accesului acestora într-o mină care până acum nu se putea vizita.
Este vorba de mina Ghizela, o sală de mici dimensiuni, a cărei vizitare ar putea crea în caz de forță majoră, conform afirmațiilor unor specialiști, probleme legate de siguranța vizitatorilor.
O nouă mină de vizitat. Banii sunt mai importanți decât siguranța vizitatorilor?
Cea mai mare problemă este faptul că accesul se face printr-o singură cale, această mină neavând cel puțin două căi de acces, cum cer cele mai elementare norme de siguranță la astfel de obiective. Ce specialiști? Vă spun doar unul, cel mai mare: fostul director, dr. ing. Ovidiu Mera. Cităm dintr-un interviu al subsemnatului luat, în noiembrie 2012, celui care în aceea perioadă era directorul obiectivului turistic unde a muncit din anii 90: ” Reporter: Cât de adâncă este mina Iosif?
Ovidiu Mera: Este vorba de o diferenţă de nivel, între vatră şi galeria de transport, de 80 de metri. Accesul se face pe puţul de extracţie situat lângă cele două balcoane care sunt deschise turiştilor şi nu atât coborârea este dificilă, cât este urcarea, fiind vorba de 396 de trepte, pe o scară de lemn îngustă, iar circulaţia în două sensuri este imposibilă şi în plus este singura cale de acces pietonal.
Pentru că fiecare obiectiv turistic subteran trebuie să aibă minim două căi de acces, am decis să nu permitem accesul turiştilor pe vatra minei. Ideea noastră s-a modificat pe parcurs în sensul că am găsit, odată cu amenajarea minei Terezia, s-au creat premise favorabile pentru a realiza o a doua cale de acces către mina Iosif şi, astfel, vom reuşi să introducem în circuitul vizitabil al salinei şi această mină, iar suprafaţa vizitabilă a salinei va fi extinsă cu aproximativ 4000 metri pătraţi.” Cazul minei Ghizela este similar, deci are nevoie de două căi de acces. Întregul interviu din care actuala conducere a Salinei Turda ar putea învăța foarte multe poate fi citit aici:
Accesul în această mină se face pe scări, alt mod de acces sau evacuare neexistând iar din acest motiv putem spune că aceia care au luat decizia să deschidă publicului această zonă își asumă anumite riscuri și ar face bine să aibă toate avizele necesare unui astfel de demers. Oricum, întregul obiectiv turistic suferă la acest capitol, tocmai din cauza puținelor variante pe care eventualele echipe de intervenție le au în cazul – Doamne ferește! – unor accidente. Sursele noastre afirmă că sistemul de iluminat din nou-vizitabila mină nu este legat la circuitul de siguranță care, în cazul unei avarii la rețeaua electrică asigură o autonomie de 7 ore, cu ajutorul unui generator care funcționează având ca și combustibil motorina. La acest circuit sunt legate lifturile și doar câteva spoturi de iluminat. Spațiul de acces spre mina Ghizela este foarte îngust, prin trei scări, iar evacuarea unor eventuale persoane care ar putea vreun accident și nu se pot deplasa singure devine extrem de dificilă dacă nu imposibilă. În aceste condiții, dacă nu există avize de la instituțiile abilitate, considerăm că deschiderea spre vizitare a minei Ghizela doar pentru a încasa alte sume de bani apare nu doar ca neavenită dar și imorală și periculoasă. Aceasta cu atât mai mult cu cât perceperea unui tarif suplimentar (15 lei per persoană, după ce s-a achitat 20 de lei intrarea în Salină) pentru vizitarea acestei săli ia aspecte de speculă.
Întrebăm și noi, ca neștiutorii: de ce până în prezent precedenții directori nu au deschis publicului acea mină Ghizela?
Prioritățile actualei conduceri și lipsa totală de transparență a acesteia
Spuneam că se „aruncă praf în ochii” turiștilor prin deschiderea acestei mine, în loc să se facă investițiile necesare pentru deschiderea minei Iosif. Fostele conduceri ale Salinei Turda au coordonat săpăturile efectuate pentru realizarea unei galerii care face legătura între mina Iosif (unde deocamdată vizitatorii nu au acces) și mina Terezia, unde se află lacul cu bărci, cel mai adânc loc al Salinei Turda. Actuala conducere a preferat, cu acordul consiliului local dominat de grupul PNL-UDMR, să se angreneze cu o investiție exorbitantă în renovarea Hotelului Potaissa. Sumele aprobate pentru acest obiectiv depășesc prețul unui hotel de 4 stele în stațiunea Mamaia, cu mai multe locuri de cazare decât va oferi hotelul de la Turda (citește aici amănunte: http://turdainfo.ro/index.php/Turda/Administratie/cu-banii-pentru-renovarea-hotelului-potaissa-se-putea-cumpra-un-hotel-la-mamaia.html). Un hotel care, conform fostului director tehnic al SC Turda Salina Durgău SA, Sorin Săveanu, spre exemplu, ar putea fi reabilitat cu mai puțin de jumătate din suma avansată de actuala conducere. Cui folosesc aceste cheltuieli, ne întrebăm alături de mulți dintre turdeni?
Departe de a se dori un material alarmist, demersul jurnalistic de față are ca scop tragerea unui semnal de alarmă referitor la siguranța vizitatorilor și angajaților Salinei Turda, adeseori neglijate de actuala conducere, care o are în frunte pe avocata Simona Baciu, cu un salariu lunar de 9 000 de lei. Suntem nevoiți să prezentăm publicului informații ținute la mare secret de această conducere, girată de Consiliul de Administrație ilegal din care fac parte următorii: Crișan Radu Cosmin (administrator public și „mâna dreaptă” a primarului penelist Ștefănie), Făgădar Corina (președinta Consiliului de Administrație ilegal, președinta organizației de femei a PNL Turda), Felezeu Călin Valentin (co-președinte PNL Turda), Husar Axente (consilier județean, fost PP DD), Rus Virginia, Culcuș Marinel (membru PNL), Sekely Istvan (membru UDMR), Topârceanu Ioan Radu. Nicio conferință de presă nu au organizat de când au fost „înscăunați” cei care știu că zilele lor la conducerea „perlei turismului turdean” sunt numărate, după ce în primă instanță judecătorii au stabilit că Hotărârile Consiliului local prin care acest grup de interese a pus mâna pe Salina Turda sunt ilegale (citește aici amănunte: http://turdainfo.ro/index.php/Turda/Eveniment/unii-spun-ca-zilele-actualei-conduceri-a-turda-salina-durgau-sunt-numarate.html ). Ba mai mult, conducerea Salinei Turda ascunde, alături de oficialii din Primărie și din Consiliul local o seamă de informații de interes public. Cererile în baza legii nr. 544 din 2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, formulate de subsemnatul în prima parte a lunii mai 2015 nu au primit răspuns nici până azi. Dar asupra acestui subiect o să revenim pe larg, odată cu informațiile referitoare la acționarea în judecată a tuturor celor responsabili.
Conducerea, surdă la sesizările sindicatului
Revenind la siguranța vizitatorilor, să spunem că aceasta a fost pusă în pericol de mai multe ori, chiar în acest an, când roata panoramică s-a defectat, în timp ce în ea se aflau mai mulți turiști străini. Ce vină are conducerea? Păi de ce nu a respectat prevederile legale referitoare la manipularea acestei instalații și de ce nu au fost înlocuite la timp piesele uzate? Nu faci economie când este vorba de siguranța oamenilor, adică a clienților, a vizitatorilor, ba chiar și a angajaților tăi!
Conducerea Salinei a fost informată de către Sindicatul ”Salina Turda” despre faptul că nu sunt respectate normele de funcționare ale roții panoramice, conducerea tehnică programând unu și doi manevranți ai acesteia, în loc de trei. ”Atragem atenția că Roata Panoramică este un utilaj care funcționează sub incidența unor autorizări speciale ISCIR și a unor măsuri speciale de securitate. Mai mult decât atât, Roata panoramică se află într-o înaintată stare de oxidare (ruginire) precum și uzură fizică, anul trecut rupându-se de două ori bridele de susținere de la gondole, fapt care v-a fost adus la cunoștință verbal de către angajați”, se arată în sesizarea scrisă adresată directoarei Simona Baciu în data de 22.04.2015, după alte nenumărate sesizări verbale din partea celor care lucrează la acea instalație, rămase, bineînțeles, fără rezultat. Cităm din Legea nr. 319 din 2006, Legea securităţii şi sănătăţii în muncă, în care se arată, la art. 37. ”(1) Neluarea vreuneia dintre măsurile legale de securitate şi sănătate în muncă de către persoana care avea îndatorirea de a lua aceste măsuri, dacă se creează un pericol grav şi iminent de producere a unui accident de muncă sau de îmbolnăvire profesională, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la un an la 2 ani sau cu amendă. (2) Dacă fapta prevăzută la alin. (1) a produs consecinţe deosebite, pedeapsa este închisoarea de la un an la 3 ani sau amendă. (3) Fapta prevăzută la alin. (1) săvârşită din culpă se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la un an sau cu amendă, iar fapta prevăzută la alin. (2) săvârşită din culpă se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la un an sau cu amendă”.
Siguranță? Întrebați-i pe rușii din gondola nr. 5!
O lună și jumătate mai târziu, conducerea nu luase nici o măsură astfel încât inevitabilul s-a produs. Accidentul din 6 iunie a fost prezentat însă publicului larg, printr-un comunicat de presă care încearcă să ascundă adevărul: viața mai multor persoane din Federația Rusă a fost pusă în pericol. Simulacrul de comunicat de presă, poate fi citit și acum pe site-ul primăriei Turda: ” Cu privire la situaţia intervenită astăzi, 03 iunie 2015, la Salina Turda menţionam că cei 4 turişti străini care au rămas blocaţi în roata panoramică au fost coborâţi în condiţii de siguranţă prin intervenţia operativă desfăşurată conform protocolului de siguranţă. Imediat ce s-a anunţat defecţiunea, echipa tehnică a salinei a intervenit pentru asigurarea securităţii turiştilor, iar conform protocolului de siguranţă au fost anunţaţi ISU, Serviciul de Urgenţă 112 precum şi reprezentanţii Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă din cadrul Primăriei Municipiului Turda. Menţionăm că turiştii străini se aflau în gondola suspendată la 4 m de sol, iar aspectul cel mai important il constituie siguranţa acestora, aspect confirmat de către serviciul de Ambulanţă. Conducerea societăţii analizează situaţia creată, cu atât mai mult cu cât verificările tehnice necesare s-au făcut în conformitate cu normele legale. Roata Panoramică este autorizată ISCIR şi se află în întreţinerea unui operator autorizat legal, în baza contractului de mentenanţă. Asigurăm vizitatorii Salinei Turda că aceasta este şi va rămâne un obiectiv turistic sigur”.
Pentru că Turdainfo este organul de presă locală de unde întotdeauna puteți afla adevărul, aici legea tăcerii, Omerta, care se pare că e valabilă în aceste zile la Salina Turda (vom da amănunte în alt material), nu funcționează, vă relatăm ce s-a întâmplat de fapt.
Adevărul transcende „Omerta”
Programarea personalului la roată prevedea două persoane, dintre acestea însă una trebuia la ora 16.30 să se deplaseze la intrarea dinspre strada Salinelor pentru închiderea grilajului, la ora 17, ultima oră pentru accesul în mină. A rămas un singur manipulant la roata panoramică. La ora 16.45 după ce grupul de turiști ruși, 10 la număr (nu toți au urcat în gondolele roții panoramice), au efectuat un tur cu roata, o bridă de la gondola nr. 5 a cedat, manipulantul oprind imediat roata pentru a nu se produce un eveniment nedorit. Gondola nr. 5 era la circa 20 de metri înălțime, alte două mai jos. manevrând cu măiestrie roata defectă, manipulantul a reușit să aducă ultima gondolă, cea „buclucașă” la 4 metri de sol, după ce pe ocupanții celorlalte două gondole i-a evacuat în siguranță. Una dintre cele patru persoane ocupante ale gondolei nr. 5 țipa ca din gură de șarpe, în timp ce soțul său, aflat în culmea surescitării, filma totul de la sol. În Mina Rudolf nu exista nici măcar o scară cu ajutorul căreia să fi putut coborî turiștii din gondola rămasă suspendată la 4 metri, ba mai grav, sursele noastre susțin că nu există nici măcar o procedură de intervenție pentru astfel de cazuri. Echipa tehnică, alarmată între timp, privea neputincioasă la ce se întâmplă. Între timp, au sosit cei de la SMURD, de la Ambulanță și chiar Poliția. Femeia îngrozită de ce i s-a întâmplat a fost coborâtă din gondolă după circa o oră de frică inimaginabilă. O bridă și două tendoane care susțin gondola cedaseră, aceasta fiind susținută doar de un tendon și o bridă! După eveniment, turiștii ruși au făcut o plângere scrisă la Poliția municipiului Turda. De atunci, liniște…
Circa o lună a stat roata panoramică neutilizată, ceea ce înseamnă un prejudiciu prezumat de circa60 mii lei, dacă socotim o medie de 2 000 de lei cât se încasează zilnic la acest obiectiv, potrivit acelorași surse.
Alte semne de întrebare
Mare parte a senzorilor de fum care ar trebui să alerteze în cazul producerii unui incendiu în Salina Turda se pare că nu funcționează deși o firmă a fost plătită cu bani grei pentru asta. Roțile abia schimbate la roata panoramică au fost înlocuite cu cele vechi, după doar două săptămâni de funcționare, cauciucul desprinzându-se deja de pe cele noi. Un alt utilaj, un electropalan, un fel de macara rustică, este folosită în Salina Truda fără să fie autorizat pentru funcționare, muncitorii fiind obligați să lucreze cu ele deși, nu o dată, era să se producă o tragedie. De ce toată lumea tace? De ce se ascund asemenea probleme?
Conducerea Salinei știe despre ce vorbim, motiv pentru care așteptăm cu bunăvoință și nerăbdare poziția lor față de cele dezvăluite de noi în acest material prin care încercăm să obligăm pe cei care iau decizii acolo să acorde importanța cuvenită siguranței vizitatorilor și a celor care muncesc în Salina Turda. Însă având în vedere refuzul sistematic al conducerii Salinei de a ne furniza informații publice nu credem că ne vor răspunde nici ca urmare a publicării acestui articol. Poate însă instituțiile abilitate vor cerceta cele afirmate de noi aici, luând măsurile ce se impun.