21
Joi, Noi
5 New Articles

Interviu
Tools
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Thumbnail image

Au trecut aproape două luni de când am asistat la exerciţiul demonstrativ nereuşit de la noua staţie de sortare de la Câmpia Turzii, primul născut al unui proiect în domeniul salubrităţii, care a costat 700. 000 de euro. Iată preţul plătit pentru o nouă mostră de ineficienţă. Mecanismul s-a dovedit greoi, neproductiv şi nu a adus nici o schimbare în traseul pe care îl urmează deşeurile colectate de la toţi cei care au semnat un contract cu SC SLCIAS SA. Realitatea, spusă în cuvinte simple, arată cam aşa : proiectul Eco este un adevărat fiasco.
Iată cum sună acelaşi lucru, spus altfel : „Proiectul Eco, într-un fel, nu a demarat, aşa după cum era trecut în instrucţiuni, asta probabil pentru că nu i-am urmărit, poate, noi, cum trebuie, pe cei de la SC SLCIAS SA, ca să poată funcţiona după cum era prevăzut. Am purtat discuţii cu ei şi le-am impus să colecteze selectiv. Banda funcţionează aproximativ 50-70%. E adevărat că am primit sesizări la populaţie cum că angajaţii societăţii nu colectează selectiv.

Angajaţi la bandă nu există, sunt folosiţi angajaţii de la SC SLCIAS SA. În problema care există cu imposibilitatea maşinii de a pătrunde în hală pentru că nu au fost calculate de către proiectant dimensiunile căii de acces, aşteptăm ca executantul halei să vină cu soluţii. Părerea mea este că proiectul va funcţiona mai bine după ce transformăm societatea în SC SLCIAS SA în Compania de Salubritate. Pentru conducerea companiei, noi avem o propunere care va fi supusă aprobării consiliului local. Este vorba de  un manager în persoana lui Adrian Antal”, spune viceprimarul municipiului, Ioan Vasinca.

„Proiectul Eco este în fază foarte, foarte finală. Partea financiară am rezolvat-o, acum se face raportul de predare, de intrare în funcţiune. Există câteva probleme: o neconcordanţă între spaţiul de accedere în hală şi maşina care venea cu deşeurile. Maşina intra, dar nu putea să se golească deşeurile şi asta presupune o modificare a construcţiei undeva, la intrare, pe uşă. Prognozăm un an, doi până când proiectul Eco va ajunge să funcţioneze în parametri normali”, afirmă viceprimarul municipiului, Ioan Moldovan.

Iresponsabilitatea, în aceeaşi pubelă cu diplomaţia
Eco este un fiasco din mai multe motive.Thumbnail image Problema începe de la nivelul populaţiei. Se pare că oamenii nu înţeleg în continuare să arunce hârtia la hârtie, pet-urile la pet-uri şi deşeurile menajere la deşeuri menajere. Acest lucru nu poate fi reglementat în absenţa unui sistem punitiv concret, tradus prin amenzi. Autorităţile au evitat să recurgă la acest demers, pentru că s-ar fi creat nemulţumiri în rândul populaţiei şi ratingul celor care ar fi aprobat o asemenea măsură drastică ar fi scăzut mult, ceea ce nu e de dorit acum, în plină campanie electorală. Aşa că: nu a existat şi nu va exista curând vreo hotărâre în acest sens care să fie supusă aprobării consiliului local. La fel, nu a fost pusă la punct o strategie clară pe baza căreia să fie supravegheate pubelele, pentru a fi depistaţi cei care nu ştiu să citească inscripţionările de pe acestea. Dăm un verdict: lipsa de educaţie a oamenilor şi diplomaţie la nivel de administraţie.

Motorină scumpă, gunoaie la grămadă
Sunt şi cetăţeni care s-au obosit să intre în angrenajul colectării selective şi se obosesc să respecte instrucţiunile. Mulţi dintre ei au observat, însă, că în maşina de colectat deşeuri sunt aruncate la grămadă toate gunoaiele, indiferent dacă au fost colectate separat sau nu de către cetăţeni. Se pare că acest lucru se petrece cu consimţământul conducerii SC SLCIAS SA. Ioan Turean, şeful compartimentului producţie, din cadrul societăţii de salubritate, susţine că nu poate acoperi consumul de motorină pentru a aduna deşeurile unor oameni care colectează selectiv, foarte puţini la număr în momentul de faţă. Aşadar, procesul decurge în felul următor: noua maşină colectează deşeurile la grămadă, după care câţiva oameni selectează manual pet-urile din mormanul de gunoi şi le duc la maşina de compactat. Maşina de compactat nu funcţionează decât două zile pe săptămână, din cauza consumului de curent care nu poate fi acoperit, în lipsa unei pieţe de desfacere pentru baloturile de pet-uri. Pe româneşte, o mare parte a deşeurilor este aruncată tot la marea groapă de gunoi, asigurând modul de viaţă al unor oameni care de ani de zile îşi câştigă existenţa din valorificarea plasticului, prin vânzarea la cele două puncte de colectare din municipiu. Verdict: lipsă de productivitate.
Să presupunem că procesul ar funcţiona firesc. Şi aici ajungem la un aspect de-a dreptul hilar: proiectantul halei, o firmă din Iaşi, se pare că nu a luat în considerare dimensiunile maşinii de colectat deşeuri, care în momentul de faţă nu poate avea acees în clădire, din cauza înălţinii neadecvate a plafonului.
Verdict: neglijenţă şi incompetenţă.
Iată un exerciţiu demontrativ de lipsă de concordanţă în implementarea unui proiect. La şah, pierderea tempo-ului generază un mat. În administraţie, lipsa de sincronizare duce la o situaţie jenantă, plătită cu bani grei.

Regie ca la carte
La sfârşitul săptămânii trecute, am efectuat două vizite la hala de compactat deşeuri, pentru a mă edifica asupra felului în care decurge procesul. În hală am putut observa patru baloturi de pet-uri, de culori diferite, aliniate ca la muzeu. Aceasta e producţia reală obţinută de când a început implementarea proiectului. Prima oară, într-o excursie spontană(joi), am descoperit un lacăt şi un cetăţean rom care mi-a mărturisit că deşeurile se aruncă tot ca până acum, la marea groapă de gunoi. A doua zi, la o vizită anunţată, acelaşi cetăţean strângea conştiincios pet-uri dintr-o grămadă deşertată la întâmplare, în faţa halei. Ba chiar s-a oferit să pornească, asistat de Ioan Turean, banda din hală. Aşa că mi-a dat prilejul să-mi amintesc de furca de întors pet-uri, de la inaugurare, când au fost rostite discursuri frumoase şi pline de speranţă şi au fost tăiate panglici. Thumbnail image
Reamintim că proiectul “ECO – Câmpia Turzii” a beneficiat de multă popularizare şi reprezintă una dintre marile speranţe în procesul de aliniere a municipiului nostru la standardele stabilite de alte ţări mai civilizate. Proiectul a beneficiat de un buget total de 719.898,00 Euro, din care 645.647,84 Euro contribuţie Phare şi 74.250,16 Euro contribuţia Consiliului Local Câmpia Turzii. Conform contractului de finanţare, acesta a avut ca scop creşterea gradului de colectare selectivã a deşeurilor, reducerea volumului de deşeuri depozitate, a generãrii de deşeuri biodegradabile, reducerii cantitãţii de deşeuri depozitate necontrolat şi a impactului depozitelor de deşeuri asupra mediului.
Acum desoperim că Eco nu numai că nu aduce nici o rezolvare a vreunei probleme, ci este o problemă în sine. Aşa că, oameni buni, în afară de faptul că vorbim de nişte sume colosale, ce nevoie mai avem de proiecte ? Dar nimic nu se pierde, totul se transformă, nu-i aşa 
? Întrebarea e în ce, pentru că evit să cred în eficienţa unei viitoare companii care, după toate premisele, va sfida regulile şi va face trecerea dinspre nimic înspre nimic, cum a făcut-o şi transformarea RAGCL-ului în SC SLCIAS SA.

Pin It

Add comment

Regulile de baza pentru a face comentarii pe site
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.


Security code
Refresh