Situația infrastructurii de transport public și de acces în instituțiile publice pentru persoanele cu dizabilități este rușinoasă la Turda. Noi am mai atras atenția asupra acestor nedreptăți. Lipsa unor rampe de acces, lifturi și locuri speciale pentru persoanele cu nevoi speciale fac din Turda un oraș de ev mediu. Gândiți-vă dacă ați fi o persoană condamnată la o viață în căruciorul cu rotile care ar dori, spre exemplu, să viziteze Salina Turda... La posibilitatea de acces într-un autobuz STP sau într-un taxi...
Primarul Cristian Matei acuză firmele de taxi de tertipuri pentru a evita obligația de a asigura un mijloc de transport special și pentru persoanele cu dizabilități, așa că a inițiat un proiect de hotărâre care să aducă modificările necesare Regulamentului privind organizarea şi executarea serviciului public de transport persoane sau bunuri în regim de taxi şi în regim de închiriere din Municipiul Turda. Consiliul local a aprobat modificările în unanimitate.
„Aș dori să vă spun câteva cuvinte referitor la aceasta problemă. M-am confruntat cu activitatea de taxi, în sensul negativ al activității. Se înființau multe firme noi, când ajungeau la un parc de 20 de taxi, se trecea pe alta firmă doar pentru a nu respecta condiția ca persoanele cu handicap să poată beneficia de o mașină-două, cât prevede normativul în municipiul Turda.
Nu este corect acest lucru, am avut o discuție cu patronii de taxi și după o discuție deschisă au înțeles că trebuie să se conformeze acestor reguli. Trebuie să avem un prim taxi care acum este în regim de amenajare pentru a putea transporta persoane cu handicap și mai urmează încă două firme care vor face achiziția”, a arătat edilul-șef al municipiului Turda.
„Felicit aceasta inițiativă, deoarece ar fi trebuit să fie pusă în aplicare încă din 2007, dându-se un termen de 3 ani, până în 2010 să se adapteze toate aceste accesibilități si facilitați oferite persoanelor cu handicap. În art. 50 din Constituția României se spune că statul asigură șanse egale pentru că aceste persoane sunt dezavantajate din start și trebuie să fie ajutate. La nivel de țară este un procent de 4 %, la nivelul județului Cluj este vorba de 3.000 de persoane, Legea 448/2006 dă posibilitatea U.A.T. de a-ți face ordine în propria ogradă.
Inițiativa de a reglementa acest lucru, dar nu e vorba doar de accesibilități în Primărie, cât și la instituții de cultură, la servicii publice, la abuzul nejustificat al angajatorului de a angaja persoane cu handicap. E bine că se rezolvă, pas cu pas”, a ținut să-și exprime poziția consilierul local PSD, Nicolae Roș.
„Sunt multe persoane cu dizabilități în municipiu și era imperios necesar ca taximetriștii să-și doteze o parte dintre taxiuri pentru aceste persoane”, opinează și Doru Anca, consilier local PRM.
Iată modificările aduse Regulamentului privind organizarea şi executarea serviciului public de transport persoane sau bunuri în regim de taxi şi în regim de închiriere din Municipiul Turda, la propunerea primarului Matei și cu votul „pentru”, în unanimitate, a consilierilor locali în ședința de plen din data de 28 iunie 2018:
„Art.15(1) Numarul maxim de autorizatii taxi pentru executarea serviciului de transport persoane in regim de taxi, pentru o perioada de 5 ani , este de 4 la 1000 de locuitori ai localitatii de autorizare conform art. 14 alin (4) din legea nr. 38/2003, cu modificarile si completarile ulterioare privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere.
(2) Conform comunicarii din data de 12 decembrie 2017 facuta de catre Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date, Biroul Judetean de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenta Persoanelor Cluj, pe raza teritoriala a municipiului Turda in Registrul National de Evidenta a Populatiei figureaza un numar de 56.307 persoane. Ca urmare a acestui fapt, numarul maxim de autorizatii taxi pentru executarea serviciului de transport persoane in regim de taxi, pentru o perioada de 5 ani va fi de 225. Dintre acestea un numar de 3 autorizatii taxi vor fi atribuite pentru transport cu autovehicule special destinate transportului de persoane cu dizabilitati.
(3) Numarul autorizatiilor pentru transportul de marfuri si bunuri in regim de taxi si in regim de inchiriere in municipiul Turda nu este limitat.”
În aceeași ședință, primarul Cristian Matei a dezvăluit și alte demersuri ale sale pentru binele persoanelor cu dizabilități: „Deoarece sunt multe instituții care nu respectă ceea ce privește planurile inclinate la intrarea în instituții, am pornit o acțiune pentru respectarea legii către toate instituțiile care au obligativitatea respectării acestui aspect. Am discutat și cu o companie specializată care execută rampe mobile pe lângă scări, suntem în discuții avansate și pentru Primărie, am cerut un studiu de oportunitate și am înțeles că ar fi cam 11.000 de euro, pe care o să-l aducem in Consiliul local, ca proiect de hotărâre pentru aprobarea deschiderii procedurii de licitație pentru reglementarea unei astfel de lucrări. Va fi elegantă și nu va ocupa nici spațiu excedentar din suprafața scărilor”, dă asigurări Matei.
...............................................
Citiți aici despre obstacolele din calea persoanelor cu handicap, pe blogul amicului meu, Zolty:
http://zoltybogata.ro/category/turda-ne-si-adaptata
............................................
Citiți articole pe aceeași temă:
Bătaie de joc la adresa persoanelor cu handicap, la Salina Turda. Gratuit!
Gratuități pentru persoane cu handicap, dar lipsesc căile de acces
Trecere de pietoni periculoasă!
Facilități pentru persoanele cu dizabilități
Condamnate la izolare: 20% dintre persoanele cu dizabilități locomotorii nu au un scaun rulant
1. Nu folositi cuvinte obscene. Folosirea lor va duce la: modificarea comentariului, stergerea lui, respectiv, blocarea IPului celui care posteaza, in functie de gravitate.
2. Nu afisati linkuri catre site-uri obscene sau virusate.
3. Nu comentati numai de dragul de a comenta (fara spam).
4. Comentariile dumneavoastra vor fi aprobate de catre un administrator in cel mai scurt timp.